حقوق کارگران ایران کفاف ۱۰ روز زندگی آن ها را هم نمی‌دهد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 4:34

حقوق کارگران ایران کفاف ۱۰ روز زندگی آن ها را هم نمی‌دهد

شماره: 11269
Aa Aa

علی اصلانی می گوید در مورد گوشت، مرغ و ماهی حرفی نمی‌توان زد وقتی بسیاری در خرید پنیر، کره و تخم مرغ هم با مشکل مواجه هستند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار؛
حقوق کارگران ایران کفاف ۱۰ روز زندگی آن ها را هم نمی‌دهد

علی اصلانی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ایران با بیان این که در طول شش ماه گذشته قیمت بسیاری از اقلام افزایش چشمگیری داشته و با ابتدای سال همخوانی ندارد گفت:

در حال حاضر هزینه سبد معیشتی یک خانواده سه نفره کارگری به هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در شهرهای بزرگ به ۹ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی خاطرنشان کرد: این ارقام با دستمزد دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی کارگران هیچ همخوانی ندارد و کارگران در طول ماه با اختلاف حداقل پنج میلیون تومانی میان دستمزد و هزینه‌ها مواجه هستند و با این اوصاف حقوق آنان حتی کفاف ۱۰ روز زندگی را هم نمی‌دهد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه داد:

در طول ۴۰ سال گذشته در هیچ دوره‌ای اختلاف میان هزینه و دستمزد کارگران تا این حد زیاد نشده بود. حتی تا سال ۹۷ هم کارگران با دستمزد خود می‌توانستند ۲۶ روز از ماه را بدون مشکل سپری کنند اما در طول این دو سال به خصوص سال ۹۹ کارگران با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌اند که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود مشکلات بیشتر خواهد شد. وی مسکن را یکی از مشکلات اساسی جامعه کارگری عنوان و تصریح کرد:

در این شرایط حتی اجاره خانه هم برای کارگران سخت شده است چه برسد به خرید آن. وقتی یک خانه در یک منطقه معمولی رو به پایین کرج ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود کارگر با حقوق دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۲۰۰ سال هم کار کند نمی‌تواند آن را بخرد. در مورد گوشت، مرغ و ماهی حرفی نمی‌توان زد وقتی بسیاری از خانوار کارگری در خرید پنیر و کره و تخم مرغ که از ضروریات زندگی است هم با مشکل مواجه هستند. پنیری که تا خرداد ماه هر کیلو ۴۰ هزار تومان بود الان به هر کیلو ۸۰ هزار تومان رسیده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان