خرید پوشاک از اولویت نوروز خارج شده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 19:13

خرید پوشاک از اولویت نوروز خارج شده است

شماره: 16800
Aa Aa

مردم حتی دهک‌های پایین در گذشته حداقل سالی یک بار در بهمن و اسفند پوشاک می‌خریدند اما حالا این خرید هم برای بسیاری منتفی شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک؛
خرید پوشاک از اولویت نوروز خارج شده است

سبد کالای مردم در نوروز به شدت کوچک و پوشاک تقریباً از اولویت نوروز خارج شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در گفتگو با ایسنا اظهار کرد:

مردم حتی دهک‌های پایین در گذشته حداقل سالی یک بار در بهمن و اسفند پوشاک می‌خریدند اما حالا این خرید هم برای بسیاری منتفی شده است. حتی لباس بچه گانه که همیشه پر رونق‌ترین رسته در شب عید بود امسال وضعیت خوبی ندارد. علاوه بر کاهش خرید دهک‌های پایین جامعه، دهک‌های بالا هم به صورت اینترنتی لباس‌های خارجی سفارش و درب منزل تحویل می‌گیرند بنابراین نظارتی بر کالاهای قاچاق نیست. در این شرایط برای فعالان این حوزه انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند، تولید توجیه اقتصادی ندارد و احتمالاً در آینده فعالیت تولید کنندگان پوشاک کمتر خواهد شد.

او ادامه داد:

به نظر می رسد پوشاک از اولویت دولت خارج است و تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بیشتر بر کنترل بازار مواد غذایی است.

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی نخ و پنبه و سایر هزینه‌های تولید گفت:

قیمت پوشاک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. سازمان تعزیرات حکومتی نیز بخاطر گرانفروشی یا نداشتن فاکتور واحدهای صنفی را در این شرایط رکود جریمه می‌کند. بنابراین بین نهادهای حاکمیتی هماهنگی وجود ندارد این در حالی است که در صورت شکایت از واحدهای صنفی هم اتحادیه مسئول رسیدگی است.

او گفت:

در بهمن امسال شاهد رکود عجیب در سطح عمده فروشی هستیم که بی سابقه است و در سطح فروشگاهی نیز مطلقا رونقی مشاهده نمی‌شود. این وضعیت حتی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ که کرونا آغاز شد مشاهده نشده بود. در سال‌های قبل تولید کننده محصولات خود را عرضه می‌کرد اما توزیع‌کننده به سختی عرضه می‌کرد. حالا حتی تولیدکننده هم نمی‌تواند کالای خود را بفروشد که در این وضعیت کل زنجیره قفل می‌شود. رکود در بهمن پیامدهای بسیاری خواهد داشت.

افتخاری وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و کاهش قدرت خرید مردم را دلیل اصلی این وضعیت عنوان کرد و گفت:

وقتی فروشگاه داران زمستان مناسبی نداشتند سرمایه‌ای هم برای خرید کالای جدید برای شب عید ندارند. از طرف دیگر نگرانی از تعطیل شدن واحدهای صنفی در پی شیوع گونه جدید ویروس کرونا باعث شده چشم انداز مثبتی وجود نداشته باشد. بنابر این فروشگاه‌ها مانند شب‌های عید سال‌های گذشته از عمده فروشان خرید نمی‌کنند. در همین شرایط اقتصادی بد و نبود نظارت شرایط را پیچیده‌تر کرده است. برای مثال پدیده دستفروشی به بساط گستری و فروشگاه داری خیابانی تبدیل شده است و با وجود تعطیلی کرونایی و فشار اقتصاد سال جاری برای کسبه، رونق اقتصادی شب عید هم در اختیار بساط‌گسترانی قرار می‌گیرد که تعداد آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و مالیات، اجاره و عوارض قانونی هم پرداخت نمی‌کنند. علت اینکه از کلمه بساط گستر استفاده می‌کنم این است که دستفروش محصول را روی دست خود می‌گیرد اما این پدیده در حال حاضر حالت فروشگاه پیدا کرده، در مجموعه آنها چند کارمند فعالیت می‌کند و حتی دستگاه نورپرداز دارند. همچنین عزم جدی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد و این برندها همچنان مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه از زمان ممنوعیت واردات پوشاک از سال ۱۳۹۷ به جای تولید کننده، قاچاقچی بیشترین استفاده را برده تصریح کرد:

نوع قاچاق مکرر در حال تغییر است و به غیر از کالاهای فیک و کالاهای کیلویی که از بنگلادش وارد می شد می‌توان به قاچاق به صورت فروش اینترنتی از طریق خرید آسان از کشورهای همسایه اشاره کرد. در حال حاضر مصرف کنندگان می‌توانند از طریق برخی درگاه آنلاین به راحتی از کشورهای همسایه کالا بخرند و در فاصله زمانی کوتاهی با سیستم‌های رسمی حمل و نقل کشور آن را دریافت کنند. این روند نوع خرید بخشی از دهک‌های جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

افتخاری درباره مزون های خانگی و شبکه زیرزمینی تولید و عرضه پوشاک تصریح کرد:

این فروشگاه‌ها نیز به نوعی مشاغل سیاه محسوب می‌شوند که هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و امکان نظارت بر عملکرد آنها نیست.  

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان