تهران "تغییر نقشه" منطقه را تحمل نخواهد کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 19:00

تهران "تغییر نقشه" منطقه را تحمل نخواهد کرد

شماره: 15158
Aa Aa

لاوروف گفته مسیر حل اختلافات در باره برجام از طریق اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است. اصول من درآوردی غرب و آمریکا و تحمیل بر دیگران را نمی پذیریم.

وزیر خارجه ایران در نشست با همتای روس خود؛
تهران "تغییر نقشه" منطقه را تحمل نخواهد کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو و در نشست مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود تاکید کرد:

مواضع و نگاه تهران و مسکو در خصوص مسائل منطقه برهم منطبق است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او با تاکید بر ضرورت رفع موانع فعالیت تجار ایرانی به دلیل تهدید ویروس کرونا گفت:

بیش از 70  درصد مردم ایران واکسن زده اند و منعی برای سفر تجاری از و به ایران وجود ندارد.

او در تبیین رویکرد ایران در قبال فلسطین نیز گفت:

مواضع ما در مسائل فلسطین معلوم است و ما تحرکات اسرائیل را بر نمی تابیم. در مساله سوریه اتفاق نطر داریم و خواستار حل این مساله از طریق سیاسی هستیم.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص رزمایش "فاتحان خیبر" در نزدیکی مرزهای شمال غربی ایران گفت:

جمهوری آذربایجان شش مانور با برخی طرف های خارجی برگزار کرده است اما ایران فقط یک رزمایش برگزار کرد. جمهوری اسلامی ایران به طور جدی نگران حضور اسرائیل در قفقاز است. تهران "تغییر نقشه" منطقه را تحمل نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان گفت:

جمهوری اسلامی ایران در نشست "فرمت مسکو" درباره افغانستان که قرار است به میزبانی روسیه برگزار شود شرکت خواهد کرد.

او تاکید کرد:

از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حادثه تروریستی کرج را محکوم نکرد خرسند نیستیم اما تهران آماده است تا سفر جدید رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را ترتیب دهد.

امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت:

دور جدیدی از این مذاکرات انجام شده است. جمهوری اسلامی ایران آماده توافق برای حل اختلافات است و گفت و گو ها باعث حل اختلافات و مانع مداخله می شود.

  • سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت:

امکان ایجاد قالب "3 + 3" با مشارکت ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران، روسیه و ترکیه در حال بحث است. در این زمینه  ما امروز درباره ابتکار ایجاد قالب 3 + 3 بحث کردیم: سه ​​کشور قفقاز و سه همسایه بزرگ آنها- روسیه، ایران و ترکیه. 

لاوروف خاطرنشان کرد:

 ایران و ترکیه و آذربایجان نگرش مثبتی نسبت به این طرح دارند.

وزیر امور خارجه روسیه همجنین اظهار کرد:

مسکو و تهران به‌طور متفق القول بر آن هستند که مذاکرات وین باید در اسرع وقت از سر گرفته شود. طرف ایرانی طوری که همکارم تایید کرد آماده این کار است.

او افزود:

به رغم تحریم‌های آمریکا، مبادلات تجاری با ایران ۴۲ درصد افزایش یافته است.  

وی با بیان این که ایران در آینده نزدیک درباره زمان از سرگیری مذاکرات برجامی وین تصمیم گیری می کند گفت:

مسیر حل اختلافات در باره برجام از طریق اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است. اصول من درآوردی غرب و آمریکا و تحمیل بر دیگران را نمی پذیریم و تلاش برخی کشورها برای مرتبط کردن حفظ برجام با امتیاز دادن ایران در دیگر مسائل چشم اندازی ندارد.

لاوروف گفت در خصوص تحولات منطقه قفقاز نیز گفت:

ما بارها موصع خود را اعلام کردیم. روسیه یک سال پپش جنگ در قره باغ را متوقف کرد. این کشور هیچ تمایلی برای تغییر ژیوبلیتیک منطقه ندارد.

لاوروف اعلام کرد که مسکو و تهران در خصوص برگزاری نشستی میان ولادیمیر پوتین و آیت الله سید ابراهیم رئیسی روسای جمهوری روسیه و ایران توافق کردند.

وی در خصوص مسائل افغانستان گفت:

روسیه و ایران از مقامات جدید افغانستان می خواهند تا بدون هیچ گونه سازشی با تروریسم مبارزه کنند. روسیه و ایران قصد دارند تلاش های خود را برای حل و فصل مسائل افغانستان هماهنگ کنند و هر دو کشور چندین طرح ابتکاری در این زمینه دارند. افغانستان نباید منبع تهدید منطقه ای باشد و باید تهدید تروریستی و قاچاق مواد مخدر متوقف شود.  

وی با اشاره به حضور گسترده پناهجویان افغان در ایران گفت:

ما شاهد سهم مثبت ایران در میزبانی بیش از یک میلیون پناهنده افغان هستیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان