وزیر بهداشت در خصوص شیوع افسردگی در ایران هشدار داد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 8:21

وزیر بهداشت در خصوص شیوع افسردگی در ایران هشدار داد

شماره: 8867
Aa Aa

سعید نمکی از تمام دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها، صداوسیما، روحانیت، وزارت ارشاد و خیران خواسته کمک کنند تا نشاط و شادمانی در ایران زنده شود.

دامن زدن به ناامیدی خیانت به مردم است؛
وزیر بهداشت در خصوص شیوع افسردگی در ایران هشدار داد

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در آئین بهره برداری از بخش موقوفه شادروان نظام مافی در بیمارستان روانپزشکی رازی شهرری اظهار کرد:

یکی از بخش‌های مغفول و مجهول مانده در نظام سلامت، مربوط به بیماران دچار اختلال روانی بوده که افزایش تخت بیمارستانی به این مجموعه قطعا یک کمک رسانی مهم برای این بخش است. 

وی افزود: امیدوارم ملت ایران غم‌های خود را در طولانی ترین شب سال بر زمین نهاده و اولین روز زمستان را با روحی سرشار از شادمانی و دلی مملو از گرمی آغاز کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بسیار تلخ و سخت است که کشور ما نیازمند تخت بستری بیماران دچار اختلالات روانی یا قلبی عروقی بوده که نشان دهنده عملکرد ضعیف در برخی موارد است.

نمکی با بیان اینکه اگر در امر پیشگیری و بهداشت بیشتر کار می‌کردیم نیازمند تخت‌های بستری به این فراوانی در کشور نبودیم، تصریح کرد: یکی از عرصه‌هایی که به شدت دچار مشکل هستیم و من به عنوان وزیر بهداشت اعلام خطر می‌کنم؛ وضع بهداشت روان جامعه است و شیوع افسردگی و روان‌های گرفتار زنگ خطری برای متخصصین عرصه سلامت است. 

وی با تاکید بر توجه جدی به عرصه اجتماعی افزود: چرا به روح نوازی رنگ فکر نشود؟ و چرا شهری مملو از پریشانی، افسردگی و دلمردگی داشته و شهری شاد و با نشاط نداشته باشیم؟ 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: سال‌ها پیش پروژه شهر سالم در منطقه ۲۰ اجرا شد و در آن طرح نرده‌های پارک‌ها را جمع آوری کردیم و در و دیوار و فضای شهری رنگ آمیزی شد که پروژه بسیار موفقی بود و ادغام بهداشت و روان در نظام شبکه بهداشت و درمان صورت گرفت. 

نمکی بیان کرد: زمانی که یک بیمار در تخت بیمارستان روانپزشکی بستری می شود، اول ماجرای سخت ما و آغاز یک پروسه بسیار پیچیده است لذا همه دست‌اندرکاران باید به فکر بهداشت روان جامعه باشند و این کار تنها در وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها، صداوسیما، روحانیت، وزارت ارشاد، خیران و همه باید کمک کنند تا نشاط و شادمانی در جامعه زنده شود، به چه دلیل به دلمردگی، یاس و ناامیدی مردم دامن زده می‌شود؟ چرا از داشته‌های خود گفته نمی‌شود؟ 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دامن زدن به نا امیدی خیانت به مردم است و طبق فرمایش رهبر انقلاب باید امید به جامعه تزریق شود، گفت: باید با کمک همگانی بهداشت روان جامعه اصلاح شود، امید و نشاط را به مردم بازگردانده و دلمردگی و افسردگی از بین برود.

نمکی با بیان اینکه این خطای استراتژیک علم طب بود که روانپزشکی را از بقیه رشته‌های پزشکی جدا کردند، ادامه داد: اولین رکن سلامت یک فرد سلامت روانی بوده و ریشه اکثر مشکلات جسمی نیز به دلیل مسائل روحی و روانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تزریق امید و نشاط در جامعه، کاهش آسیب‌های روانی، طلاق، اعتیاد، خشونت‌ها، پرونده‌های قضایی و کیفری و هزینه‌های سنگین اقتصادی و اجتماعی را در بر خواهد داشت. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان