پیش نویس توافق وین آماده‌ شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 7:53

پیش نویس توافق وین آماده‌ شد

شماره: 16960
Aa Aa

هیچ چیزی بیشتر از تعهدات برجامی را نخواهیم پذیرفت| در چند موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم‌های سیاسی خود را نگرفته اند. انتظار داریم بیش از این مذاکرات کش داده نشود.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
پیش نویس توافق وین آماده‌ شد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود گفت:

طی چند روز گذشته در مورد مذاکرات وین چند جلسه در شورای عالی امنیت ملی و نزد رئیس‌جمهور برگزار شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

در همین چارچوب برخی از تماس ها از سوی دکتر باقری با آقای مورا و آقای دکتر امیرعبداللهیان با آقای بورل برگزار شد و در مورد روند مذاکرات گفت‌وگو و رایزنی شد. درفت و پیش نویسی از توافق به صورت مشترک آماده‌ و بالای ۹۷ الی ۹۸ درصد آن به صورت مشترک نگارش شده است.

او گفت:

هیچ چیزی بیشتر از تعهدات برجامی را در مذاکرات وین نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت. اگر حقوق مشروع ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای جمع‌بندی توافق قرار داریم. در چند موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم‌های سیاسی خود را نگرفته اند. ما از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم و انتظار قطعی داریم بیش از این مذاکرات کش داده نشود. موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی در مورد برخی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که مدتها پیش از این باید بسته می‌شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:
همه طرف‌ ها در وین هستند که در چارچوب منافع مشروع و آشکار خود گفتگو ها را جلو ببرند. ما در وین برای یک توافق جدید نیستیم؛ این توافق در سال ۲۰۱۵ انجام شده است. آمریکا اگر می‌خواهد در مسیر بازگشت به وین قرار بگیرد باید راستی‌ آزمایی شود. این مسیر برای طرف آمریکایی پر از راستی آزمایی است و باید مطمئن شویم ورود مجدد آمریکا به برجام و یا حضور آمریکا در برجام همراه با تعهدات رفع تحریمی ایالات متحده است. ایالات متحده مسئول وضعیت فعلی است و باید اطمینان همه را جلب کند. تاکنون متوجه شدیم تا چه اندازه واشینگتن غیرقابل اطمینان است و باید بازگشت آمریکا به مذاکرات با دقت بالا بررسی شود.
وی افزود:
قضاوت ما بر این است که اگر در وین همت لازم برای حل و فصل موضوعات اندک باقیمانده اما مهم انتفاع جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام وجود داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان رسیدن به توافق وجود دارد.
سعید خطیب زاده موضع ایران را قطعی و غیرقابل تغییر دانست و بیان کرد:
اگر توافقی باشد قطعاً پارامتر ها چه در حوزه رفع تحریم‌ ها و چه در حوزه تعهدات هسته‌ای ایران رعایت می‌شود لذا سطح، کیفیت و میزان غنی‌سازی نیز برمی گردد به همان میزانی که توسط جمهوری اسلامی ایران در برجام تعهد شد. آنچه در وین بر سر آن در حال گفتگو هستیم توافق احتمالی در حوزه رفع تحریم‌ ها و گستره رفع تحریم‌ ها کاملاً وسیع تر از آن چیزی است که آمریکایی‌ ها اعلام می‌کردند. در خصوص شفاف‌ سازی و رفع ابهام در مورد تحریم ها در این توافق نکات بسیار حائز اهمیتی لحاظ شده کهنه استخوانی لای زخم باقی نماند. حوزه دستاوردهای هسته‌ای، حفظ و صیانت و نگهداری از دستاوردها همواره برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک زمینه ذاتی به عنوان خط قرمز ما بوده است. به میزانی که در تضمین توسط آمریکا تعلل شود میزان تضمین ذاتی جمهوری اسلامی ایران در مقابل متفاوت خواهد بود. هر چقدر تضمین عینی توسط ایالات متحده قوی تر باشد در بندهای مقابل نیز تضمین ایران رعایت خواهد شد.

خطیب زاده ادامه داد:

قانون مجلس الزام‌آور بوده و متن توافق قانون مجلس را درنظر گرفته است. اطمینان می‌دهم هیچ چیزی فراتر از برجام را نمی‌پذیریم. صدای نمایندگان ملت را شنیده‌ایم و متوجه نگرانی‌های آنان هستیم. تعامل خوبی در سطح دولت و مجلس نیز انجام شده است. راهبری مذاکرات هم برعهده شورای امنیت ملی است.

خطیب‌زاده ادامه داد:

تمامی وزارت خارجه از بالاترین تا پایین ترین سطوح در حال پی‌گیری وضعیت دانشجویان و ایرانیان مقیم اوکراین است تا زمینه برای خروج آنها از این کشور  فراهم شود.  دریافتی ما این است که برخی از دانشجویان ما از خارکیف خارج شده‌اند و به سمت اسلواکی حرکت کرده اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان