کسانی که در آموزش و پرورش روحیه تحول ندارند کنار بروند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 6:12

کسانی که در آموزش و پرورش روحیه تحول ندارند کنار بروند

شماره: 22099
Aa Aa

او در این مراسم گفته مصون‌سازی جوانان و نوجوانان در مواجهه با شبیخون فرهنگی غرب را در گرو تحول در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران؛
کسانی که در آموزش و پرورش روحیه تحول ندارند کنار بروند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد:

اقتضای اجرای منویات رهبری این است که ابتدا در وزارت آموزش و پرورش و سپس در همه بخش های دولت همه همت کنند برای تحقق این منویات.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی ادامه داد:

ایجاد تحول یعنی وضع موجود را خوب شناختن و آن را به وضع مطلوب هدایت کردن و رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت یک اتاق اندیشه‌ورزی می‌خواهد که بهترین جا برای این کار دانشگاه فرهنگیان است. بهترین مشاوران برای برنامه‌ریزی دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه باید مورد مشورت قرار گیرد. اساتید و دانشجویان آینده ساز این دانشگاه نقش مهمی در تحقق سند تحول آموزش و پرورش دارند تا این سند نه در سخن بلکه در عمل بتواند جای خود را در آموزش و پرورش و به ویژه در مدارس پیدا کند. این حرف درستی است که  باید تحول را در مدرسه آغاز کرد و من تاکید دارم که وزارت آموزش  و پرورش حتما از نگاه‌ها و نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه استفاده کند. این طور نشود که برنامه‌ای ارائه شود و مجریان امروز  و آینده نسبت به این برنامه بیگانه باشند یا نسبت به این برنامه تبیین نشده باشند.

او گفت:

در حوزه آموزش و پرورش چهار دهه تجربه را پشت سر گذاشته‌ایم. نباید بعد از این کماکان نگاه آزمون و خطایی داشته‌باشیم. دوره آزمون و خطا گذشته است. تاکید دارم که مهمترین دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای فرمایشات رهبری است و باید بررسی کند که چرا سند بنیادین آموزش و پرورش هنوز اجرایی نشده‌است. اگر کسانی در مجموعه مدیریت آموزش و پرورش هستند که آمادگی و روحیه تحول را ندارند و به وضع موجود عادت کرده باشند نمی گویم با آنها برخورد شود یا کنار گذاشته شوند اما حتما از مسیر تحول کنار بروند تا در این حوزه تحول ایجاد شود. انتخاب مدیران باید مبتنی بر نگاه تحولی باشد. همه سطوح مدیریتی باید نگاه تحولی داشته باشند تا تحول رخ دهد. کانون تحول در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است. باید نگاه همراه باشد با پیشرفت، خلاقیت، ابتکار و نوآوری و مهارت آموزی و مهارت افزایی. کشور به این نگاه نیاز دارد.

رئیسی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های لایحه رتبه‌بندی معلمان که پیگیری و بعد از ۱۱ سال اجرایی شد  توجه به معیشت معلمان بود افزود:

تکریم معلمان، حفظ کرامت و شان معلمان و کیفیت کار معلمان و معیشت معلمان مورد توجه است. در افکار عمومی اینگونه تصور شد که رتبه بندی معلمان مساوی با معیشت آن‌هاست که این مساله فقط یک بخش از رتبه‌بندی است و همه مسائل فقط معیشت نیست. البته نیاز معیشتی معلم باید برطرف شود اما منزلت، کرامت و شان معلم حتما باید حفظ و بر کیفیت کار معلم افزوده شود. بنابراین دانشگاه فرهنگیان و رشته معلمی با سایر رشته‌ها فرق می‌کند. ما می‌خواهیم بچه‌های این کشور را دست معلمان بدهیم. کسانی که شرایط لازم را داشته باشند حتما باید تبدیل وضعیت شوند. پسندیده نیست که حقوق معلمان حق‌التدریس با تاخیر پرداخت شود. باید در زمان خودش این حقوق پرداخت شود این وظیفه دستگاه‌های اداری است.

او گفت:

هزینه‌های نظام آموزش و پرورش در دولت هرچند قابل توجه است اما معتقدیم این هزینه‌ها سرمایه‌گذاری است و نباید نگران هزینه کردن بود. میزان بهره‌وری آموزش و پرورش باید مورد ارزیابی ماهانه، هفتگی و روزانه قرار گیرد. کاهش میزان بهره‌وری موجب نگرانی است بنابراین همواره باید افزایش کارآمدی مورد توجه باشد.

رئیسی مصون‌سازی جوانان و نوجوانان در مواجهه با شبیخون فرهنگی غرب را در گرو تحول در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد:

اگر با رویکرد تحول‌گرایانه مدیران و اساتید آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شاهد تحول و زمانه‌سازی باشیم در آن صورت است که دیگر نگران فرزندان‌مان در دنیای اطلاعات و ارتباطات نخواهیم بود.
او با اشاره بر ضرورت جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت:

این دانشگاه باید دقیق‌ترین جذب، بهترین نگهداری و بالاترین سطح ارتقا در میان دانشگاه‌های کشور را دارا باشد.
مناسب‌سازی فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده، استفاده از نظر و دیدگاه صاحب‌نظران در تهیه و تدوین محتواهای آموزشی و درسی، توجه به تأمین خوابگاه متأهلین در دانشگاه‌ها با اولویت‌دهی به دانشگاه فرهنگیان و پرداخت بدون تأخیر حقوق معلمان حق‌التدریس از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در این مراسم بود.
رئیسی تأکید کرد:

سند مورد استناد برای آموزش و پرورش و همه حوزه‌های فرهنگی سند تحول بنیادین است و اگر اسناد دیگری تنظیم می‌شود باید ذیل این سند تعریف شوند.
وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده‌ها در تعلیم و تربیت گفت:

خانواده‌ها در تعلیم و تربیت نقش محوری دارند و نباید خانواده را از گردونه تعلیم و تربیت حذف کرد.
رئیسی همچنین با اشاره به تبیین نامناسب طرح رتبه‌بندی معلمان در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای گفت:

قطعاً در تجلیل و تکریم معلمان باید به معیشت آنها نیز توجه داشت اما موضوع معیشت تنها یک بعد این مسئله است و توجه به شأن و منزلت و کرامت معلم و همچنین کیفیت کار معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به درستی تبیین نشد و صرفاً مشکلات معیشتی آنها مورد تأکید قرار گرفت.
او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۰۰ شهید تربیت معلم، افزود:

امیدوارم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به عنوان مراکز مهم تربیت معلم روز به روز ارتقا یابند و دولت هم آمادگی دارد در این راستا به وظایف خود عمل کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان