اجرای قانون مجلس به منزله قطع همکاری ایران با آژانس نیست | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 17:47

اجرای قانون مجلس به منزله قطع همکاری ایران با آژانس نیست

شماره: 12745
Aa Aa

ایران می گوید در حال بررسی حضور آمریکا به عنوان میهمان در مذاکرات ایران و ۱+۵ است| هیچ دسترسی و بازرسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران؛
اجرای قانون مجلس به منزله قطع همکاری ایران با آژانس نیست

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت:

در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران چگونگی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت های فراپادمانی برای وی تشریح شد.

به گزارش اسپادانا خبر، کیوان خسروی با تاکید بر قصد نظام برای اجرای بدون تنازل قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران" گفت:

در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آن که تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده زمینه قطع نظارت های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است.

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان ساخت:

در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرایی آن نیز که در سفر گروسی به تهران مورد توافق قرار گرفت برموضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است. اجرای قانون مجلس به منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست و از این رو تعاملات ایران با آژانس ونظارتهای پادمانی آن بر اساس چارچوب های قانونی ادامه خواهد داشت.

«کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در تشریح نتیجه مذاکرات رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایران بیان داشت:‌

آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تاکید کرد بطوریکه در بیانیه نیز انعکاس داشته است. ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد. مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه «در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند» افزود:

چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

غریب آبادی افزود:

به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خود با خبرنگاران گفت:

سفر مدیرکل آژانس بین المللی به تهران و توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس دارای دستاوردهای قابل توجه دیپلماتیک و فنی است. آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی در این زمینه زحمت زیادی کشیدند و توافق صورت گرفته در چارچوب قانون مجلس است. این توافقات مکتوب نوشته شده و هیچ چیزی خارج از قانون مجلس نیست. برخی از توافقات برای ادامه راستی آزمایی در چارچوب پادمان انجام شده و در این راستا طی سه ماه آینده دوربین های فراپادمانی روشن خواهند ماند اما هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی گیرد واین فیلم‌ها نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ نگه داشته می شوند.

خطیب زاده با بیان اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از فردا متوقف می شود تأکید کرد:

آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده در چارچوب قانون مجلس است.

او در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور آمریکا در مذاکرات موسوم به مذاکرات ایران و ۱+۵ و اینکه آیا آمریکا می تواند به سادگی به برجام برگردد گفت:

در خصوص آنچه که اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا پیشنهاد داده اند ما نیت خود آقای بورل را می دانیم و این را در چارچوب تلاش های ایشان برای حفظ برجام می دانیم. در حال حاضر ایالات متحده عضو برجام نیست که بتواند در نشست برجامی که بین ایران و کشورهای باقی مانده عضو برجام برگزاری می شود، شرکت کند ولی در مورد اینکه آمریکا به عنوان مهمان شرکت کند در حال بررسی این موضوع هستیم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان