آمریکا فشار اقتصادی بر ایران را افزایش می دهد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 15:08

آمریکا فشار اقتصادی بر ایران را افزایش می دهد

شماره: 18257
Aa Aa

همزمان دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفته که در فقدان توافق به محدود کردن نفت، فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا؛
آمریکا فشار اقتصادی بر ایران را افزایش می دهد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید که علیرغم مشکلات امکان بازگشت به توافق هسته‌ای برجام همچنان میسر است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، او به «مرکز امنیت جدید برای آمریکا» گفت:

«گام‌هایی که ایران در زمینه غنی‌سازی برمی‌دارد،در رابطه با مکانیسم‌های راستی‌آزمایی، مثلاً حذف دوربین‌ها، اساساً مفید نیستند.»

او ادامه داد:

ایالات متحده به این اقدامات «با افزایش فشار اقتصادی بر ایران» پاسخ می‌دهد. افراد و نهاد‌های بیشتری تحت تحریم‌ها قرار گرفته اند و «موارد بیشتری در آینده» در معرض تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

جیک سالیوان می‌گوید:

«یک توافق روی میز وجود دارد که ایرانی‌ها می‌توانند بپذیرند» ولی حالا ممکن است ایرانی‌ها نتوانند به آن نقطه برسند.

او گفت: «در این مورد توپ در زمین ایران است.»

  •  

همزمان، برایان نلسون، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مدعی شد که واشینگتن به دنبال "دیپلماسی هدفمند" با ایران است.

او با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی و شرکت‌های حامی آن‌ها اعمال کرده است گفت:

ایالات متحده مسیر دیپلماسی هدفمند برای حصول بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند. ما در فقدان توافق به استفاده اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت خام، فراورده‌های نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.

  •  

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که چنانچه ایران از خواسته‌های فرابرجامی خود عقب‌نشینی کند امکان بازگشت دوجانبه به برجام وجود دارد.

پرایس با انتقاد از رویکرد دولت سابق آمریکا مبنی بر خروج از برجام گفت که این تصمیم، مسبب شرایط پیچیده کنونی بوده است.

وی افزود که نمی‌توانیم در زمان به عقب برگردیم ولی می‌توانیم به برجام بازگردیم.

او گفت که اکنون زمان گریز هسته‌ای ایران نه در حد سال و ماه بلکه در حد چند هفته یا کمتر است. اگر ایران خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار نگذارد واشینگتن گزینه‌های دیگری را در اختیار خواهد داشت که آن‌ها را با هم‌پیمانان خود مطرح کرده است.

ند پرایس گفت:

ما بر این باور نیستیم که دست‌ یافتن ایران به یک بمب هسته‌ای گریزناپذیر است. در واقع، رئیس جمهور بایدن تعهد کرده است که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. ما به تلاش برای رسیدن به این و همکاری نزدیک با شرکای اروپایی‌مان در راستای این هدف ادامه می‌دهیم چون ما هم مانند برخی از قانون‌گذاران در کپیتول هیل همچنان بر این باوریم که بازگشت به پایبندی به توافق ایران در راستای منافع ملی ما خواهد بود. در اصل به این خاطر که این کار دوباره ایران را با سخت‌ترین و  سرزده‌ترین مقررات نظارتی و بازرسی محدود و مشمول محدودیت‌هایی خواهد کرد که برجام بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند.
او ادامه داد:

ما به طور یکسان برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در یکی بازگشت به پایبندی به برجام است و در یکی خبری از آن نیست. همچنین سناریویی که با شرکا و متحدانمان همکاری تنگاتنگی داریم و رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کنیم که اطمینان ایجاد می‌کند ما قادر خواهیم بود به تعهد رئیس جمهور بایدن مبنی بر این که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند عمل کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:

دلیل این که ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به برجام هستیم این است که همچنان در راستای منافع ملی آمریکا و منافع جمعی شرکا و متحدان بین‌المللی ماست. همیشه این طور باقی نخواهد ماند به ویژه به خاطر این که ایران در حال انجام دادن اقداماتی است که ذیل برجام ممنوع می‌بود مانند فعال بودن سانتریفیوژهای پیشرفته، ذخیر اورانیوم در سطوح مختلف، ذخیره آب سنگین و هر کاری که اگر دوباره مشمول محدودیت‌های سخت برجام شود مطرح نخواهند بود. ما با متحدان اروپایی‌مان و شرکایمان در گروه ۱+۵ که شامل چین و روسیه نیز هست به مدت ۱۵ ماه روی این مذاکرات کار کرده‌ایم. مذاکرات از بسیاری از جهات در راستای توافقی که امکانش فراهم است در کوتاه مدت نهایی و اجرایی شود، در صورتی که ایران تصمیم بگیرد این کار انجام شود، به اوج خود رسیده است. به خود ایران بستگی دارد که ببیند آیا می‌خواهد به پایبندی بازگردد یا نه.  اگر ایران نخواهد این کار انجام شود، اگر انتخابش این باشد که مسائل فرابرجامی را مطرح کند، ما گزینه‌های دیگری هم داریم که در دسترس‌مان هستند. این گزینه‌ها مواردی هستند که ماه‌هاست با شرکای و متحدانمان درباره‌شان صحبت کرده‌ایم و آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با ادعای حمایت آمریکا از مساله حقوق بشر در ایران اظهاراتی را درباره امور داخلی ایران مطرح کرد.

  •  

پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام هستيم.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمريكا گفت:

دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام صادق و استوار بوده است.

او گفت:

در صورت عدم دستیابی به توافق ما همچنان از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران استفاده خواهیم کرد.

  •  

یک خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام در وین را گزارش می‌کند به نقل از منابعی مدعی شده دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنجشنبه علیه ایران را با احیای برجام مغایر می‌داند.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی در توییتر نوشت:

«از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند. حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی که از سوی دولت بایدن اعمال شد همگی با توافق سازگار دانسته می‌شدند و گفته شد که در صورت احیای برجام آنها برداشته نخواهند شد.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان