با تعلیق غنی‌سازی پول های ایران در کره و زندانیان غربی آزاد می شوند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 6:41

با تعلیق غنی‌سازی پول های ایران در کره و زندانیان غربی آزاد می شوند

شماره: 16813
Aa Aa

خطیب زاده، وزیر خارجه ایران اما می گوید توافق نهایی با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است بسیار متفاوت خواهد بود.

رویترز از نخستین فاز اجرای توافق هسته ای خبر داد؛
با تعلیق غنی‌سازی پول های ایران در کره و زندانیان غربی آزاد می شوند

دیپلمات ها می گویند ایران و آمریکا در حال دستیابی به توافقی برای احیای برجام هستند.

به گزارش اسپادانا خبر، خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعا کرده است که مراحلی از گام های متقابل را برای بازگشت به برجام مشخص شده و اولین گام شامل ارائه معافیت از تحریم های نفتی نمی شود. نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنان در حال مذاکره درباره جزئیات پیش نویس توافق هستند. مذاکره کنندگان می گویند که بسیاری از مسائل موجود در متن حل شده است اما برخی از مسائل دشوار باقی مانده است.

متن پیش‌نویس این توافق که بیش از 20 صفحه است مراحل توالی گام های دو طرف را مشخص می‌کند که باید پس از تایید آن توسط طرف‌های باقی‌مانده در توافق اجرا شود.

به گفته ی سه دیپلمات نخستین فاز اجرا با مرحله‌ای از جمله تعلیق غنی‌سازی بالای 5 درصد توسط ایران شروع می شود و به دنبال آن حدود 7 میلیارد دلار از پول های ایران در بانک های کره جنوبی و زندانیان غربی در ایران آزاد می شوند.

تنها زمانی که فاز اولیه اقدامات صورت گرفته و تایید شود مرحله اصلی لغو تحریم ها آغاز و به آنچه که بسیاری از دیپلمات ها آن را روز اجرای مجدد می نامند منتهی می شود. مدت این مراحل هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. مقامات مختلف زمان توافق تا روز اجرای مجدد را بین یک تا سه ماه تخمین زده اند.

دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات می‌گویند تا زمانی که همه چیز توافق نشود توافقی صورت نمی‌گیرد و  هنوز مشخص نیست که آیا واقعاً توافقی حاصل خواهد شد یا خیر.

یکی از مسائل سخت باقی مانده شامل درخواست ایران مبنی بر تضمین ایالات متحده مبنی بر عدم خروج مجدد از برجام می شود.

  •  

خبرگزاری نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به گزارش رویترز نوشته است:

خبرگزاری رویترز با ادعای دسترسی به سند ۲۰ صفحه‌ای توافق وین از مشخص شدن گام‌هایی که هر یک از طرفین در مرحله اجرای توافق باید بردارند خبر داد.

ایران از ابتدا اعلام کرده تا زمانی که آمریکا گام‌های لازم در مسیر لغو تحریم‌ها را بر ندارد هیچ‌گونه فعالیتی برای کاهش اقدامات هسته‌ای خود که در ردیف تعهدات برجامی است انجام نخواهد داد. رویترز در حالی از آزاد شدن زندانیان آمریکایی و اروپایی زندانی در ایران به عنوان بخشی از توافق وین خبر داده که اساسا این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات جاری در وین ندارد. طرفی که از توافق مربوط به تبادل زندانیان خارج شد آمریکا بوده و ایران در چارچوب توافقات قبلی آمادگی دارد در این زمینه اقدام نماید. بر خلاف ادعای رویترز در خصوص انجام مذاکره میان آمریکا و ایران به عنوان الزام دستیابی به توافق پایانی هیچ برنامه‌ای برای گفتگوی مستقیم در دستور کار هیئت ایرانی نیست.

  •  

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود در وکنش به گزارش رویترز نوشت:

«انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است. توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است بسیار متفاوت خواهد بود. با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی باید منتظر تحریف‌های بیشتری بود.»

  •  

خبرگزاری تسنیم نیز نوشته است:

رویترز در خبری مدعی شده است که به پیش‌نویس برخی توافقات میان ایران و ۴+۱ در وین دست یافته است. او در خبر خود مدعی شده این پیش نویس حدوداً ۲۰ صفحه ای با عباراتی مانند تعلیق غنی سازی بالای ۵ درصد توسط ایران شروع می‌شود و در گام اول شامل مباحثی مانند آزادسازی ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی و آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران است. رویترز مدعی شده که در فاز بعدی روز اجرای برجام به نوعی تکرار خواهد شد.

منابع آگاه به تسنیم گفتند که مطلب رویترز صرفاً در راستای عملیات روانی است و نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات نداردمثلاً از نشانه‌های کذب بودن خبر رویترز آنجاست که موضوع آزادسازی زندانیان اساساً ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد. همچنین ایران تعلیق غنی سازی بالای ۵ درصد را هیچگاه قبل از مشخص شدن مساله تحریم ها و به‌خصوص تحریم نفتی و دریافت پولهای فروش از طریق مبادی رسمی انجام نخواهد داد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان