این استالین بود که اوکراین را آزاد کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 16:46

این استالین بود که اوکراین را آزاد کرد

شماره: 16895
Aa Aa

استقلال دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می شناسیم| فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از ضعف رهبری حزب کمونیست بود| به اوکراین نشان می دهیم کمونیسم‌زدایی به چه معناست| اوکراین مستعمره آمریکا است.

ولادیمیر پوتین در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی؛
این استالین بود که اوکراین را آزاد کرد

کاخ ریاست جمهوری روسیه تایید کرد که ولادیمیر پوتین به زودی استقلال دو جمهوری خودخوانده اوکراین را به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از شفقنا، کاخ کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری این کشور در تماس های تلفنی جداگانه با «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه و «اولاف شولتس»، صدر اعظم آلمان به آنها اطلاع داده که فرمانی مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به امضا خواهد رساند.

کاخ کرملین در بیانیه خود در این باره تاکید کرد که پوتین در گفت و گوی تلفنی با ماکرون و شولتس، آنها را از نتایج جلسه اخیر شورای امنیت فدرال روسیه مطلع ساخته که در جریان آن اوضاع کنونی اطراف منطقه «دونباس» در شرق اوکراین در چارچوب تصمیم مجلس دومای کشورش در مورد به رسمیت شناختن «جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک» مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

  •  

ولادیمیر پوتین در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی اوکراین را تهدید به حمله نظامی کرد.

پوتین با اشاره به مناطق دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین گفت:

ما استقلال این دو منطقه را به رسمیت می شناسیم. اوکراین برای روسیه فقط یک کشور همسایه نیست بلکه بخشی از تاریخ است. دوستان و نزدیکان ما هستند. این استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و به آن سرزمین هایی داد تا این کشور تشکیل شود. امروز آماده‌ایم که به اوکراینی‌ها نشان دهیم که کمونیسم‌زدایی به چه معناست. اوکراین بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ ما است. این لنین بود که اوکراینی را که امروز می بینیم ایجاد کرد. اعطای حق خروج از اتحاد جماهیر شوروی اشتباه بزرگی بود. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ناشی از ضعف رهبری حزب کمونیست بود. کمک های روسیه به اوکراین از سال 1991 تا 2010 بیش از 150 میلیارد دلار برآورد شده است. اوکراین همیشه از همکاری با روسیه سود برده و به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است. اوکراین در گذشته گاز روسیه را می دزدید و از کارت انرژی برای باج خواهی از روسیه استفاده می کرد.

وی گفت:

اوکراین به مرکز تقسیم قدرت و فساد توسط رهبران آن تبدیل شده است. افراطی ها در اوکراین سعی کردند همه کسانی را که در راه آنها قرار می گرفتند از بین ببرند همانطور که در اودسا اتفاق افتاد. اوکراین تحت کنترل آمریکاست و به کشوری وابسته تبدیل شده است. قدرت های خارجی در تمام سطوح قدرت در اوکراین امور کشور را اداره می کنند.

پوتین گفت: 

اگر اوکراین موفق به تولید سلاح های کشتار جمعی شود تأثیر زیادی بر کل اروپا خواهد داشت. ایالات متحده و ناتو از اوکراین به عنوان میدانی برای عملیات نظامی استفاده می کنند. هواپیماهای شناسایی ناتو که نیروهای روسی را هدف قرار می دهند از حریم هوایی اوکراین استفاده می کنند. اگر اوکراین موفق به تولید سلاح های کشتار جمعی شود وضعیت جهان اساساً تغییر خواهد کرد و ما نمی توانیم این را نادیده بگیریم. آمریکا و ناتو اوکراین را به صحنه جنگ تبدیل کرده اند.

پوتین با هشدار به موضوع عضویت احتمالی اوکراین در ناتو گفت: این موضوع تهدیدی برای امنیت روسیه است. اوکراین مستعمره آمریکا با حکومتی دست‌نشانده است. فعالیت‌های ارتش اوکراین توسط مشاوران خارجی کنترل می شود. 

پوتین گفت: امروز یک نگاه به نقشه کافی است تا ببینیم چگونه کشورهای غربی به وعده های خود مبنی بر جلوگیری از حرکت ناتو به شرق عمل کرده اند. آنها به سادگی ما را فریب دادند. ما پنج موج از گسترش ناتو را یکی پس از دیگری دریافت کردیم. لهستان، جمهوری چک، مجارستان در سال 1999، بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و اسلوونی در سال 2004، آلبانی و کرواسی در سال 2009، مونته نگرو در سال 2017 و مقدونیه شمالی در سال 2020 به عضویت این ائتلاف پذیرفته شدند.
  •  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین واکنش نشان داد و گفت باید به هر قیمتی شده از درگیری بزرگ جلوگیری کرد:

این تصمیم روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است و با منشور سازمان ملل مغایرت دارد.
گوترش حل و فصل نزاع در شرق اوکراین به صورت مسالمت آمیز و در چارچوب توافقنامه های مینسک را خواستار شد.
وی تمام طرف ها را به خویشتنداری و در پیش گرفتن گفتگو و دیپلماسی برای کاهش تنش ها دعوت کرد.
رزماری دی کارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح نیز گفت:
"خطر درگیری بزرگ واقعی است و باید به هر قیمتی شده از بروز آن جلوگیری کرد که خطر عواقب منطقه ای و جهانی را به دنبال خواهد داشت".
  •  

اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون، شارل میشل رئس شورا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا و روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین را محکوم کردند.

فن در لاین، میشل، بورل و متسولا در صفحه‌های رسمی خود در توئیتر به‌طور همزمان پیامی منتشر کرده و به تصمیم مذکور واکنش شدید نشان دادند:

به‌رسمیت شناخته شدن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب در اوکراین به منزله نقض واضیح قوانین بین‌المللی، تمامیت ارضی اوکراین و پروتکل مینسک است. اتحادیه اروپا و شرکای آن با همبستگی با اوکراین قاطعانه واکنش نشان خواهند داد.

فن در لاین و میشل با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده اند که تصمیم پوتین را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنند:

این اقدام به منزله نقض آشکار قوانین بین‌المللی و همچنین پروتکل مینسک است. اتحادیه به کسانی که در این اقدام غیرقانونی مشارکت دارند با اعمال تحریم پاسخ خواهد داد. اتحادیه بر حمایت مستحکم خود از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهایی که توسط جامعه بین‌امللی به‌رسمیت شناخته شده است، تاکید می‌کند.

بورل نیز پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت:

این سازمان آماده است درصورت به‌رسمیت شناخته شدن مناطق جدایی‌طلب توسط روسیه به‌عنوان یک جبهه قدرتمند به این کشور واکنش نشان دهد.

  •  

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفت:

ما از چیزی نمی‌ترسیم. به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسك و لوهانسک به معنای خروج روسیه از توافق‌نامه‌های مینسک است. اقدامات روسيه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند. تمام مسئولیت عواقب تصمیم‌های اتخاذ شده متعلق به روسیه است.

زلنسکی با اشاره به اینکه به رسمیت شناختن جدایی طلبان می‌تواند به معنای خروج یکجانبه از توافقات مینسک و نادیده گرفتن تصمیمات اتخاذ شده در فرمت نرماندی باشد گفت که این تصمیم تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند. با تصمیمات احتمالی اتخاذ شده روسیه حضور نظامی خود از سال 2014 در دونباس را مشروعیت خواهد بخشید.

وی خواستار برگزاری فوری برای نشست چهارجانبه نرماندی شد.

زلنسکی با بیان اینکه از مرزهایشان به خوبی محافظت می‌شود گفت:

آنها در سرزمین خود هستند و از هیچ چیز نمی‌ترسند. حسابی با کسی نداریم. ما به کسی چیزی نخواهیم داد. از این مطمئن هستیم زیرا ما در فوریه 2022 هستیم نه فوریه 2014. کشوری دیگر، ارتشی دیگر. تنها ما هدف برقراری صلح در اوکراین است.

زلنسکی تاکید کرد که کشورش به یک راه حل سیاسی - دیپلماتیک متعهد است.

  •  

ایالات متحده آمریکا تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را محکوم و اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن با امضای یک فرمان اجرایی تمامی سرمایه‌گذاری‌ها، تجارت و تامین مالی افراد آمریکایی با آن مناطق را به اشکال مختلف ممنوع می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی گفت که ایالات متحده خود را «متعهد به حفظ تمامیت ارضی اوکراین» می‌داند. 

"جن ساکی" سخنگوی کاخ سفید نیز گفت:

ما چنین اقدامی را از سوی روسیه پیش‌بینی کرده‌ایم و آماده پاسخ فوری هستیم.

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا نیز گفت تصمیم پوتین نمونه دیگری از بی‌احترامی آشکار به قوانین و هنجارهای بین‌المللی است:

روسیه با این کار تعهدات خود در توافقنامه‌های "مینسک" را زیر پا گذاشته است و ادعاهای خود را که به دیپلماسی پایبند است نقض کرده و به «حاکمیت ملی اوکراین و تمامیت ارضی» آن به روشنی حمله کرده است.

"بلینکن" گفت که واشینگتن به هماهنگی با اوکراین و متحدان و شرکای خود برای برداشتن گام‌های مناسب در پاسخ به اقدام غیرقابل‌قبول روسیه ادامه می‌دهد.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا آمده است که «حمایت ما از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین از دولت و مردم اوکراین تزلزل‌ناپذیر است.»

  •  

"بوریس جانسون" نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد "جلسه کبرا" (جلسه کمیته اضطراری دولت انگلیس) را برای گفت‌وگو درباره تحولات اوکراین و اعلام سریع تحریم‌ علیه روسیه برگزار می‌کند.

جانسون در بیانیه‌ای به این تصمیم مسکو واکنش نشان داده و متعهد شده که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند:

این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و توافق مینسک است. تحریم‌های لندن با اولین حمله روسیه به اوکراین آغاز می‌شوند اما آنچه اکنون اتفاق افتاده است خبر بسیار بدی است.

  •  

وزارت خارجه ترکیه نیز به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق جدایی طلب شرق اوکراین توسط روسیه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دانست:

این تصمیم روسیه غیرقابل قبول و مردود است.

این وزارتخانه در ادامه بر پایبندی آنکارا بر حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و طرف‌های مرتبط را به خویشتن داری و رعایت قوانین بین‌المللی فراخواند.

  •  

شبکه تلویزیونی "ای بی سی" آمریکا نیز گزارش داده است که ایالات متحده از رئیس جمهور اوکراین خواسته به دلایل امنیتی به لووف اوکراین نقل مکان کند.

مقامات آمریکایی تصمیم گرفته اند سفارت خود را به‌طور موقت از کی یف به لووف منتقل کنند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دلیل اتخاذ این تصمیم را "تسریع روند استقرار نیروهای روسیه" در مرز با اوکراین اعلام کرده است.

  •  

ولادیمیر پوتین در جریان دیدار با رئیس جمهور آذربایجان گفت:

" دیروز روسیه تصمیم گرفت که تمامیت ارضی دو جمهوری دونباس را به رسمیت بشناند. ما گمانه زنی ها در خصوص این موضوع که روسیه قصد دارد مرزهای امپراتوری را برگرداند رد می کنیم. این موضوع مطلقا درست نیست. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روسیه تمام واقعیت های جدید ژئوپلیتیک را به رسمیت شناخته است و به طور فعال برای تقویت تعامل با همه کشورهایی که در فضای پس از شوروی ظهور کرده اند کار می کند. حتی در شرایط بسیار حاد که حل و فصل قره باغ است ما همیشه با احتیاط اقدام کردیم و بر اساس منافع همه کشورهای درگیر در این روند عمل کرده‌ایم. ما همیشه تلاش کرده‌ایم به راه‌حل‌های قابل قبولی دست یابیم. مثال قزاقستان سیاست ما را تایید می کند."

  •  

صدراعظم آلمان از تعلیق پروژه خط لوله نورداستریم ۲ به دنبال اقدامات روسیه در شرق اوکراین خبر داد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان پروژه خط لوله گاز موسوم به نورداستریم 2 را معلق کرد.

وی گفت که با هماهنگی اتحادیه اروپا و آمریکا به اقدامات روسیه پاسخ خواهند داد:

ادامه تلاش‌های دپلماتیک برای جلوگیری از فاجعه در اوکراین ضروری است ولی موضع ما درباره صادرات تسلیحات به اوکراین بدون تغییر می‌ماند.

صدراعظم آلمان بر کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه تاکید کرد و گفت که برلین برای تنوع بخشیدن به منابع جهت تامین و واردات گاز تلاش خواهد کرد.

  •  

بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی در پارلمان این کشور گفت:

عملکردهای روسیه در سطح "جنگ جدید این کشور" است که روسیه بخش‌هایی از آن را به شکل غیرقانونی در سال ۲۰۱۴ به خود ضمیمه کرد. انگلیس اکنون باید برای بحرانی طولانی مدت آماده باشد. موج نخست‌ تحریم‌ها اگر اوضاع بدتر شود، تمدید خواهد شد.

او گفت:

سه شخصیت روس تحت این تحریم‌ها حساب‌های بانکی‌شان بلوکه می‌شود و از سفر به انگلیس منع می‌شوند. انگلیس بانک‌های روسیه نظیر Rossiya و IS Bank و General Bank و Promsvyazbank و بانک دریای سیاه را هدف خواهد گرفت و سه فرد تحت تحریم گنادی تیمشنکو، بوریس روتنبرگ، ایگور روتنبرگ هستند. انگلیس یک بسته فوری از تحریم‌های بین‌المللی اعمال خواهد کرد. این تحریم‌ها شامل برخی در داخل خود روسیه، هدف گرفتن منافع اقتصادی روسیه به جدی‌ترین حالت و هدف گرفتن منافع اقتصادی حامی ماشین جنگ روسیه می‌شود. تدابیر بیشتر هم در صورت وقوع یک حمله‌ تمام‌عیار اعمال می‌شود. این تحریم‌ها ضربه بسیار سختی به روسیه وارد می‌کند و کارهای بیشتری هم هست که در صورت وقوع یک حمله ما انجام خواهیم داد.

  •  

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اقدام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک اظهار داشت که اقدام ولادیمیر پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است.

او در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران افزود:

وضع تحریم‌ها علیه روسیه را که بسیار فراتر از آنچه ما و متحدانمان در سال ۲۰۱۴ انجام دادیم آغاز می کنم. با آلمان همکاری می‌کنیم تا مطمئن شویم پروژه خط لوله گازی «نورد استریم -۲» پیش نخواهد رفت.

وی از تحریم دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد و افزود:

اقدام قاطع علیه اقتصاد روسیه اتخاذ می‌کنیم:

«قصد جنگ با روسیه را نداریم اما می‌خواهیم این پیام را برسانیم که به همراه متحدانمان از هر ذره از قلمروی ناتو دفاع می‌کنیم.»

او روسیه به انجام عملیات «پرچم دروغین» متهم کرد و گفت در صورت پیش روی روسیه این کشور خود مسئول خواهد بود:

«نیروهای بیشتری از آمریکا در منطقه بالتیک ودر استونی، لتونی و لیتوانی مستقر خواهند شد. هنوز زمان برای استفاده از گزینه دیپلماسی و جلوگیری از بدترین سناریو در اوکراین وجود دارد.»

او به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه را «نقض آشکار قوانین بین‌الملل» خواند و خواستار «پاسخ قاطعانه جامعه بین الملل» شد و افزود: «چه کسی به پوتین این حق را می دهد که در سرزمینی که متعلق به یکی از همسایه‌اش است، تشکیل "کشور جدیدی" را اعلام کند.»
 
او همچنین اجازه استقرار مجدد نیروها و تجهیزات آمریکایی مستقر در اروپا را در کشورهای بالتیک (استونی، لتونی، لیتوانی) صادر کرد:
تمام این تدابیر تنها برای تقویت موضع دفاعی ما در قبال روسیه هست و قصد جنگ با این کشور را نداریم. با این حال می‌خواهم پیامی روشن بفرستم. اینکه آمریکا و متحدانش از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهند کرد و به تعهداتی که در قبال ناتو داده‌اند، پایبند خواهند بود.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان