ایران تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را کاهش داد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 13:23

ایران تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را کاهش داد

شماره: 23084
Aa Aa

ایران در هفته‌های اخیر مقدار اندکی از ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خود را رقیق‌سازی کرده و میزان این نوع غنی‌سازی را کاهش داده است.

در گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» ادعا شد؛
ایران تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را کاهش داد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده در سطح نزدیک به استفاده برای مقاصد نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

به گزارش اسپادانا خبر، در این گزارش به نقل از منابع خبری این روزنامه آمده که حتی برخی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در روند رقیق‌سازی قرار گرفته است.

این گزارش یک روز پس از خبر توافق جمهوری اسلامی ایران و آمریکا منتشر شده است؛ توافقی که یک طرف آن آزادی شهروندان ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران است و در مقابل رفعِ انسداد از برخی درآمدهای نفتی تهران که در کره جنوبی بلوکه شده است.

بنا بر گزارش «وال استریت ژورنال» این اقدام تهران می‌تواند سطح تنش‌ها با ایالات متحده را کاهش داده و اجازه می‌دهد که مذاکرات گسترده‌تر بر سر برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران دوباره به جریان بیفتد.

این روزنامه می‌افزاید که هر چقدر ایران میزان کمتری اورانیوم با غنای بالا ذخیره کند مواد خام بالقوه کمتری در اختیار خواهد داشت تا با استفاده از آن سلاح هسته‌ای بسازد.

بر اساس گزارش یاد شده مقام‌های ایالات متحده و اروپایی گفته‌اند که اگر ایران در طول تابستان تنش‌ها را کاهش دهد آنها در ادامه سال آماده انجام گفتگوهای گسترده‌تر از جمله بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.

وال استریت ژورنال می‌افزاید دولت بایدن امیدوار است که از هرگونه بحران جدی با تهران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایالات متحده پرهیز کند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشته که ایران در هفته‌های اخیر مقدار اندکی از ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خود را رقیق‌سازی کرده و در عین حال میزان این نوع غنی‌سازی را کاهش داده است.

این روزنامه در عین حال اذعان کرده که اقدام ایران در کاهش میزان غنی‌سازی می‌تواند دلایل فنی داشته باشد از جمله انجام تعمیرات در یکی از دو تاسیسات هسته‌ای خود اما رقیق‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد می‌تواند تصمیمی عامدانه باشد.

انتظار می‌رود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر گزارش جدیدی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کند.

  •  

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران در واشینگتن گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر کاهش انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده از سوی ایران را تایید نکرد اما گفت آمریکا از چنین اقداماتی برای کاهش تنش استقبال می کند.

او همچنین از پاسخ دادن به اینکه آیا تبادل زندانیان بخشی از تفاهم گسترده‌تر میان آمریکا و ایران برای کاهش تنش است خودداری کرد اما گفت:

من در این خصوص اظهار نظر نمی کنم زیرا ما هنوز در حال مذاکره فعال هستیم و این توافق تکمیل نشده است. آنها فقط از زندان خارج شده اند. این افراد هنوز از ایران خارج نشده اند بنابراین فکر می‌کنم هر چه جزئیات کمتری منتشر کنیم بهتر است. مذاکرات با ایرانی ها در مورد اینکه چگونه می توانیم این آمریکایی را به خانه برگردانیم همچنان در جریان است و من فقط نمی خواهم در خصوص این روند اظهار نظر قطعی کنم. بنابراین ما در ارائه جزئیات محدود هستیم.

این سخنگوی دولت جو بایدن در مورد وجوه توقیف شده ایران در کره جنوبی که قرار است به دوحه قطر منتقل شود گفت که این مبلغ ۶ میلیارد دلار است و این درآمد ایران از سال ۲۰۱۸  براساس  معافیت کشورهایی مانند کره جنوبی از تحریم ها و ادامه خرید نفت از ایران به دست آمده است. مهم است به یاد داشته باشیم که توانایی ایران برای استفاده از این پول محدود است. ما در مورد انتقال این مبلغ  صحبت می کنیم که پس از ارائه معافیت ها از کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران بدست آمده و این به سال ۲۰۱۸ باز می گردد. این وجوه خاص به دلایل مختلف،برخلاف سایر حساب ها در سراسر جهان دست نخورده باقی می مانند. برخی از آن دلایل فنی بود.

کربی اشاره کرد مذاکرات پیرامون آزادی زندانیان  پشت صحنه احیای مذاکرات برجام نیست:

مدت زیادی است که ما به طور فعال در مذاکرات برجام شرکت نکرده‌ایم.

  •  

خبرگزاری فارس نوشت:

یک منبع آگاه در پی انتشار گزارشی در خصوص روند غنی سازی گفت:

فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و براساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی و منطبق بر قانون اقدام راهبردی در همه حوزه‌ها در جریان و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز به صورت دقیق در حال اجراست.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان