سهم مدارس دولتی در رتبههای برتر کنکور اندازه انگشتان یکدست نیست

یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت:
نزدیک به ۷۰ درصد از رتبههای تکرقمی و زیر ۳۰۰۰ کنکور از دانشآموزان سمپادی هستند.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی با بیان این که سهمیهای برای ورود به سمپاد وجود ندارد و تنها ملاک آزمون ورودی است اظهار داشت:
به تعداد انگشتان یک دست از دانشآموزان مدارس دولتی در رتبههای برتر کنکور داریم.
او همچنین گفت که مهاجرت سمپادیها به اندازه مهاجرت فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر کشور است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه این خروجی و مهاجرت بر اساس هدف اصلی شما مبنی بر پرورش سرمایههای کشور برای آینده کشور نیست؟ گفت:
علت عمده این مشکل نیز به شکافی بر میگردد که در سالهای قبل بین سمپاد و در دوره تحصیل عمومی با بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم ایجاد شده است. ما به شدت تلاش میکنیم این شکاف را کاهش دهیم و گفتگوی خوبی به ویژه با بنیاد نخبگان داشتهایم تا این بچهها پس از فارغالتحصیلی در مدارس جذب بنیاد ملی نخبگان شوند.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم امسال ما رایگان شدن هزینه تحصیل دانش آموزان چهار دهک اول اقتصادی سمپادی است ادامه داد:
مدارس سمپاد بر مبنای مبالغی از که از خانوادهها دریافت میکنند هزینههای جاری را میپردازند و از این رو گاهی فشارهایی به خانوادها وارد میشود البته سمپاد پیش از این هم تخفیفهای خوبی برای خانوادههای دهکهای پایین ارائه میکرد اما این تصمیم هیئت دولت خیال خانوادهها را راحت کرد تا اگر از دهکهای کم برخوردار هستند برای ورود به مدارس سمپاد تلاش کنند و نگران هزینهها نباشند حتی ما از خانوادههای دهکهای چهار به بالا نیز دعوت میکنیم تا در صورتی که فرزند مستعدی دارند بدون نگرانی از هزینهها برای ورود به سمپاد تلاش کنند.
یاوری با بیان اینکه سمپاد سه هدف اصلی برای شکل گیری خود دارد گفت:
دانش آموزانی که از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند معمولا ویژگیهای مثبت منفی خود را دارند برای مثال این دسته از دانش آموزان کمالگراتر هستند و بیشتر نکات منفی را میبینند واضطراب میگیرند. یا اینکه اگر این دانش آموزان نمونههایی از بچههای با استعداد دیگر را در اطراف خود نبینند، ممکن است به نوعی از غرور کاذب مبنی بر اینکه «من از بقیه بالاتر هستم»، مبتلا شوند. از طرفی این دسته از دانش آموزان عطش یادگیری و سرعت یادگیری بیشتری دارند. از این رو کم و بیش ایدهای نظیر وجود مدارس سمپاد در همهجای دنیا با شدت و ضعف خود وجود دارد.
وی هدف دیگر ایجاد مدارس سمپاد را عدالت آموزشی عنوان کرد و افزود:
در سال جاری از ۴۰ رتبه برتر کنکور، ۱۵ نفر جزو مناطق دو و سه آموزشی و اصطلاحا از مناطق کم برخوردارتر آموزشی بودند. از این بین نیز ۱۴ دانش آموز سمپادی هستند. سال گذشته ۱۴ نفر رتبه برتر کنکور که از مناطق کم برخوردارتر آموزشی بودند همه از بچههای سمپادی بودند. دخترخانم هایی که وارد این رتبههای برتر میشوند اغلب سمپادی هستند و درصد بالایی از بچههایی که از مدارس غیر از مدارس «غیردولتی» رتبههای برتر کنکور را میگیرند سمپاد هستند بنابراین سمپاد مسیری است برای ورود بچههایی که بضاعت مالی کافی برای ورود به مدارس غیردولتی خوب را ندارند و یا در مناطقی هستند که مدرسه غیردولتی برتر آنجا وجود ندارد و از طریق سمپاد امکان شکوفایی استعداد آنها ایجاد میشود. سومین هدف سمپاد این است که بالاخره هر کشوری نیاز به افراد اصطلاحا نخبه دارد تا مسائل کشور را حل کنند و سقفهای شیشهای و محدودیتهای بعضا ذهنی را بشکنند و با تزریق اعتماد به نفس به مردم و تلاش و کوشش مشکلات کشور را حل کنند.
به گفته یاوری در حال حاضر حدود ۷۰۰ مدرسه سمپاد در سراسر کشور و حدود ۱۳۰ هزار دانش آموز سمپادی در کشور وجود دارد و بنا بر قانون هیئت امنا مدارس سمپاد، این مدارس باید در هر شهری که دست کم ۳۰۰۰ دانش آموز در پایه ششم یا نهم داشته باشد تاسیس شود.