دليل اصلى تأخيرهاى پروازها تحريم است!
اسپادانا خبر| سيدفريور موسوى
بازرس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور در نامهای به محمدى بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به وضعیت تاخیرها و لغو شدنهای متعدد پروازها هشدار داد.
مهدى خنجری ميگويد:
آمارهای موجود در شش ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان از بی برنامگی و یا عدم نظارت لازم بر شرکتهای هواپیمایی دارد. ۲۶ درصد پروازها با تأخیر بالای ۳۰ دقیقه مواجه بوده و زمان تأخیر در پروازهای تأخیردار بالای ۹۰ دقیقه بوده است. بطور میانگین ۴۹ درصد مجوزهای پروازی اخذ شده توسط شرکتهای هواپیمایی کنسل شده است.
وی در این نامه تصریح کرد:
برابر بررسیهای میدانی در فرودگاهها و رصد فروش بلیت در فضای مجازی در مسافرتهای هوایی مواردی از تضییع حقوق عامه، بازار سیاه، دلالی بلیت در ترمینال فرودگاهها و تأخیرهای پی در پی و لغو شدنهای متعدد مشاهده میشود که باعث آسیب به مسافران و تضییع حقوق آنان و ضررهای مادی و معنوی شده است.
خنجری با اشاره به بازرسی بازرسان این سازمان ادامه داد:
در روز ٢٤ آبانماه سال جارى در هفت مسیر پروازی از مبدأ تهران ۱۱ پرواز لغو و در ۲۵ آبان نیز در چهار مسیر پروازی تا زمان ابلاغ این هشدار هفت پرواز لغو شده است.
بازرس کل راه و شهرسازی سازمان بازرسی با بیان اینکه آمارهای موجود در ۶ ماهه اول سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز نشان از بی برنامگی یا عدم نظارت لازم بر شرکتهای هواپیمایی دارد در این نامه به بیان تحلیلی از آمارها پرداخته است.
مطابق بررسیهای صورت گرفته پرواز و مسافر جابهجا شده در پروازهای داخلی نشان از کاهش ۲ درصد نشست و برخاست و سه درصد جابهجایی مسافر دارد همچنین ۲۶ درصد پروازها با تأخیر بالای ۳۰ دقیقه مواجه بوده و متوسط زمان تأخیر در پروازهای تأخیردار بالای ۹۰ دقیقه بوده است. از سوی دیگر به طور میانگین ۴۹ درصد مجوزهای پروازی اخذ شده توسط شرکتهای هواپیمایی لغو شدهاند.
خنجری در این نامه افزود:
به منظور اصلاح و تمشیت امور و جلوگیری از ادامه تضییع حقوق عامه ضمن ابلاغ هشدار قانونی موضوع بند (ج) ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی قانون نسبت به بازرسی منظم از نحوه عملکرد شرکتهای هواپیمایی و نمایندگان فروش آنها و نظارت بر برنامه ریزی پرواز، توزیع و فروش بلیت همچنین رسیدگی به وضعیت مسافران پروازهای لغو شده و تأخیری طبق مقررات حقوق مسافر اقدام و در خصوص متخلفان و اشخاص گرداننده بازار سیاه ضمن معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی و مراجع قضایی نتیجه اقدامات با قید تسریع ظرف یک هفته به این بازرسی امور منعکس کنند.
شرکتهای هواپیمایی کارون، ایران ایر، آسمان، وارش، کاسپین، آتا ایر، تابان، قشم ایر، چابهار ایر، ایرتور ۱۰ شرکت هواپیمایی هستند که در مهر امسال به ترتیب بیشترین زمان تاخیر پروازی برای آنها ثبت شده است.
پانوشت:
اما اى كاش جناب مهدى خنجرى در اين ميان اشاره اى هم به تحريمها، فرسودگى بخش عظيمى از هواپيماهاى موجود در كشور كه اغلب از رده خارج ميباشند، سيستم هاى فرودگاهى، نبود قطعات فنى هواپيماها، سن بالاى هواپيماهاى موجود در كشور، شرايط جوى، عوامل زمينى و فرودگاهى و... ميكرد تا يك طرفه حكم برعليه شركت ها و ايرلاين هاى داخلى كه با مشكلات عديده در اين راستا قدم برداشته و مانع از سوء برداشت هاى تبليغاتى بيگانگان شده اند نيز سخن مى راند. به هر جهت عوامل متعددى در تأخيرات پروازها دخيل ميباشند كه نبايستى آنها را زير راديكال برد.