ایران ارتباط با ضارب سلمان رشدی را تکذیب کرد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 14:38

ایران ارتباط با ضارب سلمان رشدی را تکذیب کرد

شماره: 19133
Aa Aa

پیشرفت‌های نسبی حاصل شده در مذاکرات وین به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نبوده اما مشروط بر واقع بینی آمریکا توافق رخ می دهد.

با اعلام ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران؛
ایران ارتباط با ضارب سلمان رشدی را تکذیب کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود گفت:

ما در ماجرای حمله‌ به سلمان رشدی هیچ کس غیر از او و حامیانش را شایسته سرزنش و محکومیت نمی‌دانیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خودش را در معرض خشم و غصب نه تنها مسلمانان بلکه پیروان دیگر ادیان الهی قرار داد. خشم و غضبی که نسبت به این اقدام ایجاد شد محدود به ایران نبود و میلیون ها نفر در کشورهای مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و از این اهانت و توهین خشمگین شدند.

کنعانی گفت:

ما در ارتباط با ضاربی که این کار را انجام داده غیر از آن چیزی که از رسانه های آمریکا شنیدیم اطلاعی نداریم.

کنعانی در مورد برخی از اخبار منتشر شده در مورد ارتباط فرد ضارب با ایران گفت :

به صورت قطعی و رسمی چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه مذاکرات برجام در وین نیز گفت:

در یک روندی قرار داریم که ادامه گفت‌وگوهای مستقیم و غیرمستقیم تیم‌های مذاکره کننده برای موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. ما در ادامه گفت‌وگوهایی که هم سابقا در وین و بعد در دوحه انجام شده بود نشست دیگری را اخیرا در وین شاهد بودیم که در استمرار گفت‌وگوهای گذشته و به ویژه گفت‌وگوهای دوحه بود. تیم هسته‌ای ما در این مذاکرات با انگیزه جدی دستیابی به توافق خوب، قوی و ماندگار که بتواند منافع اساسی ملت را تامین کرده و رفع کننده تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و ملت ایران باشد شرکت کردند. گفت وگوهای سنگین و حساسی بود. پیشرفت‌های نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود. در بعضی از زمینه‌ها که مورد مطالبه ما بود پیشرفت‌های نسبی حاصل و بخشی از انتظارات ما تامین شد و تیم مذاکره کننده ما به صورت جدی و با حداکثر تلاش در گفت‌وگوها ظاهر شد و انتظارات و توقعات ایران را جدی و قاطع منتقل کرد. پیشرفت‌های نسبی حاصل شد ولی این پیشرفت ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نبود و انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم که معتقد بودیم باید تامین شود. ماحصل گفت‌وگوها این بود که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به عنوان میانجی گفت‌وگوها از ماحصل گفت‌وگوهای قبلی در وین و دوحه و گفت‌وگوهای اخیر جمع‌بندی جدیدی را به طرف‌های مذاکره کننده ارائه کرد. این مسائل نیاز به مشورت‌های بیشتری داشت. قرار شد تیم‌ها به پایتخت‌ها برگردند. گفت‌وگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها انجام و مبتنی بر آن نظرات تکمیلی به طرح نهایی و جدید بورل ارائه شود. مشوررت‌های جدی در عالی ترین سطوح در تهران انجام شد و در حال انجام است. ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما این‌که بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفت‌وگوها می‌تواند به توافق منتهی شود معطوف به انتظارات برحق ایران از طرف مقابل و مشخصا طرف آمریکایی است. معتقدیم حتما زمینه برای توافق وجود دارد مشروط بر اینکه خصوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور ناشی از برجام تضمین شود و در صورتی چنین اتفاقی رخ دهد حتما زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد و امیدواریم در سایه واقع بینی که امیدواریم در طرف مقابل شکل بگیرد این رخداد بزودی شکل بگیرد.

او درباره چاپ کاریکتاتوری از امام خمینی (ره) در رسانه‌های عربستان بیان کرد:

انتظار داریم برادران درعربستان سعودی منطبق با اراده سیاسی شکل گرفته و مبتنی بر گفت‌و گوها و مصالح مشترک به مبانی این گفت‌وگوها ملتزم باشند و از دست زدن به اقدامات در خلاف مسیر گفت‌وگوها اجتناب کنند. اهانت به امام خمینی از نظر ما مطرود است و بر نمی‌تابیم. انتظار داریم دولت عربستان اهتمام و حساسیت خود را داشته باشد.

ناصر کنعانی درباره هواپیمای توقیف شده در آرژانتین نیز بیان کرد:

هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت براساس سازوکارها و قوانین بین‌المللی از جمله ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعای بی ربطی است. مخالفت خود را با این اقدام بیان کردیم. آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج خدمه ایرانی این هواپیماست که در چارچوب قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرانی و شرکت ونزوئلایی در ترکیب خدمه هواپیما حضور داشتند و بدون ارتکاب جرم اثبات شده حدودا ۸۰ روز در آرژانتین توقیف هستند و اتباع ایرانی هیچ جرمی در هیچ جا مرتکب نشدند و دادگاه روند تحقیقات را چند بار تمدید کرده است. به عنوان وظیفه ذاتی خود اقدام کردیم و سفارت ما در آرژانتین از ابتدای این رخداد پیگیر است و تماس‌هایی با مقامات آرژانتین برقرار کرده و ارتباطاتی با ونزوئلا انجام شده است. در مرکز حوزه کنسولی و سیاسی وزارت خارجه پیگیر این موضوع هستند. انتظار ما از مقامات آرژانتین است که تسلیم هیچ فشاری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و هر چه سریع تر زمینه خروج اتباع ایرانی را فراهم کنند. انتظار از آرژانتین که ریاست شورای حقوق بشر را برعهده دارد به مسؤولیت خود در این زمینه عمل و هر چه سریعتر زمینه آزادی این افراد را فراهم کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان