ایران می گوید با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:43

ایران می گوید با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیست

شماره: 9350
Aa Aa

ایرج حریرچی گفته 900 نفر در ایران علایم شبیه آنفلوآنزا و کرونا دارند اما قرنطینه مربوط به قبل از جنگ جهانی اول و برای طاعون و وبا است.

با اعلام دبیر ستاد مدیریت پیشگیری از آلودگی با کرونا؛
ایران می گوید با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیست

دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا و معاون وزیر بهداشت ایران ادعای نماینده شهر قم در مورد کشته شدن ۵۰ نفر بر اثر کرونا در این شهر را تکذیب کرد.

ایرج حریرچی در یک نشست خبری که در ستاد ریاست جمهوری ایران برگزار شد گفت:

اخبار منتشر شده در زمینه فوتی‌های قم را تکذیب می کنم. اگر حتی نصف و یک چهارم این آمار هم درست بود، من استعفا می دهم. کسانیکه ادعایی درباره تعداد فوت شده‌ها بر اثر این ویروس دارند طی نامه‌ای رسمی و محرمانه اسامی را به ما اعلام کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه در زمینه مبتلایان و فوت شدگان به دلیل ویروس کرونا هیچ دستگاهی بجز وزارت بهداشت آمار رسمی ندارد افزود:

تاکنون آمار فوتی‌های ویروس کرونا چهار نفر افزایش پیدا کرده و شمار قربانیان کرونا به 12 نفر رسیده است.

دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا همچنین اظهار کرد که در حال حاضر 900 نفر در کشور علایم شبیه آنفلوآنزا و کرونا دارند.

حریرچی گفت که نتیجه تست کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی قم مثبت اعلام شده است.

به گفته وی در حال حاضر دو بیمارستان در قم مشغول فعالیت است که یکی از آن‌ها با ظرفیت 80 درصدی و دیگری با ظرفیت 20 درصدی پر شده‌اند.

وی درباره تست کرونا اظهار کرد:

اگر در خانواده‌ای یک نفر به ویروس مبتلا شده باشد و نتایج آزمایش‌اش مثبت باشد از سایر اعضا که علائم آنفلوآنزا دارد تست گرفته نمی‌شود چرا که یک خانواده همزمان نمی‌تواند به چند ویروس مختلف مبتلا شوند.

حریرچی ادامه داد: از زمانی که ویروس کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرد ما در کشور خود آموزش‌های لازم در این زمینه را به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و سایر مردم دادیم. در حال حاضر شرایط در کشور تقریبا به ثبات رسیده و توانستیم مشکل را به حداقل برسانیم. از همگان می‌خواهیم که اشتباه نکنند و فکر نکنند که اگر مسائل را به صورت تشدید یافته بیان کنند مسئولان از خواب بیدار می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت افزود: این‌که ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم به معنای این نیست که مردم به سفر روند. در حال حاضر اعلام شده است که ورودی به استان گیلان 20 درصد بیشتر شده است که این موضوع اصلا نشانه خوبی نیست.

به گفته حریرچی بعد از استان قم، دومین استان از نظر شدت درگیری استان "گیلان" است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیستیم گفت: قرنطینه برای قبل از جنگه جهانی اول برای طاعون و وبا است و چینی ها نیز در حال حاضر از قرنطینه ای که شده راضی نیستند. قرنطینه تبعاتی دارد و ما با قرنطینه موافق نیستیم.

حریرچی گفت: برخی کشورهای مختلف تعداد مبتلایان و فوت شده‌ها را کتمان می‌کنند. بر اساس برخی آمار غیر رسمی ۱۸ نفر در یکی از کشورهای جنوبی همسایه ما فوت شده‌اند که به هیچ وجه اعلام رسمی نشده است.

دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود برخی از بیمارستان‌های خصوصی مانع استفاده کادر درمانی از پوشش می‌شوند گفت:

استفاده از لباس های مختلف سطح بندی دارد. اگر دکتری کسانی را می‌بیند که دارای علائم حاد تنفسی هستند باید از ماسک خاصی استفاده کند. طبق سطح‌بندی و پروتکلی که از حدود یک ماه و نیم پیش اعلام کردیم معلوم شده است که چه کسی باید چه چیزی استفاده کند.

وی در ادامه در مورد نحوه دفن قربانیان کرونا گفت این موضوع پروتکل کاملاً مشخصی که از پیش تعیین شده دارد و برای سازمان جهانی بهداشت است و عین آن اجرا می شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم اینکه وزیر بهداشت هفته گذشته اظهار کرده بود ویروس کرونا پشت مرزهای ایران است اما دولت برای انبار ماسک یا مواد ضد عفونی تمهیداتی نداشته و باعث شد در داروخانه ها صف‌های طولانی تشکیل شود؟ اظهار کرد:

در مورد ماسک گفته شده که مردم عادی احتیاجی به ماسک ندارند و فقط مراقبین آن هم با سطح بندی به آن احتیاج دارند یعنی کسانی که از این بیمار مراقبت می‌کنند به آن احتیاج دارند یا کسانی که در خانه از آنها مراقبت می کند. اگر افرادی در خانه از بیمار کرونا یا آنفلوانزا مراقبت می‌کند باید از ماسک استفاده کند و همچنین افرادی که علائم سندروم حاد تنفسی دارند باید از آن استفاده کنند.

حریرچی به سوداگری و احتکار اشاره کرد و گفت: از دادستان اردبیل تشکر می‌کنیم که درحال حاضر دو داروخانه را پلمپ کرده است.

حریرچی در پاسخ به سوالی در مورد اختصاص بیمارستان‌های بیشتر برای آمادگی در مقابل ویروس کرونا نیز توضیح داد: در شهرهای بزرگ چندین بیمارستان در سه لایه پیش‌بینی شده است.

دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در مورد این موضوع که چرا بیمارستان‌های جدیدی در کشور ویژه درمان و بستری بیماران مبتلا به کرونا ویروس نیز ساخته نمی شود افزود: طبق اصول علمی دنیا بیمارستان‌هایی که الان مشغول کار هستند در این خصوص بهتر عمل می‌کنند. با این حال مقاومت‌هایی وجود دارد و زمانی که خواستیم بیمارستانی در برخی نقاط برای این منظور در نظر بگیریم مردمی برخی از مناطق تظاهرات کردند که چرا این بیماران در این محل آورده می‌شود.

به گفته دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا ۸۰ درصد از کسانی که ابتلای آنها به کرونا مثبت اعلام شده است با اقدامات معمولی مثل مصرف مایعات، استراحت مناسب، غذای مقوی و ... بهبود پیدا می‌کنند و نیاز به اقدامات بیشتری ندارند. پزشکان عمومی، داخلی و عفونی نیز می‌توانند اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد. درصد باقی مانده نیزکه ابتلا آنها شدیدتر است در بیمارستان‌ها بستری می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که افرادی که سرما خورده‌اند و بارها نیز تجربه مشابهی داشتند با مراجعه به بیمارستان عنوان می‌کنند که از این بیماری می ترسند و درخواست می کنند تا آنها را برای چند روز بستری کنیم اما باید گفت که بیمارستان‌ها عفونی‌ترین نقاط دنیا از لحاظ ابتلا هستند. سیاست چین هم در مورد این بیماری کمبود بیمارستان یا اثربخشی بیمارستان نبوده بلکه آنها مراقبت‌های در منزل را پیشنهاد می‌دهند و حتی کادر پرستار و پزشک را به منازل ارسال می‌کنند.

حریرچی در خصوص علت دیر اعلام شدن تعداد افراد مبتلا به کرونا در کشور و توئیت یک مقام ترکیه ای نیز توضیح داد:

روز جمعه ساعت ۱ بعد از ظهر دکتر جهانپور مصاحبه ای انجام دادند و تعداد افراد مشکوک به ابتلا را 738 نفر اعلام کردند. ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر نیز وزارت خارجه ترکیه مکالمه یک ساعته ای را با وزیر بهداشت ایران انجام داد. بعد از همین ساعت نیز این آمار را توئیت کرد. این درحالیست که منابع خبری می گویند که چرا این آمار از سوی ایران اعلام نشده است؟ درحالیکه ما خودمان قبل از توئیت مذکور این آمار را اعلام کرده بودیم.

وی ادامه داد: همچنین یک هفته است که کیت های تشخیصی که از سوی سازمان WHO تولید شده به ایران تحویل داده شده است. بعد از استفاده از این کیت ها بود که اعلام افراد مبتلا در کشور اعلام شدند. در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ کیت به ایران تحویل داده شده است. ما خودمان نیز در حال تولید این کیت‌ها هستیم و بعد از این زمان بود که تعداد افراد مبتلا در کشور اعلام شدند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان