نرخ سبد معیشت به یازدهم میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 18:41

نرخ سبد معیشت به یازدهم میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسید

شماره: 15562
Aa Aa

حداقل مزد و مستمری فقط برای تامین هزینه‌های خوراکی یک خانوار ۳٫۳ نفره آنهم به شرطی که تنها یک وعده غذای گرم روزانه مصرف کنند کافی است.

کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران؛
نرخ سبد معیشت به یازدهم میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسید

محاسبات مستقل کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران از صعود بیش از پیش نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری خبر می دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل ازایلنا، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد این محاسبات را تنها با در نظر گرفتن یک وعده غذای گرم روزانه (دو وعده غذای سرد) و یک جدول غذایی تکرار شونده پانزده روزه به سرانجام رسانده است.

محاسبات او نشان می‌دهد که نرخ سبد معیشت خانوار در مهرماه به یازدهم میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسیده است.

این محاسبات نشان می‌دهد که هزینه خوراکی‌ها به تنهایی به مرز حداقل دستمزد ۴ میلیون تومانی رسیده است در واقع حداقل مزد و مستمری فقط برای تامین هزینه‌های خوراکی یک خانوار متوسط ۳٫۳ نفره کفاف می‌دهد آنهم به شرطی که تنها یک وعده غذای گرم روزانه مصرف کنند و دو وعده (صبحانه و شام) را به غذای سرد و اصطلاحاً سردستی اکتفا نمایند.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که سطح پوشش دستمزد در مهرماه ۱۴۰۰ به کمترین میزان از زمان محاسبات مستقل سبد معیشت یعنی از سه سال پیش رسیده و کارگران و بازنشستگانِ حداقل‌بگیرد حدود ۲۰ روز از هر ماه را خرجی ندارند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان