اروپا از رفتار به دور از عقلانیت فاصله بگیرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 18:35

اروپا از رفتار به دور از عقلانیت فاصله بگیرد

شماره: 21011
Aa Aa

آمریکایی‌ها زودتر از اروپایی‌ها متوجه شدند که در اغتشاشات اتفاق خاصی نیفتاده و نخواهد افتاد| در قبال هرگونه تصمیم دیگر اروپا پاسخ قاطع می‌دهیم.

پاسخ ایران به تروریستی خواندن سپاه سخت خواهد بود؛
اروپا از رفتار به دور از عقلانیت فاصله بگیرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت:

دیپلماسی و میدان بال‌های همراه و هم افزای قدرت و اقتدار ایران و ایرانی است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، وی اظهار داشت:

مایه خرسندی است که کشور ما از پیشینه تاریخی قابل اعتنایی از تجارب و آزموده‌های بسیار در تنظیم مناسبات با دیگران برخوردار است با این وجود در مقاطعی تلخ و زمانی خاص به دلیل ضعف نظام حاکم ایران نتوانسته در چارچوب روند مذاکراتی از منافع ملی خود به خوبی صیانت نماید. در کشاکش‌ها بیگانگان با انجام برنامه‌هایی که آن را جنگ شناختی و ترکیبی نام می‌گذاریم سوء استفاده کردند. نهاد دیپلماسی ایران با تمام بی مهری‌ها و دخالت پیوسته قدرت‌ها را به چالش کشیده و استمرار داشته با مذاکرات و حقوق بین‌الملل مانع دستبردها شود. مردان میهن پرست در آسمان دیپلماسی کم نبودند. اگرچه خیانت و دسیسه ورزی برخی اسباب ناکامی کشور در اعاده نظم داخلی رقم زد اما هرگز جد و جهد دیپلماسی منفعل نشد. ایران در بستری دو صده تکاپوی دیپلماتیک تجارب بسیار آموخته و قواعد و اصول مذاکراتی بسیاری را بکار برده است.

او با بیان ان که بی توجهی به حقوق ملت‌ها و حاکمیت کشورها سیاست همیشگی قدرت‌های سلطه گر بوده است ادامه داد:

دیپلماسی و میدان بال‌های همراه و هم افزای قدرت و اقتدار ایران و ایرانی است. دیپلماسی با کارکردهای مختلف در کنار ابعاد سخت نقش موثری در تثبیت قدرت دفاعی ایران دارد. دیپلماسی یک بازوی نتیجه بخش است که می‌تواند مانع از زیاده خواهی سلطه گران گردد. از ابتدای شروع کار دولت کوشش بر آن بود تا بر اساس دکترین سیاست خارجی متوازن، منافع دنبال گردد. در این میان نگاه به همسایگان و آسیا اولویت رویکرد تعاملی ایران می‌باشد. در مذاکرات اصل بر اجرای اسناد مبتنی بر سرعت و دقت عمل توامان است. ایران معتقد است در شرایط کنونی برای کاهش مناقشات بازگشت به مذاکرات احترام آمیز و تمرکز بر کارکرد آن است. نادیده انگاشتن توانمندی‌ها از سوی هر قدرتی می‌تواند دخالت در منطقه را افزایش دهد. ایران در صیانت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود کوچکترین تردیدی نداشته و نخواهد داشت. امیدوارم این کنفرانس در تدوین قواعد در حوزه مذاکرات و دیپلماسی برآید.

وی گفت:

مواضع ما در اوکراین بارها بیان شده است. بهانه‌ای که برخی کشورهای غربی به آن متوسل می‌شوند کاملا بی اساس است. ایران و روسیه همانند سایر کشورهای دیگر دارای همکاری‌های متنوع از جمله نظامی است. ما مخالف جنگ در اوکراین و هر جای دیگر در دنیا هستیم. ایران دیپلماسی را راه حل جنگ اوکراین می‌داند، ما در این جنگ در هیچ طرف جنگ نیستیم. در گفتگوی خودم با آقای بورل گفتم که رفتار شما غیرمنصفانه است. ایران ضمن توجه به ریشه جنگ اوکراین از تمامیت ارضی این کشور دفاع کرده و جدایی طلبی برخی از مناطق از اوکراین را به رسمیت نشناخته‌ایم. از حدود دو ماه پیش همزمان با تحریکات خارجی و دامن زدن به اغتشاشت توسط مداخله گران خارجی از عواطف مردم در فوت یک دختر ایرانی، موضوع قرار دادن سپاه در لیست به اصطلاح تروریستی مطرح شد. در گفتگو با آقای بورل و مقامات اروپایی هشدار جدی داده شد که اگر در خصوص یک نهاد حاکمیتی ایران که نقش مبارزه با تروریست داشته بخواهند اقدامی انجام بدهند پاسخ ایران مؤثر و سخت خواهد بود. قطعنامه‌ای که از منطق و از چارچوب حقوق بین‌الملل قویا فاصله دارد. دیروز در نشست غیرعلنی مجلس شاهد بودم فضا بسیار ملتهب است و آن‌ها به سمت تصمیمات قوی و بازدارنده بروند. ایران تاکید می‌کند که اروپا از رفتار احساسی و به دور از عقلانیت فاصله بگیرد. آنچه که امروز در اظهارات آقای بورل شاهد بودیم حاکی است که اروپا به سمت گام پرهزینه حرکت نکند و ما هم اعلام کردیم به آن‌ها که مذاکره و تعامل را بهترین گزینه می‌دانیم اما در قبال هرگونه تصمیم دیگر اروپا پاسخ قاطع می‌دهیم.

او ادامه داد:

ما در دستگاه دیپلماسی پایبند به حل و فصل چالش‌ها از مسیر مذاکره هستیم و همچنان مذاکرات ما با طرف‌های غربی ادامه دارد. در بخشی از قطعنامه پارلمان اروپا هم درباره مذاکرات بندی مطرح شده بود که در همان جلسه از دستور خارج شد. ما مرحله‌ای از توافق را در چارچوب رفع تحریم‌ها مورد توجه قرار دادیم. تبادل پیام ما جریان دارد. در مقطعی طرف‌های غربی تصور می‌کردند اغتشاشات باعث ضعف ایران شده و ما از یکی دو خط قرمز خود فاصله گرفته و دستاوردی برای آنان داشته باشد اما آمریکایی‌ها زودتر از اروپایی‌ها متوجه شدند که اتفاق خاصی نیفتاده و نخواهد افتاد و مجددا بر مسیر گفتگو تاکید کردند. ما برای رسیدن به توافق بدون نیاز به هرگونه گفتگو مستقیم با آمریکا اسناد را در اختیار داریم. اگر اراده‌ای در طرف آمریکایی وجود داشته باشد، ما توافق را در دسترس می‌بینیم. ما به دور از هیاهوها در هر میز مذاکره‌ای حضور داریم و در قالب گفتگوهای چندجانبه امیدواریم به نقطه توافق برسیم اما برنامه‌های دیگر و پلن دوم در دستور کار ایران قرار دارد.

در حاشیه این نشست از نامه فیصل بن ترکی آل سعود به ناصرالدین شاه رونمایی شد که در آن به نام خلیج فارس اشاره شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان