به فشار آوردن به ایران ادامه خواهیم داد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 19:48

به فشار آوردن به ایران ادامه خواهیم داد

شماره: 18140
Aa Aa

ایران از خواسته‌های اضافی بی‌ارتباط با برجام دست بکشد؛ تنها نتیجه چنین مسیری تعمیق بحران هسته‌ای و افزایش انزوای سیاسی و اقتصادی ایران است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا؛
به فشار آوردن به ایران ادامه خواهیم داد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارائه پاسخ‌های فنی معتبر به این آژانس شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نوشته است:

دیروز ما به اکثریت کشورهای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابراز حمایت از ماموریت حیاتی آژانس اتمی در پادمان مواد هسته‌ای جهت جلوگیری از اشاعه هسته‌ای پیوستیم. ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و اطلاعات معبر فنی در پاسخ به سوالات آژانس که تنها راه خارج کردن این مسائل پادمانی از دستورکار شورای حکام است ارائه دهد.

وی ادامه داد:

این قطعنامه در کانون وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعهدات ایران ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای قرار دارد نه در کانون برنامه جامع اقدام مشترک. ایالات متحده همچنان به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام متعهد است. ما آماده به نتیجه رساندن توافق بر منبای تفاهمات بدست‌آمده با متحدان اروپایی در وین طی ماه‌های گذشته هستیم. این توافق از ماه مارس در دسترس بوده اما تنها درصورتی می‌توانیم مذاکرات به نتیجه برسانیم و آن را اجرا کنیم که ایران از خواسته‌های اضافی خود که به برجام بی‌ارتباط است دست بکشد. متأسفانه پاسخ ایران به اقدام شورای حکام برای رسیدگی به کمبود همکاری و شفافیت - که باعث ارائه گزارش منفی مدیرکل آژانس اتمی و نگرانی شورا شده بود  - نبود و به جای آن خطر تحریک‌های هسته‌ای بیشتر را ایجاد کرد و باعث کاهش بیشتر شفافیت شد. چنین گام‌هایی غیرسازنده بوده و تلاش‌های‌مان برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر می‌کند. تنها نتیجه چنین مسیری تعمیق بحران هسته‌ای و افزایش انزوای سیاسی و اقتصادی ایران است. ما به فشار آوردن به ایران جهت انتخاب دیپلماسی و تنش‌زدایی ادامه خواهیم داد.

  •  

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس نیز در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند تا از فرصت باقی‌مانده برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای استفاده کند.

در این بیانیه آمده است:

ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه دیگر مشارکت‌کنندگان در برجام و ایالات متحده از آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت و به طور گسترده به مذاکره با ایران پرداختیم تا برجام را احیا کنیم. از مارس ۲۰۲۲ توافق قابل دوامی بر روی میز است که ایران را به تعهدات برجامی و آمریکا را به توافق بازمی‌گرداند. ما متاسفیم که ایران از این فرصت دیپلماتیک برای نهایی کردن توافق استفاده نکرده است. ما از ایران می‌خواهیم تا حال این کار را انجام دهد. ما آماده به نتیجه رساندن توافق هستیم. علی‌رغم این مسئله ایران درحال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر است و تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به تمامی تدابیر شفافیت مرتبط با برجام را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است. این توانایی آژانس اتمی مبنی بر احیای تداوم جریان اطلاعات درخصوص قطعات کلیدی برنامه هسته‌ای ایران ازجمله بر سر تولید سانتریفیوژها را به خطر می‌اندازد. ما این گام‌ها را محکوم می‌کنیم. ایران در پاسخ به نگرانی‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – در قطع‌نامه‌ای که با حمایت زیاد به تصویب رسید – گام‌هایی را برای کاهش بیشتر همکاری با آژانس اتمی اعلام کرد. این اقدامات تنها شرایط را وخیم‌تر می‌کنند و باعث پیچیده‌تر شدن تلاش‌های‌مان برای احیای اجرای کامل برجام می‌شوند. آن‌ها تنها تردید بیشتری نسبت به تعهد ایران در رابطه با نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز ایجاد می‌کنند. ما از ایران می‌خواهیم که اجرای پروتکل الحاقی و تمامی تدابیر مرتبط با راستی‌آزمایی و نظارت‌های مرتبط با برجام را ازسربگیرد، از تشدید تنش‌های هسته‌ای دست بکشد و فورا توافق روی میز برای احیای برجام را تا زمانی که فرصتش باقی است به نتیجه برساند.

  •  

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز گفت:

باعث تاسف است که یک نهاد بین‌المللی توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره‌برداری قرار گرفته و حیثیت آن را زیر سؤال برده است.

او در برنامه «صف اول» گفت:

تمام تعهدات برجام مغایر با ضوابط آژانس است. چرا پذیرفتیم و خودمان را محدود کردیم؟ فقط برای رد اتهامات اما حسن نیت و حسن ظن ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ما نصب ماشین‌های جدید را شروع کرده‌ایم و عملیات ماجراجویانه خاصی نداریم.

وی افزود:

برای اولین بار CPF و برنامه خود را به آژانس ارایه کرده و طبق اساسنامه آژانس، آژانس وظیفه دارد از ما پشتیبانی فنی، آموزشی و ... داشته باشد اما آژانس و سایر نهاد‌های بین‌المللی امروز اسیر صهیونیست‌ها شده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه باقیمانده حسن نیت خود را هم با برچیدن ۱۸دوربین‌ ثبت‌کننده محدودیت‌ها جمع کردیم گفت:

مابقی هم ظرف امشب جمع می‌شود. مرکز جابرابن حیان را هر سه ماه بازدید می‌کردند. پرونده آنجا را بستند و امروز دوباره درباره آنجا ادعا مطرح می‌کنند. ما برای فعالیت‌های خود، نمایندگان آژانس را در چارچوب ضوابط می‌پذیریم. در بیست سال گذشته تمام رفتار‌ها و عملیات روانی و تحریم و قطعنامه‌هایی علیه ما وضع کردند تا جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند. چرا ایران برجام را پذیرفت؟ برای اینکه اعتمادسازی کند. ایران برای همین اعتماد سازی پذیرفت حتی حرکت هسته‌ای خود را کُند کند. فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما در محیطی فنی، فوق‌العاده و متاثر از ضوابط آژانس ادامه دارد و با عنایت خدا، هدایت‌های مقام معظم رهبری و همت جوانان دانشمند و همچنین حمایت همه دولت‌ها و روسای ادوار سازمان انرژی اتمی فرصت بالندگی تحقیقاتی و صنعتی در حوزه هسته‌ای برای ایران فراهم شده است. در دولت جدید بر کل زوایای دست‌نخورده هسته‌ای تمرکز کردیم و در حال کار روی آن‌ها هستیم و دستاورد‌های هسته‌ای ایران محصول یک جریان سنگین علمی، پژوهشی و صنعتی است.

اسلامی با بیان اینکه ممکن است بپرسند چرا ما محصول هسته‌ای نمی‌خریم و کشور را به دردسر می‌اندازیم گفت:

من می‌گویم اگر کسی می‌تواند برود رادیو دارو بخرد. به ما نمی‌فروشند. همین فرانسه که نقش پلیس بد را در مذاکرات دارد قبل از انقلاب یک میلیارد دلار پول ایران را برای سرمایه‌گذاری هسته‌ای گرفت، خورد و رفت. تا ابد به آمریکا و اروپا نمی‌توانیم اعتماد کنیم و برای ما مهم دفع شر بوده است. اگر به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

او ادامه داد:

در بحث تحقیق و توسعه هشت سال از برنامه جلوتر هستیم. از طرفی در مذاکرات اخیر محدودیت‌های ماشین را چهار سال کم کردند و به قول خودشان تخفیف دادند. الان ۱۲ معدن در دستورکار ما است و تعداد زیادی هم در دست مطالعه است و در ۵ سال آینده در بحث فرآوری معدنی متفاوت‌تر از قبل خواهیم بود. ۱۷ رادیوداروی جدید در پژوهشگاه ما در حال طراحی است. دستاورد‌های هسته‌ای ایران محصول یک جریان سنگین علمی، پژوهشی و صنعتی است و بخش مهمی از فعالیتمان متمرکز بر حوزه کشاورزی است و در اوایل مرداد سامانه‌هایی را در این زمینه افتتاح خواهیم کرد. به شدت به نیروی انسانی نیاز داریم و در این حوزه تعامل خوبی با جامعه دانشگاهی برقرار کرده‌ایم.

  •  

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در رشته توییتی نوشت:

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این پیام غیرمبهم را به ایران فرستاد که باید به تعهدات پادمانی عدم اشاعه هسته‌ای عمل کند. این مسئله سیاسی نیست. به محض اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات معتبر فنی دریافت کند شورا دیگر لزومی برای پیشبرد اقدامش درخصوص این مسائل نخواهد داشت. شورا درخصوص تعهدات پادمانی ایران صحبت کرده که از مسئله برجام جدا است. ما آماده بازگشت فوری و متقابل به پایبندی کامل هستیم. ایران تنها باید تصمیم بگیرد که آیا از خواسته‌های بی‌ارتباط می‌گذرد و توافقی که از ماه مارس در دسترس بوده را می‌پذیرد یا نه. ایران یک راه برای خروج از بحران هسته‌ای که خودش ایجاد کرده دارد. ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مشکلات پادمانی برجسته همکاری کند و بازگشت به برجام را بپذیرد. در این صورت به نگرانی‌های فوری عدم اشاعه هسته‌ای بین‌المللی رسیدگی خواهد کرد و به رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا دست خواهد یافت. تصمیم در اختیار آن‌هاست.

  •  

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین قطعنامه تصویب‌شده در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را «احمقانه» توصیف کرد و بار دیگر از غربی‌ها بابت انتخاب این مسیر به شدت انتقاد کرده است.

اولیانوف در توییتر نوشت:
«جدیدترین خبرها از ایران را شنیدید؟ حالا فهمیدید چرا روسیه دیروز به قطعنامه احمقانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی مخالف داد؟ متأسفانه همتایان غربی ما نشان می‌دهند هیچ درکی از وضعیتی که در آن قرار داریم ندارند.»

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان