میل به ایجاد تغییرات اساسی در ایران در حال افزایش است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 15:45

میل به ایجاد تغییرات اساسی در ایران در حال افزایش است

شماره: 16402
Aa Aa

اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی موفق نیست آن زمان زنگ خطر برایمان به صدا در می‌آید. 

تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور ایران؛
میل به ایجاد تغییرات اساسی در ایران در حال افزایش است

تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی ایران در دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در وزارت کشور گفت:

رسانه‌های ما به هیچ عنوان جسارت پرداختن به تغییر نگرش مردم نسبت به الکل را ندارند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او با بیان این که  نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر مثبت است ادامه داد:

سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت:

سالیانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که البته مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر است با این حال اگر این سیر صعودی مدیریت نشود در آینده نه چندان دور در رده کشورهایی قرار خواهیم گرفت که میزان خودکشی در آن نگران کننده است. 

رستم وندی ادامه داد:

حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند که نه خود مردم و نه مسئولین قانون را رعایت نمی‌کنند. حدود ۵۰ درصد مردم نیز اعتقاد دارند که میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است و اگر نگرش عمومی این باشد که در جامعه برابری وجود ندارد و عدالت رعایت نمی‌شود افراد انگیزه‌ای پیدا می‌کنند تا خودشان به دنبال استیفای حقوق خود روند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ۱۱ الی ۱۳ میلیون ساکن در سکونتگاه‌های عیر رسمی باید ساماندهی شوندگفت:

متأسفانه در برخی جمع ها و حتی برای مدیران ارشد کشور این سؤال پیش می‌آید که چرا باید به حاشیه نشینی پرداخت و چرا نباید توسعه روستایی را فعال کرد؟ در واقع به جهت معرفتی هنوز نتوانسته‌ایم اهمیت این امر را جا بیاندازیم چراکه بعضا نیروهای جهادی ما نیز در این امر دچار تردید هستند. 

او با اشاره به آمار موجود در حوزه سقط جنین ادامه داد:

مطابق با آمارهای موجود در وزارت بهداشت ۲۳۰ هزار سقط در سال و مطابق با برخی پژوهش‌ها ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی و یا غیر قانونی در سال انجام می‌شود که باید به آن رسیدگی کرد. 

وی گفت:

صیغه‌یابی در فضای مجازی به عنوان یک آسیب در حال گسترش است و حتما باید نسبت به این امر حساسیت داشته باشیم تا مفاهیم دینی دچار انحراف نشود.  اقدامات در حوزه حجاب و عفاف نیز باید در صدر تلاش‌ها قرار گیرد و باید یک نوآوری در الگوهای اثر گذار عفاف و حجاب شکل گیرد. باید از کلیشه‌ها و روش‌های سنتی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج الگوی عفاف و حجاب  عبور کرده و به یک نوآوری رسید.

او گفت:

ظرف سالیان گذشته به شاخص‌هایی دست پیدا کردیم که تا حدود زیادی نگران کننده هستند. از جمله این شاخص‌ها میل به مهاجرت است که می‌تواند شاخص روشنگری برای ما تلقی شود. دلایلی زیادی برای مهاجرت افراد از کشور وجود دارد اما این شاخص مهاجرت در واقع نشانه مطلوبیت یا نکویی یک جامعه تلقی می‌شود. 

او میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور را در حال افزایش خواند و گفت:

شاخص میل به اعتراض نیز از نشان‌گرهای مهم است. این اعتراض می‌تواند در قالب رفتارهای هنجار شکنانه یا کج روی خود را نشان دهد. از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب آوری مردم کاهش پیدا کرده است. 

وی با اشاره به شاخص گرایش به الگوهایی در حکمرانی نظیر حکومت غیر دینی تصریح کرد:

اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی در حل چالش‌های کشور موفق نیست و شاید حکومت دیگری نظیر حکومت سکولار و غیر دینی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، آن زمان زنگ خطر برایمان به صدا در می‌آید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان