اتحادیه اروپا پلیس امنیت اخلاقی و وزیر ارتباطات ایران را تحریم کرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 2:45

اتحادیه اروپا پلیس امنیت اخلاقی و وزیر ارتباطات ایران را تحریم کرد

شماره: 19847
Aa Aa

در فهرست افراد تحریم‌ شده این اتحادیه که ادعا شده مسئول سرکوب در ایران هستند نام فرمانده نیروی بسیج و بخش سایبری سپاه نیز دیده می‌شود.

11 شخص حقیقی و 4 شخص حقوقی ایران تحریم شدند؛
اتحادیه اروپا  پلیس امنیت اخلاقی و وزیر ارتباطات ایران را تحریم کرد

اتحادیه اروپا 11 شخص حقیقی و 4 شخص حقوقی ایران از جمله پلیس امنیت اخلاقی ایران را که به گفته اتحادیه اروپا مسئول سرکوب در این کشور هستند تحریم کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، وزرای خارجه اتحادیه اروپا با تحریم عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات به دلیل مسئولیت وی در قطع اینترنت، بخش سایبری سپاه پاسداران و گشت ارشاد نیروی انتظامی موافقت کردند.

در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا که شامل 11 فرد و چهار نهاد است نام فرمانده نیروی بسیج نیز دیده می‌شود.

دارایی افراد و نهادهای تحریم‌شده مسدود و از سفر به قلمرو اتحادیه اروپا منع شده‌اند. علاوه بر این، شهروندان و شرکت های اتحادیه اروپا از در دسترس قرار دادن وجوه مالی در اختیار آن‌ها منع شده اند.

تحریم‌های وضع شده همچنین شامل ممنوعیت صادرات تجهیزاتی می‌شود که ادعا شده ممکن است برای سرکوب داخلی و نظارت بر مخابرات استفاده شود.

اسپوتنیک نوشته است در مجله رسمی اتحادیه اروپا آمده «با توجه به تعهد اتحادیه اروپا برای رسیدگی به همه مسائل نگران کننده در مورد ایران از جمله وضعیت حقوق بشر، یازده نفر و چهار سازمان باید در فهرست افراد و نهادها، سازمان ها و ارگان هایی که اقدامات محدودکننده علیه آنها اعمال می شود قرار گیرند».

  •  

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های بیشتر آمادگی دارد.

جوسپ بورل در پایان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران با اشاره به تحریم‌های وضع شده علیه ایران خواستار توقف خشونت در ایران، آزادی بازداشت شدگان، برقراری اینترنت و جاری شدن اطلاعات شد.

وی مدعی شد:

این تحریم‌ها برای ایران مهم است و به شما اطمینان می‌دهم که آن را دوست ندارند. دولت ایران پیام اقدام اروپا را دریافت خواهد کرد.

او با بیان این ادعا که تحریم‌های وضع شده یک شبه وضعیت زندگی مردم ایران را تغییر نخواهد داد آن را بخشی از روند سیاسی دانست که در این مقطع متوقف نخواهد شد.

  •  

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور در توئیتر نوشت:

اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی، طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعاتِ غلط بود دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت که این تحریم‌ها با "انگیزه‌های خاص سیاسی" و استناد به "اطلاعات بی‌پایه" اعمال شده است.

او این تحریم‌ها را "مغرضانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر" خواند. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین اتهامات وارده به اشخاص و نهادهای تحریم شده را کذب دانست و گفت:

«در پاسخ به اقدام امروز شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا به زودی تحریم‌هایی متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام خواهد شد.» 

او همچنین در واکنش به سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود «اروپا یک باغ است اما اکثر سایر جهان یک جنگل و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند.» نوشته است:

استعاره باغ/جنگل برآمده از ذهنیت به‌غایت غیرقابل قبول استعماری است که به غرب حق تجاوز و اشغال می دهد. آن دوران به سر آمده است. جهان چندقطبی پشت در است. اتحادیه اروپا یا باید واقعیات را بپذیرد یا همچنان در مسیر افول و محو شدن پیش خواهد رفت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان