۹ کشور ایران را به نقض حقوق زنان متهم کردند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 3:19

۹ کشور ایران را به نقض حقوق زنان متهم کردند

شماره: 20424
Aa Aa

زنان با آزار و اذیت‌های آنلاین از سوی مقامات ایران مواجه شده‌اند| 5 شخص و 26 نهاد به اتهام تسهیل فروش نفت به نیروی قدس سپاه تحریم شدند.

همزمان با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران؛
۹ کشور ایران را به نقض حقوق زنان متهم کردند

وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد در بیانیه‌ای مشترک ایران را به نقض حقوق زنان متهم کردند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، در بیانیه مشترک این ۹ کشور که توسط وبسایت رسمی کاخ سفید منتشر شده آمده است:

وزرای خارجه کشور‌های عضو "شراکت بین‌المللی برای اقدام درخصوص آزار و اذیت جنسیتی آنلاین" توجه به "آنچه" خشونت گسترده علیه زنان و دختران ایرانی در پی مرگ ناگوار مهسا امینی "می‌نامند" را خواستارند.

در این بیانیه ادعا شده است:

از آن زمان مقامات ایران به سرکوب معترضان ادامه داده و آن را تشدید کرده‌اند. زنان و دختران در حین درخواست برای احترام گذاشته شدن به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی‌شان با آزار و اذیت‌های آنلاین از سوی مقامات ایرانی و موسسات‌شان مواجه شده‌اند. ما سرکوب جاری معترضان ازجمله در پلتفرم‌های دیجیتال و از طریق اعمال محدودیت‌های اینترنتی را محکوم می‌کنیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا فورا به ما در همکاری با شرکت‌های فناوری ملحق شوند تا هرچه در توان دارند برای ارائه دسترسی به اطلاعات آنلاین به زنان و دختران به کار بگیرند. این شامل اعمال تدابیر اصولی و پویا جهت مقابله با سواستفاده از پلتفرم‌های‌شان برای تهدید، آزار دادن و ساکت کردن زنان و دختران ایرانی می‌شود. کشور‌های عضو "شراکت بین‌المللی برای اقدام درخصوص آزار و اذیت جنسیتی آنلاین" در کنار زنان و دختران ایرانی می‌ایستند و به همکاری جهت پیدا کردن روش‌هایی برای حمایت جهانی از زنان در ابراز آزادانه و امن حقوق‌شان - چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین - ادامه خواهند داد.

  •  

وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه اشخاص و نهادهای در ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرد.

خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد 5 شخص و 26 نهاد را که مسئول "تسهیل فروش نفت جهت تولید میلیون‌ها دلار برای نیروی قدس سپاه پاسداران" بوده را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در این بیانیه آمده است که یک تاجر ترکی به نام "سیتکی آیان" رهبری این شبکه فروش نفت را برعهده داشته است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور مالی و تروریسم گفت:

اقدامات امروز متمم تحریم‌های اعمالی آمریکا در ماه مه است و تعهد مداوم آمریکا در جلوگیری از درآمدزایی نیروی قدس سپاه پاسداران را به نمایش می‌کشد. این اقدامات همچنین کسانی که از سیستم مالی بین‌المللی برای حمایت از این گروه سواستفاده می‌کنند را هدف قرار می‌دهد. ایالات متحده به وضع سختگیرانه تحریم علیه تجارت نفت توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

  •  

همزمان دولت بایدن، نام ۲۴ شرکت و نهاد دیگر را به اتهام حمایت از ارتش یا صنعت دفاعی روسیه، فعالیت‌های هسته‌ای پاکستان و یا به اتهام همکاری با یک شرکت الکترونیکی ایرانی به فهرست کنترل صادرات خود اضافه کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که نام این نهادهای مستقر در لتونی، پاکستان، روسیه، سنگاپور و سوئیس به دلیل آنچه "نگرانی‌های امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده" خوانده می‌شود به لیست سیاه اضافه شد.

این شرکت‌ها از جمله شامل فیبر آپتیک سولوشنز (Fiber Optic Solutions) در لتونی است که ژیروسکوپ‌های فیبر نوری و سایر تجهیزات را تولید می‌کند. از جمله موارد دیگر شرکت‌ ای‌او کرفت‌وی کورپوریشین پی‌اس‌سی (AO Kraftway Corporation PSC) روسیه است که خود را یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات روسیه می‌نامد. این شرکت می‌گوید که طیف گسترده‌ای از خدمات فناوری اطلاعات از جمله تولید سخت‌افزار را تولید کرده و می‌فروشد.

وزارت بازرگانی آمریکا همچنین نام چهار شرکت بازرگانی و عرضه در سنگاپور را به اتهام تامین یا تلاش برای تامین یک شرکت الکترونیک ایرانی به نام "پردازان سیستم نماد آرمان" (پسنا) به لیست سیاه اضافه کرد. پسنا الکترونیک در سال ۲۰۱۸ توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم شد.

دولت بایدن همچنین نام ۱۰ شرکت در پاکستان و امارات متحده را به این فهرست تحریمی اضافه کرد و مدعی شد که اینها خطرات غیرقابل قبولی در استفاده یا منحرف کردن اقلام برای فعالیت‌های هسته‌ای محافظت‌نشده پاکستان داشته یا در فعالیت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط با اشاعه موشک پاکستان دست دارند.

  •  

دادگاه بلژیک تبادل زندانیان با ایران را تعلیق کرد

عالی‌ترین دادگاه بلژیک با صدور بیانیه‌ای نوشت:

بلژیک می‌داند یا باید بداند که ایران به طور مؤثر حکم را اجرا نمی‌کند.

با تعلیق این معاهده، دادگاه قانون اساسی این کشور بایستی "در عرض سه ماه" تصمیم نهایی خود درخصوص لغو این معاهده را ابلاغ کند.

مطابق با این معاهده، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین که از چهار سال پیش به اتهام برنامه‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شده بود می‌توانست به این کشور بازگردد.

  •  

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رشته توییتی از  این کشورها خواست از میزبانی و پشتیبانی و تشویق تروریستها دست بردارند.

 در این رشته توئیت آمده است:

ایران در مقابله با اغتشاشات نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌جو‌ را نیز بدنام و با خشونت سرکوب می‌کنند از روش‌های متناسب و استاندارد ضداغتشاش بهره گرفته است. همین امر برای روند قضایی نیز صادق است اما امنیت عمومی، خط قرمز است. حمله مسلحانه و تخریبگری قابل تحمل نیست حتی برای آن دسته از رژیم‌های غربی که فرصتی یافته‌اند تا ریاکارانه برای ایران خطابه بخوانند. غرب باید به جای نمایان کردن عدم صداقت خود از میزبانی، پشتیبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارد.

  •  

دولت کانادا در پی اجرا شدن حکم یکی از بازداشت‌شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرد.

تحریم‌ها علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود.

این تحریم‌ها در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری یکی از بازداشت شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر اعمال شده‌اند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا درباره این اقدام تحریمی گفت:

کارهای بیشتری باید انجام شود اما کانادا هیچ‌گاه دست از حمایت از حقوق بشر نخواهد کشید.

  •  

تحریم های انگلیس علیه برخی مقامات ایران

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد ۱۰ مقام ایرانی را به بهانه‌ نقض «حقوق بشر» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در این بیانیه تصریح شده ۱۰ مقام نزدیک به سیستم قضائی و زندان در ایران در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند.

لندن گفته ۶ نفر از این افراد با دادگاه‌های انقلاب مرتبط هستند.

اسامی افراد تحریم‌شده عبارتند از: الله‌کرم عزیزی، سید علی مظلوم، محمدرضا عموزاد، علی القاصی مهر، ایمان افشاری، علی چهارمحالی، غلامرضا ضیایی، حسن بابایی، مصطفی محبی و موسی غضنفرآبادی.

  •  

 اميرعبداللهيان: آلمان رياكارانه ايران را تقبيح میكند

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توييتی نوشت:

مقابله با ترور، خشونت و نفرت‌پراکنی از مسئولیت‌های صریح بین المللی است.  آلمان قلمرو و امنیت خود را در این موارد خط قرمز می‌داند اما به‌روش ابزاری این پدیده‌های شوم را در ایران ترغیب کرده و مبارزه مشروع ما علیه آن‌ها را ریاکارانه تقبیح می‌کند.

  •  

پاسخ جمهوری اسلامی ايران به بيانيه و اظهارنظرهای مقامات اروپا و آمريكا

ناصر كنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مقابله با آشوب و ناامنی مسئوليت ضروری دولت‌هاست:

همانگونه که "اجرای قانون" و "برقراری امنیت عمومی" وظیفه دولتهاست مقابله مؤثر و بازدارنده در قبال هرگونه قانون شکنی، ایجاد آشوب و ترویج ناامنی در جامعه نیز از جمله مسؤلیت بدیهی و ضروری دولتها از جمله دولت جمهوری اسلامی ايران است. دولتهایی که در مقابل مطالبات مدنی و مسالمت‌آمیز مردم کشور خود به خشونت متوسل شده و به صورت رسمی و علنی دستور سرکوب شدید معترضان را می دهند حق ندارند در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در اجرای قوانین کشور اظهار نظر کنند.
  افکار عمومی ایران هرگز اقدامات برخی رژیم های اروپایی در نقض حقوق بشر ملت ایران و به‌ویژه زنان، جوانان و کودکان ایرانی را در زمینه های مختلف فراموش نخواهند کرد و آنها را در این خصوص مسئول و ملزم به پاسخگویی می‌دانند.

  •  

​وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه سه مقام ایرانی به بهانه "نقض حقوق بشر" خبر داد.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار و الله‌کرم عزیزی، رئیس زندان رجایی‌شهر را به اتهام "نقض حقوق بشر" در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتر نوشته است:

 در پاسخ به تماس آقای بورل، ٧٠ دقيقه صحبت كرديم. گفتم به آمریکا و سه کشور اروپا بگویید اگر فکر کنند می‌توانند با فشار و ابزارسازی در مذاکره امتیاز بیشتر بگیرند حتما در اشتباهند. به تحریم و مداخله پاسخ می‌دهیم.

او در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه هلند نیز گفت:

تلاش برای تحریک جوانان و زنان ایرانی از سوی برخی مقامات و محافل غربی و استفاده ابزاری از رسانه ها به این منظور اقدامی غیر سازنده در عرصه دیپلماتیک بود که به گسترش خشونتها و اقدامات تروریستی در ایران منجر شد.

  •  

بيانيه مشترك آمريكا و كانادا درباره ايران 

دولت‌های آمریکا و کانادا در بیانیه‌ای مشترک"نقض حقوق بشر" در ایران را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک آمریکا و کانادا  ادعا شده است: 

کانادا و ایالات متحده در محكوم كردن اقدامات خشونت‌آمیز ایران در قبال معترضان مسالمت‌آمیز و سرکوب مردم ایران متحد هستند.  ما به همراه یکدیگر به یافتن راه‌های بیشتر برای هزینه گذاشتن بر روی دستان کسانی که حقوق بشر ایرانیان را نقض می‌کنند ادامه خواهیم داد.  همگی در ایران باید حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را داشته باشند و دولت ایران باید به استفاده از خشونت که مردمش که تنها خواستار حقوق‌شان هستند پایان دهد.

  •  

تحریم‌های استرالیا علیه ۶ فرد و ۲ نهاد ایرانی

وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد پلیس امنیت اخلاق ایران و نیروی مقاوت بسیج و شش فرد را به دلیل سرکوب اعتراضات در ایران هدف تحریم قرار داده است.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان