شایع‌ترین نوع سوء رفتار با کودکان غفلت است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 0:49

شایع‌ترین نوع سوء رفتار با کودکان غفلت است

شماره: 15788
Aa Aa

مسعودی فرید می گوید عمده کودک‌آزاری‌ها از طریق اقوام، همسایه‌ها یا بخش‌هایی که کودکان بیشتر در آنجا حضور دارند مانند نظام آموزشی گزارش می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران؛
شایع‌ترین نوع سوء رفتار با کودکان غفلت است

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفت:

حدود ۹ درصد تماس‌های مرتبط با اورژانس اجتماعی به کودک‌آزاری مربوط می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او اظهار کرد:

عمدتا کودک‌آزاری‌هایی که رخ می‌دهد از نوع کودک‌آزاری جسمی است و اگر بخواهیم به درستی موضوع کودک‌آزاری را مورد بررسی قرار دهیم باید به سمت اقدامات پیشگیرانه حرکت کنیم. ممکن است برخی کودک‌آزاری‌ها از جنس کودک‌آزاری روانی باشد. یکی از رویکردهای پیشگیرانه انجام اقدامات حمایتی از خانواده‌ها برای پیشگیری از کودک‌آزاری و موضوع آموزش به خانواده‌هاست. همچنین باید نسبت به سایر مسائلی مثل سلامت روان کار شود چراکه برخی از اختلالات روانشناختی که ممکن است مراقبین یا والدین داشته باشند منجر به غفلت شود.

وی ادامه داد:

عمده کودک‌آزاری‌ها از طریق اقوام، همسایه‌ها یا بخش‌هایی که کودکان بیشتر در آنجا حضور دارند مانند نظام آموزشی گزارش می‌شود.

او با اشاره به اینکه شایع‌ترین نوع سوء رفتار با کودکان غفلت و عدم توجه به نیازهای اساسی کودکان است گفت:

عمده کودک‌آزاری‌ها از جنس غفلت است. هستند کودکانی که در اورژانس اجتماعی پذیرش شده‌اند و بعضا ممکن است در مراکز شبه خانواده هم پذیرش شده باشند. این کودکان ممکن است به دلیل اعتیاد یا اختلالات روانشناختی والدین که درمان نشده‌اند مورد غفلت قرار گیرند. بخشی از موضوع پیشگیری از کودک‌آزاری مربوط به سیاست‌های رفاهی و حمایتی از خانواده‌هاست تا بتوان بحث معیشتی و مسائل فقر را حل کرد زیرا این موضوع می‌تواند یکی از موضوعات تاثیرگذار در کودک‌آزاری باشد. همچنین باید استرس‌های اجتماعی را کاهش داد چراکه استرس اجتماعی نه تنها روی کودک‌آزاری اثرگذار است بلکه می‌تواند روی خشونت خانگی نیز اثرگذار باشد.

وی اظهار کرد:

در جلسات گذشته به وزرای وقت آموزش و پرورش هم پیشنهاد دادیم و طرحی به نام مددکاری اجتماعی مدرسه مطرح کردیم که براساس آن یک کارشناس چند ظرفیته که هم به مسائل روانشناسی و مشاوره کودکان و دانش‌آموزان و هم به مسائل مددکاری و بهداشتی احاطه نسبی داشته باشد در مدارس وجود داشته باشد؛ اگر چنین فردی در مدارس وجود داشته باشد می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان