به نقطه اضطرار رسیده‌ایم | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 0:35

به نقطه اضطرار رسیده‌ایم

شماره: 16449
Aa Aa

پیشرفت‌های نسبی در گفت‌وگوهای هسته ای با ایران حاصل شده اما در جایی که باید باشیم قرار نداریم. اگر به این نقطه نرسیم مجبور به تغییر مسیر خواهیم شد.

وزاری خارجه آمریکا و آلمان ادعا کردند؛
به نقطه اضطرار رسیده‌ایم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترك با «آنالنا بائربوک» وزير خارجه آلمان گفت:

در لحظه تعیین‌کننده‌ای هستیم. می‌توانیم گفت‌وگوها را به جمع‌بندی موفق برسانیم و نگرانی‌های همه طرف‌ها را برطرف کنیم اما زمان رو به اتمام است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

اگر ظرف هفته‌های آتی توافق حاصل نشود پیشرفت مداوم برنامه هسته‌ای ایران که پس از خروج ما از سر گرفته شده بازگشت ما به برجام را غیرممکن خواهد کرد. به‌طور مفصل درباره این مسائل رایزنی کردیم که چگونه می‌توانیم به درک مشترکی در وین برسیم و اینکه اگر ایران بازگشت مشترک به تعهدات برجامی را نپذیرد چه اقدامی باید انجام دهیم. اکنون در میانه دور هشتم مذاکرات وین هستیم و به نقطه اضطرار رسیده‌ایم. هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود، ایران برنامه هسته‌ای خود را پیشرفته‌تر می‌کند. هر چه می‌گذرد زمان گریز برای ایران کوتاه‌ و کوتاه‌تر می‌شود. این مدت زمانی است که ایران برای ساخت مواد کافی برای بمب هسته‌ای نیاز دارد.

او گفت:

آنچه به همتایانم گفتم این است که بازگشت به پایبندی دوجانبه همچنان امکان‌پذیر است. طی هفته های اخیر پیشرفت‌هایی نسبی در گفت‌وگوها حاصل شده است اما در جایی که باید باشیم قرار نداریم. اگر به این نقطه نرسیم مجبور به تغییر مسیر خواهیم شد. این مسئله را با شرکا و متحدان خود مطرح کردیم.

وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست خبری با بیان این که مذاکرات وین به مرحله‌ای سرنوشت ساز رسیده مدعی شد که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران به مرحله تعیین کننده نرسیده است.

او گفت:

هدف ما حفظ توافق هسته‌ای است و اینکه مطمئن شویم ایران ظرفیت غنی سازی خود را افزایش نخواهد داد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان