جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 19:33

جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است

شماره: 10006
Aa Aa

شهلا خسروی می گوید در حال حاضر عددی که درمورد نرخ باروری زنان ایران مطرح می‌شود به ازای هر زن در سن باروری ۱.۸ فرزند است.

مشاور وزیر بهداشت ایران اعلام کرد؛
جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است

شهلا خسروی،  مشاور وزیر بهداشت ایران در امور مامایی گفت:

جمعیت ایران در حال پیر شدن است. به شکلی که سیر پیر شدن در ایران نسبت به دنیا خیلی سریع‌تر است. در حالی که در حدود ۶۰ سال گذشته جمعیت دنیا ۵ سال پیر شده، جمعیت ایران ۱۰ سال پیرتر شده است. یکی از اقدامات در وزارت بهداشت در این زمینه رویکرد برنامه‌های ارتقای نرخ باروری به عنوان یک شاخص بسیار مهم است. باید بدانیم بیش از سه دهه برنامه‌های تحدید موالید، موضوع کاهش جمعیت مطرح می‌شد و حتی برخی سازمان‌های جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی در این زمینه به کشور کمک می‌کرد. اکنون برای اصلاح این نگرش نیاز است تا اقدامات گسترده‌ای انجام دهیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، خسروی در خصوص نرخ باروری در ایران تصریح کرد:

سازمان‌های جهانی برآوردهایی از نرخ باروری ایران داشتند اما اکنون تردیدهایی وجود دارد که اعداد اعلام شده آیا واقعا نرخ باروری ایران بوده است یا خیر. در حال حاضر عددی که درمورد نرخ باروری مطرح می‌شود به ازای هر زن در سن باروری ۱.۸ فرزند است. برخی منابع نیز این عدد را به ازای هر زن در سن باروری ۲ فرزند اعلام کرده‌اند، البته سازمان آمار ایران باید میزان واقعی را اعلام کند.

وی بیان کرد: پیش از انقلاب تسهیلات مراقبت از زنان خیلی وسیع نبوده و شاید حتی برخی مناطق روستایی خدماتی دریافت نمی‌کردند، در نتیجه میزان مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال یا مادران باردار بالا بوده که اکنون این شاخص‌ها بهبود یافته است. البته این نرخ در سال‌های پیش از انقلاب بالاتر از این میزان بوده است. به طور مثال نرخ باروری در سال‌های ۵۵ تا ۶۵ بسیار افزایش یافت به شکلی که در برخی منابع این نرخ را به ازای هر زن در سن باروری تا ۶ فرزند نیز قید کرده‌اند. اما طی ۳۰ سال گذشته به دنبال اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده، بالا رفتن سن ازدواج، به تعویق افتادن اولین تولد در خانواده و طلاق و سایر عوامل، نرخ باروری با شیب تندی کاهش داشته است. البته این روند نزولی باروری در تمام دنیا اتفاق افتاده است اما بررسی‌ها حاکی از سرعت زیاد و شیب زیاد آن در ایران است. 

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی تاکید کرد:

این شیب کاهشی فقط نرخ باروری را کاهش نمی‌دهد بلکه در سال‌های آتی جمعیت نیز به سمت سالمندی پیش خواهد رفت. اکنون سن امید به زندگی بر اساس سرشماری در سال ۹۵ در مردان ۷۲.۵ سال و در زنان ۷۵.۵ بوده است. بر اساس مطالعاتی که در جهان در سال انجام شده است  ۲۰۱۹ نیز سن امید به زندگی ما ۷۶.۵ سال بوده است و در سال‌های پس از انقلاب افزایش سن امید به زندگی روند بسیار خوبی داشته است. چراکه مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال کاهش یافته و دسترسی مردم به تسهیلات و خدمات بهداشتی درمانی و سواد مردم نیز افزایش یافته است. البته ما باید در پی تامین زندگی باکیفیت برای مردم باشیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان