ایران باید بدون تاخیر بیشتر کاملا با آژانس همکاری کند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 9:13

ایران باید بدون تاخیر بیشتر کاملا با آژانس همکاری کند

شماره: 18022
Aa Aa

همزمان پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام از ایران خواسته فوراً پیشنهاد آژانس برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا؛
ایران باید بدون تاخیر بیشتر کاملا با آژانس همکاری کند

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و نزدیک بودن موعد برگزاری جلسه شورای حکام آژانس، آمریکا تصمیم دارد از قطعنامه‌ای سرزنشی علیه ایران در شورای حکام حمایت کند یا نه گفت:

ما کاملا از مدیرکل آژانس و تلاش‌های آژانس برای تعامل با ایران در زمینه الزام همکاری‌های لازم برای حل و فصل مسائل پادمانی حل‌نشده در ایران حمایت می‌کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او اظهار داشت:

ما هم درست مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همان نگرانی‌ها را داریم. ایران باید بدون تاخیر بیشتر کاملا با آژانس همکاری کند. به همکاری نزدیک با متحدان و شرکایمان و با شورای حکام ادامه می‌دهیم تا اطمینان بیابیم شورا اقدام مناسب را در پاسخ به گزارش مدیرکل انجام می‌دهد. هدف ما هنوز این است که اطمینان حاصل کنیم ایران دوباره با این تعهدات هسته‌ای تحت برجام محدود می‌شود. به همین خاطر است که هنوز به روند به تصمیم رسیدن بر سر این که آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست بیابیم یا نه ادامه می‌دهیم. ما و متحدان اروپایی‌مان با صراحت گفته‌ایم که آماده نهایی کردن  و اجرایی کردن فوری توافق مذاکره شده در وین برای  بازگشتی دوجانبه به اجرای برجام هستیم اما این در نهایت به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد از درخواست‌های فرابرجامی صرف نظر کند و با حسن نیت همکاری کند. این تصمیمی است که فقط تهران می‌تواند بگیرد. توافق در دسترس است اگر ایران تصمیم سیاسی لازم را بگیرد تا با حسن نیت همکاری کند و روی خود برجام متمرکز باشد. تلاش برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام تا وقتی در راستای منافع ملی ما باشد هدف سیاسی ما خواهد بود. زمان گریز هسته‌ای ایران نسبت به حصول توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ کوتاه‌تر شده است. توافق در دسترس خواهد بود اگر ایران به مذاکره با حسن نیت و تمرکز واقعی بر چیزی که باید تمرکز اصلی مذاکرات در وین باشد یعنی خود توافق هسته‌ای متعهد باشد. اگر این طور باشد زمان گریز که الان حداقل برای ما به طرز غیرقابل قبولی کوتاه است به طرز چشم‌گیری طولانی‌تر می‌شود.

  •  

همزمان خبرگزاری رویترز جزئیات پیش نویس قطعنامه امریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام علیه ایران را منتشر کرده است.

رویترز نوشت:

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران درمورد عدم حل و فصل موضوع ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده «نگرانی عمیقی ابراز می دارد».

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی می‌گوید که این مسائل پادمانی «به دلیل همکاری ناکافی سیستماتیک ایران» حل‌نشده باقی مانده‌اند.

این پیش‌نویس از ایران می‌خواهد که فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

 

اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده که ایران همچنان به سئوالات در خصوص منشا ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

  •  

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به موضع‌گیری وزارت خارجه فرانسه که با استناد به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته اظهار داشت:

همانگونه که قبلا همه گفته شد هرچند گزارش جدید آژانس به هیچ روی بازتاب‌دهنده واقعیت تعاملات ایران و این نهاد بین المللی نیست اما اینگونه اظهار نظرهای شتاب‌زده و مبتنی بر جهت گیری های سیاسی نیز که همکاری‌های فنی گسترده و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس را کاملا نادیده می گیرد مداخله جویانه و بی‌ارزش است.شکل و ماهیت اظهارات و اقداماتی از این دست که در راستای عملیات روانی و فراهم‌آوردن زمینه اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران در آستانه نشست های شورای حکام آژانس صورت می گیرند کاملا برای ما شناخته شده است البته همزمانی و همنوایی چنین اظهاراتی با تحرکات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی جای پای رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در آنها پررنگ میکند.

سعید خطیب زاده گفت:

همانطور که همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم به مسیر همکاری‌های فنی وفادار بماند به کشورهایی مانند فرانسه هم توصیه می کنیم از موضعگیری و مداخلاتی که باعث می شود همکاری ها از مسیر صحیح خودش خارج شود اجتناب کرده و به جای آن به تعهدات پادمانی خود در خلع سلاح اتمی و نیز مسئول کردن رژیم آپارتاید اسرائیل که صدها کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد عمل کنند. برنامه هسته‌ای ایران تماما صلح آمیز است و ما طبیعتا به هر اقدام غیر سازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب را خواهیم داد و مسئولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می کنند.
  •  

سعید خطیب زاده در صفحه توئیتر خود نیز نوشت:

رژیم اسرائیل به عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان‌پی‌تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. ما این را می‌دانیم. جهان هم می‌داند. زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشت:

آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند. ما برای هر دو آماده‌ایم.

  •  
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی با «ویویان بالاکریشنان» وزیر امور خارجه سنگاپور در پاسخ به پرسش همتای سنگاپوری خود با اشاره به ضرورت خاتمه یافتن فضاسازی‌های تصنعی و غیر سازنده در نشست پیش روی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:
روند همکاری‌های فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی و تایید مکرر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس را نمی‌توان به یک باره با یک اعمال نظر شتاب‌زده سیاسی وارونه جلوه داد. در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی الطرفین رسیدیم. مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم.
او درباره مذاکرات وین نیز به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی اشاره و تأکید کرد:
توافق در دسترس است اگر همه طرف‌ها با واقع بینی به دیپلماسی و تعهدات و نه تهدید، پایبند باشند.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان