بدون تأیید کنگره هرگونه توافق با ایران به سرنوشت برجام دچار می شود | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 14:23

بدون تأیید کنگره هرگونه توافق با ایران به سرنوشت برجام دچار می شود

شماره: 16804
Aa Aa

ایران مردم خود را سرکوب می‌کند؛ روزی نخواهد آمد که تحریم‌هایی را کاهش دهید که به قیمت ضرر زدن به مردم ایران، به فساد و بی‌کفایتی رژیم دامن بزند.

۲۰۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به جو بایدن؛
بدون تأیید کنگره هرگونه توافق با ایران به سرنوشت برجام دچار می شود

۲۰۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده تصریح کردند که بدون تأیید کنگره هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت «باراک اوباما» دچار خواهد شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، در نامه جمهوری‌خواهان خطاب به بایدن آمده است:

اگر بدون تأیید رسمی کنگره توافقی را با رهبر عالی ایران امضا کنید این توافق موقت و غیرالزام‌آور خواهد بود و به همان سرنوشت برجام دچار خواهد شد. ایران خواهان «تضمین» شده است که ایالات متحده تا زمان پایبندی ایران به مفاد برجام،دیگر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع نکند اما برخلاف توافق دولت اوباما هر توافقی با ایران باید از تأیید کنگره برخوردار باشد. ما خود را ناگزیر می‌دانیم که به شما یادآوری کنیم که شما قدرت ارائه چنین «ضمانتی» را ندارید. ما خواستار ارائه هرگونه چنین توافقی به کنگره بر اساس قانون بازنگری توافقنامه هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ خواهیم بود و از دوره بازنگری ۳۰ روزه این قانون برای هشدار دادن به همکاران خود، دولت آمریکا و بخش خصوصی در مورد هرگونه خطر و نقص چنین توافقی استفاده خواهیم کرد. هرگونه اقدام برای لغو تحریم‌های ایران نباید «بدون این‌که قبلاً راستی‌آزمایی شود که آنها به طور کامل تمام فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده گذشته و کنونی، زیرساخت‌ها و قابلیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری خود را به طور کامل از بین برده‌اند» انجام شود.

این نمایندگان با این ادعا که ایران مردم خود را سرکوب می‌کند آورده اند:

«امیدواریم روزی را ببینیم که همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود، زمانی که آمریکا و ایران بتوانند از روابط عادی برخوردار شوند و مردم ایران دولتی داشته باشند که به کرامت انسانی احترام بگذارد اما روزی نخواهد آمد که تحریم‌هایی را کاهش دهید که به قیمت ضرر زدن به مردم ایران به فساد و بی‌کفایتی رژیم دامن بزند».

  •  

همزمان، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود گفت:

 ما از فرصت تعامل مستقیم با ایران حمایت می کنیم اما اگر در هفته های پیش رو به توافق نرسیم ادامه پیشرفت های هسته ای ایران به گونه ای است که بازگشت به برجام را برای ما غیر ممکن می کند. در برجام برنامه هسته ای ایران محدود شده و تحت نظارت کامل بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشت. از زمانی که رئیس جمهور قبلی حضور ما در توافق را کنار گذاشت ایران نیز برنامه هسته ای اش را سرعت ببخشید و همکاری اش (با آژانس) را کاهش داد. اکنون به همین دلیل است که ما در مذاکرات هستیم. ما همچنان در مذاکرات وین تعامل داریم اما رئیس جمهور بایدن از یک تیم خواسته است تا گزینه های دیگر را آماده کنند تا در صورت لزوم آنها را بررسی کند.

علی باقری، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در وین نیز در صفحه توئیتر خود نوشته است:

پی از هفته‌ها مذاکرات فشرده بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان