ا‌ین پرواز فوق‌العاده حامل ایرانیان مقیم اوکراین از ورشو پرواز کرده و ساعت‌ ۰۷:۰۹ دهم اسفند در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشسته است.

  •  

تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به اوکراین رسید.

میخائیل فدوروف، وزیر تحول دیجیتال اوکراین می‌گوید که تجهیزات استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس به کشورش رسیده است.

او در توییت با انتشار تصویر جعبه‌های یک کامیون از ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس برای ارسال این تجهیزات تشکر کرد.

استارلینک یک سیستم اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که شرکت اسپیس‌ایکس برای دسترسی به اینترنت در مناطق محروم جهان ساخته است. 

  •  

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته هیأت‌های روس و اوکراینی توافق کردند که مجدداً در مرز بلاروس با یکدیگر ملاقات کنند.

 

  •  

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در آمریکا به خبرنگاران گفت که روسیه در حمله به این کشور از "بمب خلاء" استفاده کرده است:

"آنها امروز از بمب خلاء استفاده کردند. ویرانی که روسیه می‌خواهد به اوکراین وارد کند بزرگ است."

یک بمب خلاء یا سلاح گرمافشاری اکسیژن هوای اطراف را می‌مکد تا انفجاری با دمای بالا ایجاد کند. معمولاً موج انفجار ایجاد شده می‌تواند بدن انسان را تبخیر کند.

  •  

تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد یک کاروان نظامی روسیه در شمال کی‌یف، پایتخت اوکراین در حال پیشروی است. این کاروان ۶۴ کیلومتر امتداد دارد.

  •  

سران هشت کشور اروپای شرقی و منطقه بالتیک طی نامه‌ای به اتحادیه اروپا خواستار اعطای حق عضویت فوری اوکراین در این اتحادیه شدند.

 

21

سران ۸ کشور  اروپای شرقی و منطقه بالتیک در نامه‌ای سرگشاده به اتحادیه اروپا خواستار عضویت فوری اوکراین در این اتحادیه و آغاز مذاکرات برای پذیرش رسمی آن شدند.

رؤسای جمهور استونی، بلغارستان، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و اسلوونی در این نامه نوشته اند:

«ما از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهیم که حداکثر حمایت را از اوکراین انجام دهند و نهادهای اتحادیه اقدامات فوری برای اعطای عضویت اوکراین ‌و آغاز روند مذاکرات را آغاز کنند. در این لحظه حساس ما مجددا همبستگی کامل خود را با اوکراین و مردم آن اعلام می‌کنیم».

وی با اشاره جنگ اوکراین گفت: ما خواستار آن هستیم که نبرد روسیه و اوکراین را پیگیری کنیم و از آن چه آنجا می گذرد، درس و عبرت بگیریم.

  •  

سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان یک سخنرانی در بیروت نیز گقت:

ما خواستار آن هستیم که نبرد روسیه و اوکراین را پیگیری کنیم و از آن چه آنجا می گذرد درس و عبرت بگیریم، زمانی که آمریکا به عراق حمله و آن را ویران کرد و صدها هزار نفر را کشت جهان چگونه عمل کرد و امروزه در اوکراین چگونه عمل می کند؟ مشاهده می‌کنیم که غرب به این علت که آمریکا قدرتمند و ستمگر است از ستم آن به ویژه در افغانستان سکوت می‌کند به‌خصوص آنگاه که دارایی مردم این کشور را مصادره کرد. امروزه از مهم ترین عبرت ها مسئولیت آمریکا در برابر اتفاقاتی است که در اوکراین روی می‌دهد زیرا آمریکا عامل اصلی کشیده شدن اوضاع در اوکراین به مرحله کنونی است.

  •  

رئیس جمهوری اوکراین در جریان سخنرانی در پارلمان اروپا که با تشویق گستردۀ نمایندگان پارلمان و رهبران اتحادیه اروپا همراه بود از این اتحادیه خواست که با پذیرش عضویت این کشور عملا ثابت کنند که با اوکراین و حامی این کشور هستند.

 

214

او ضمن تکرار درخواستش مبنی بر پذیرش «بدون تاخیر» عضویت این کشور در اتحادیه اروپا گفت:

«اروپا با عضویت اوکراین بسیار قوی‌تر خواهد شد و بدون شما اوکراین تنها خواهد بود. ما قدرت خود را ثابت کردیم و نشان دادیم که در کنار شما هستیم پس ثابت کنید که با ما هستید و اینکه ما را ناامید نخواهید کرد.»

زلنسکی که به‌صورت ویدئو کنفرانس برای نمایندگان پارلمان ازوپا سخنرانی می‌کرد افزود:

ما چنین بهای سنگینی را می‌پردازیم تا حقوقی مشابه شما داشته باشیم.

پس از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در واکنش به جنگ اوکراین گفت:

«اروپا دیگر نمی‌تواند به گاز کرملین وابسته باشد».

  •  

نمایندگان آمریکا و سایر کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا سخنرانی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ژنو را بایکوت کردند.

  •  

دیمیتری مدودف، نائب شورای امنیت فدراسیون روسیه در واکتش به اظهارات مقام‌های فرانسوی درباره فروپاشی اقتصاد روسیه در نتیجه «جنگ اقتصادی» در توییتر خطاب به مقام‌های پاریس نوشت:

«مراقب حرف زدنتان باشید»:

 «امروز برخی از وزیران فرانسه گفته‌اند که به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده‌اند. آقایان مواظب حرف زدنتان باشید و فراموش نکنید که در تاریخ بشر جنگ‌های اقتصادی اغلب به جنگ‌های واقعی تبدیل می‌شوند».

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در پارلمان اروپا گفت:

سرنوشت اتحادیۀ اروپا در اوکراین رقم می‌خورد.

 

225

او ادامه داد:

نحوۀ پاسخگویی امروز ما به حملۀ روسیه به اوکراین آیندۀ نظام بین المللی را تعیین خواهد کرد.

‏چارلز میشل، رئیس شورای اروپا نیز گفت:

اتحادیه اروپا باید به طور جدی به درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا نگاه کند و به درخواست«مشروع» کیف پاسخ دهد.

بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سخنرانی در پارلمان اروپا گفت: 

 

658

باید اوکراین را به شیوه‌ای هماهنگ تسلیح کنیم.

او اظهار کرد:

ما باید اوکراین را به شیوه‌ای هماهنگ و نه با روش‌های یکجانبه و ناهماهنگ تسلیح کنیم. تهاجم روسیه به اوکراین، اروپا را مجبور می کند که فقط به خودش فکر نکند. من دو بار به پوتین گفتم به‌دلیل نیاز به انرژی روسیه از دفاع از آزادی و حقوق‌بشر دست نخواهیم کشید. رفتار پوتین ما را مجبور می کند برای جلوگیری از درگیری سطح بازدارندگی خود را افزایش دهیم. فاجعه ای که امروز اروپا با آن مواجه است ما را بیش از هر زمان دیگری مجبور به اتحاد و همکاری می کند. ما شاهد تولد ژئوپلیتیک جدیدی از اروپا هستیم.

  •  

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد اخراج روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد.

او در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکوم کردن روسیه به خاطر نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی روسیه در طول حمله به اوکراین گفت:

آیا یک عضو سازمان ملل که سعی می کند سرزمین یک عضو دیگر سازمان ملل را تصرف کند درحالی که مرتکب نقض وحشتناک حقوق بشر می شود و رنج و سختی زیادی برای انسان ها به ارمغان می آورد اجازه دارد در شورای حقوق بشر سازمان ملل بماند؟

وزیر خارجه آمریکا همچنین از کشورهایی چون چین انتقاد کرد که به صورت آشکار روسیه را مسوول این بحران معرفی نکرده اند.

  •  

روسیه یک برج تلویزیون در کی‌یف، پایتخت اوکراین را هدف حمله قرار داد.

 

2278

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از برخاستن دود در اطراف آنتن برج تلویزیونی کی‌یف حکایت دارد و رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که پخش کانال‌های تلویزیون اوکراین متوقف شده است. 

وزارت دفاع اوکراین نیز در توییتر اعلام کرد که برخی از شبکه‌های تلویزیون اوکراین بعد از آنکه یک برج پخش و تلویزیون در کی‌یف هدف قرار گرفت مدتی کار نخواهند کرد اما به زودی برنامه‌های پشتیبان پخش می‌شود.  

  در این حمله پنج نفر کشته شدند.