اسرائیل به سفارت ایران در دمشق حمله کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 16:25

اسرائیل به سفارت ایران در دمشق حمله کرد

شماره: 25036
Aa Aa

سردار «محمد رضا زاهدی» از فرماندهان ارشد نیروی قدس، سردار حاجی رحیمی، معاون او و ۵ تن از افسران همراه در حمله اسرائیل به شهادت رسیدند.

با جنگنده های اف ۳۵ و ۶ موشک رژیم صهیونیستی؛
اسرائیل به سفارت ایران در دمشق حمله کرد

منابع خبری گزارش داده اند رژیم صهیونیستی ساختمان مجاور سفارت ایران در دمشق را هدف حملات هوایی قرار داده‌است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، برخی منابع مدعی شده‌اند 6 نفر در این حمله به شهادت رسیده‌اند با وجود این هنوز هیچ آمار رسمی از خسارت و تلفات این حمله منتشر نشده است. 

العالم گفته هدف ساختمان کنسولگری و محل اقامت سفیر در منطقه «المزه» در دمشق بوده است.

طبقه همکف این ساختمان مقر سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه است که پرچم ایران در درب ورود آن برافراشته است.

این شبکه خبری همچنین گزارش داده‌ است سفیر ایران و خانواده ایشان در سلامت کامل هستند. 

العالم خبر داده است که ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به‌طور کامل ویران شده است.

  •  

وزارت دفاع سوریه در بیانیه ای رسمی اعلام کرد:

حدود ساعت ۱۷ عصر امروز دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد. این حمله منجر به تخریب کل ساختمان و شهید و مجروح شدن همه افراد داخل شد. کار برای خروج اجساد شهدا و مداوای مجروحان و آواربرداری ادامه دارد.

  •  

وزیر خارجه سوریه حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه حمله ارتش اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد:

ما این حمله پلید تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را که به شهادت شماری از بی‌گناهان منجر شد محکوم می‌کنیم.

  •  

خبرگزاری دانشجو اعلام کرد:

سردار سرتیپ پاسدار «محمد رضا زاهدی» از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله جنگنده‌های اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شهادت رسید.

 

22

سردار سرتیپ پاسدار «محمد رضا زاهدی»

 

سردار محمدرضا زاهدی متولد ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در اصفهان در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ تحمیلی از فرماندهان میانی سپاه بود و فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت. وی در فاصله سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بود.

زاهدی در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷  فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود.

وی از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارالله نیز شد و از  سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸  معاونت عملیات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت.

سردار زاهدی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود.

  •  

اقدام اسرائیل پاسخ قاطع ما را همراه خواهد داشت| بین ۵ تا ۷ نفر در حملهٔ اسرائیل به شهادت رسیدند

حسین اکبری، سفیر ایران در دمشق اعلام کرد:
 این ساختمان با جنگنده های اف ۳۵ و ۶ موشک مورد حمله قرار گرفت. من در محل کار خودم در سفارت بودم. رژیم صهیونیستی جرم و جنایت های زیادی علیه دیپلمات‌ها انجام داده است. بعد از این همه جنایت در ۶ ماه گذشته ضد ملت فلسطین امروز هم این جنایت را علیه ایران مرتکب شد. شماری از مستشاران ایرانی در ساختمان بودند و به شهادت رسیدند. این عمل پاسخ قاطع ما را در پی خواهد داشت. تاکنون اواربرداری کامل انجام نشده و بین ۵ تا ۷ نفر به شهادت رسیدند و آمار دقیق بعدا منتشر خواهد شد. دو نفر از نیروهای پلیس نیز به شهادت رسیدند. ما فعلا نمیتوانیم اسامی را اعلام کنیم.

  •  

معاون سردار زاهدی از شهدای امروز دمشق است.

برخی منابع به تسنیم گفته اند که «سردار حاجی رحیمی» معاون سردار زاهدی نیز از شهدای امروز حمله رژیم صهیونیستی به دمشق است.

  •  

تماس تلفنی وزیر امور خارجه سوریه با امیرعبداللهیان 

در پی تجاوز عصر امروز رژیم صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت  ایران در دمشق، فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت. 

دو وزیر در این تماس تلفنی ابعاد مختلف این جنایت را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه سوریه در این گفت‌و‌گو  حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را به شدیدترین عبارت محکوم کرد و آن را نقض فاحش مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین دانست.

 امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از حضور وزیر خارجه سوریه در محل سفارت  ایران در دمشق  گفت:

نتانیاهو بدلیل شکست های  پی در پی رژیم اسراییل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه طلبانه صهیونیست ها تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است.

 امیرعبداللهیان حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را عبور از همه تعهدات و کنوانسیون های بین المللی دانست و مسوولیت عواقب این اقدام را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و بر ضرورت واکنش جدی جامعه جهانی نسبت به این گونه اقدامات جنایتکارانه تاکید کرد.

  •  

سازمان ملل در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه: نگرانیم

 «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق ابراز نگرانی کرد:

منتظر دریافت اطلاعات بیشتر هستیم . در مورد حمله امروز زمانی اظهار نظر خواهیم کرد که واقعیت‌ها را بدست آوریم.

  •  

ایران نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه حمله رژیم متجاوز صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را شدیدا محکوم کرد.

کنعانی تاکید کرد:

ابعاد این حمله نفرت انگیز در حال بررسی است و مسئوليت عواقب و پیامدهای آن با رژیم متجاوز صهیونیستی است؛ جمهوری اسلامی ایران ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اتخاذ اقدامات متقابل نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد.

  •  

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد. 

در متن این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا  بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ(آل عمران ۱۶۹)

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تسلیت سالروز شهادت مولی الموحدین امام علی علیه السلام به آگاهی ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند:

در پی شکست‌ های ترمیم ناپذیر رژیم گرگ صفت صهیونیستی برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، ساعاتی قبل  هواپیماهای این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاج رحیمی از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵تن از افسران همراه آنان به شرح زیر به فیض شهادت نائل آمدند:

▫️۱- شهید حسین امان اللهی
▫️۲- شهید  سید مهدی جلالتی 
▫️۳- شهید محسن صداقت 
▫️۴- شهید علی آقا بابایی 
▫️۵- شهیدسید علی صالحی روزبهانی

با محکومیت شدید این جنایت و تبریک و تسلیت شهادت شهدای گرانقدر به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) خانواده های معظم و همرزمان آنان و آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی؛ برنامه‌ های انتقال، تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهدا متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

  •  

واشنگتن: نمی‌دانیم چه طرفی به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرده است

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد تا این لحظه نمی‌توان تایید کرد که مسئول حمله به کنسولگری ایران در دمشق چه کسی است.

میلر در کنفرانس خبری خود در این‌باره گفت:

«ما درحال گفت‌وگو با شرکای خود در منطقه برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر هستیم اما تا این لحظه هیچ تاییدیه درخصوص هدف یا مسئول (این حمله) دراختیار نداریم».

  •  

تل‌آویو: درباره حمله‌ به دمشق اظهارنظر نمی‌کنیم

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ازپاسخ به سوالی درباره حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق طفره رفت وگفت:

ما درباره حمله‌ای که توسط رسانه‌های خارجی گزارش شده اظهارنظر نمی‌کنیم وبه تمرکز برروی اهداف جنگی‌مان (در غزه) ادامه می‌دهیم.

  •  

نامه ایران به شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل 

معاون نماینده ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد:
رژیم اشغالگر اسرائیل مبادرت حمله تروریستی شنیع و نفرت‌انگیزی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه نموده است. ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا هرگونه اقدام لازم از جمله برگزاری نشست فوری برای رسیدگی به این نقض فاحش و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آتی که امنیت و ایمنی ماموریت‌های دیپلماتیک را به خطر می‌اندازد، را اتخاذ نموده و همچنین از به دست عدالت سپردن سریع مسئولین چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای اطمینان حاصل نماید. رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد و ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.

  •  

جمهوری اسلامی ایران پیام مهمی به دولت آمریکا ارسال کرد؛ آمریکا باید پاسخگو باشد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شبکه اجتماعی ایکس از احضار مقام سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران خبر داد.

امیرعبداللهیان نوشت: 

در پی حمله تروريستی رژيم اسراییل به ساختمان ديپلماتيك کنسولگری جمهوري اسلامي ايران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامي كشورمان، مقام سفارت سوييس بعنوان حافظ منافع امريكا در ایران، ساعت ۰۰:۴۵ بامداد امروز (سه‌شنبه) توسط مديركل امريكا به وزارت خارجه فراخوانده شد و در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسراییل تبیین و مسئوليت دولت امريكا مورد تاكيد قرار گرفت.

‏او نوشت:

پیام مهمی به دولت آمریکا بعنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.

  •  

جلسه شورای عالی امنیت ملی درباره حمله به کنسولگری ایران

بدنبال جنایت جنگی دیگری از رژیم صهیونیستی علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک و به شهادت رساندن سردار سرلشکر پاسدار محمد رضا زاهدی، شورای عالی امنیت ملی ساعت ۲۱ شب گذشته در حضور رئیس‌جمهور و رئیس شورا تشکیل جلسه داد و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید.

  •  

جنایت صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران اظهار داشت:

صهیونیست‌ها باید بدانند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.

  •  

تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی محکوم شود

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد:

وزارت امور خارجه حمله موشکی عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ رژیم جعلی اسرائیل، به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند. متأسفانه در این حمله هدفمند به یک مکان شناخته شده دیپلماتیک تعدادی از مستشاران نظامی‌ ضدتروریسم جمهوری اسلامی ایران - دارای مصونیت دیپلماتیک- که همزمان با حمله مزبور در برنامه صرف افطار ماه مبارک رمضان در این ساختمان حضور داشتند به شهادت رسیدند.

بی‌شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز، نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک - ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق- و در مغایرت آشکار با مقررات بين‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و‌ منشور ملل متحد است فلذا انتظار این است که تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل یادشده از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیدا محکوم شود.

  •  

اتحادیه اروپا در واکنش به حمله به کنسولگری ایران خواستار «خویشتن‌داری» شد

سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است که «از حمله ادعایی اسرائیل» به کنسولگری ایران در دمشق سوریه نگران است و نسبت به هرگونه تشدید تنش پس از وعده انتقام‌جویی تهران هشدار داده است.

پیتر استانو گفت:

«در این شرایط منطقه‌ای بسیار پرتنش نشان دادن خویشتنداری بسیار مهم است زیرا تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست.»

 

  •  

​​آمار نهایی شهدای حمله به کنسولگری ایران به ۱۳ نفر رسید

۷مستشار نظامی ایرانی و ۶ شهروند سوری در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران به شهادت رسیدند. عملیات آواربرداری به مراحل پایانی رسیده است.

  •  

انتظار داریم اقدام تروریستی رژیم اسراییل از سوی سازمان ملل به شدت محکوم شود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تسلیت در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت تعدادی از مستشاران نظامی ایران گفت:

امروز سازمان ملل متحد نیز در همین رابطه بیانیه ای را صادر کرد و ما هر گونه حمله به افراد و اماکن دیپلماتیک را محکوم می کنیم.

 گوترش به سه نگرانی سازمان ملل متحد از جمله ضرورت برقراری فوری آتش بس، ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه و ضرورت جلوگیری از گسترش دامنه جنگ تاکید کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در این گفتگوی تلفنی از محکومیت و ابراز همدردی دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق قدردانی کرد و افزود:

جنایات اخیر رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت هفت مستشار نظامی رسمی جمهوری اسلامی و شش شهروند بی گناه سوری و مجروح شدن برخی از آنان شد نقض صریح کنوانسیون های بین المللی در مصونیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک است. انتظار ما این است که این اقدام تروریستی رژیم اسراییل  از سوی سازمان ملل متحد به شدت محکوم شود. 

او همچنین خواستار کمک دبیرکل سازمان ملل متحد به برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص شد.

  •  

رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اصول انسانی و قراردادهای بین‌المللی پایبند نیست

رئیس‌جمهور اسلامی ایران در جلسه فوق‌العاده هیات دولت گفت:

مجاهدان راه خدا به توفیق الهی مرتکبین و حامیان جنایت علیه کنسولگری ایران در سوریه را مجازات می‌کنند. امروز همه عالم می‌داند که رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اصول انسانی، حقوق اولیه و قراردهای بین‌المللی پایبند نیست.

  •  

کاخ سفید: نقشی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق نداشتیم

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا انتظار دارد ایران حمله در دمشق را تلافی کند؟ گفت:

من نمی توانم تصمیم گیری رهبر عالی ایران یا سپاه را پیش بینی کنم اما خیلی صریح می گویم ما هیچ نقشی در حمله دمشق نداشتیم و به هیچ وجه بخشی از آن نبودیم.

دفتر سخنگویی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد
در این بیانیه آمده است: 
 اتحادیه اروپا حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک ایران در دمشق و همچنین تلفات گزارش شده را محکوم می‌کند. در این وضعیت بسیار پرتنش منطقه‌ای، لازم است حداکثر خویشتن‌داری نشان داده شود زیرا تشدید تنش در منطقه به نفع کسی نیست. اصل مصون ماندن اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد و در هر شرایطی مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان