جمهوری اسلامی خلافت نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 16:38

جمهوری اسلامی خلافت نیست

شماره: 18009
Aa Aa

او با بیان این که جمهوری اسلامی یعنی پذیرش اینکه ما یک دولت‌شهر در دنیا هستیم گفته هیچ دیپلماتی جز با قدرتی که از مردمش می‌گیرد توان حل مشکلات را ندارد.

سید حسن خمینی در نشست هم‌اندیشی سیاست خارجی؛
جمهوری اسلامی خلافت نیست

سید حسن خمینی در نشست هم‌اندیشی سیاست خارجی در اندیشه امام خمینی گفت:

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تمام هویت خود را در همین کلمات دارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او اضافه کرد:

نخست سیاست به معنای علمی است در راستای به دست آوردن بیشترین منافع با کمترین هزینه لذا هم محتاج دانش است و هم محتاج اطلاعات و هم اینکه انسان باید راهی را انتخاب کند که کمترین هزینه و بیشترین هزینه را دربردارد. دومین مساله این است که سیاست خارجی ریشه در هرجا که داشته باشد قرار است مشکلاتی را در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی حل کند. هیچ سیاستمدار خارجی که به عنوان دیپلمات یاد می‌شود جز با قدرتی که از مردمش می‌گیرد توان حل مشکلات را ندارد. توان یک دیپلمات قوی به قدرتی است که از فضای داخلی کشور و از اعتماد مردم خود می‌گیرد.

وی افزود:

سومین نکته مربوط به جمهوری اسلامی است؛ جمهوری اسلامی خلافت نیست. جمهوری اسلامی یعنی پذیرش اینکه ما یک دولت‌شهر در دنیا هستیم. یعنی ما دارای روابطی هستیم با کشورهایی که آنها را به رسمیت می‌شناختیم. جهان تشیع نیز پذیرفته است که رییس جمهوری دارد که با آرا این مردم انتخاب می‌شود نه ۵ متر این طرف تر از مرز حق رای دادن دارد و نه ۱۰ متر آن طرف‌تر. مرزها معنادار شده و شخصیت حقوقی پیدا کرده است. چهارمین نکته اینکه قید اسلامی دارد؛ این قید اسلامی به معنای اینکه آنچه پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) مطرح کردند بر اساس تصمیمات ما حاکم باشد. اولین آنها در حوزه نه شرقی و نه غربی و موازنه منفی است.

خمینی خطاب به مسوولان سیاست خارجی ایران گفت:

نام و نشان را فراموش کنید و از آن بگذرید ولی آنجایی که برای منافع ملی و مردم است با تمام توان تلاش کنید.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان