خبر امتیاز دادن آمریکا به ایران نادرست است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 18:05

خبر امتیاز دادن آمریکا به ایران نادرست است

شماره: 19178
Aa Aa

این شورا در پاسخ به انتقاد جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا نوشته هیچ یک از این ادعاها صحت ندارند. به هیچ وجه چنین شرایطی را نمی‌پذیریم.

شورای امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد؛
خبر امتیاز دادن آمریکا به ایران نادرست است

سناتور جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا از سیاست دولت جو بایدن درباره احیای برجام انتقاد کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در توییتر نوشته است:

« ایران برای تضمین برجام از دولت بایدن خواسته تا به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان دهد، از شرکت‌های غربی فعال در ایران محافظت کند و به ایران اجازه دهد تا در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق کار ساخت تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشد. این خواسته‌های ایران باج‌خواهی است و به‌ عنوان یک شکست بزرگ پس از خروج فاجعه‌بار از افغانستان برای سیاست خارجی بایدن در تاریخ ثبت خواهد شد. این معامله امنیت شرکای ما و آمریکایی‌ها در منطقه را تهدید خواهد‌کرد. ایران همچنان به طراحی ترور مقامات سابق آمریکایی، کمک به روسیه با پهپادهای مسلح برای حمله به اوکراین و حمله به سربازان و دیپلمات‌های ما ادامه می‌دهد. لغو تحریم های ایران تنها اقدامات تروریستی ایران را افزایش خواهد داد.»

شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این رشته توییت در حساب توییتری این نهاد نوشته است:

« هیچ یک از این ادعاها صحت ندارند. ما به هیچ وجه چنین شرایطی را نمی‌پذیریم. ما همچنین نباید توافقی را که مؤثر بود ترک می‌کردیم تا حالا شاهد تسریع فزاینده برنامه هسته‌ای ایران باشیم.»

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل به کاخ سفید گفت:

شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم اما در مورد هدف کلی برجام با یکدیگر همسو و هم نظر هستیم و معتقدیم که ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته ای دست یابد. دیپلماسی پیرامون بازگشت متقابل به پایبندی به برجام موثرترین وسیله برای دستیابی به این هدف است. اگر بتوانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم ایران نخواهد توانست به سلاح هسته ای دست یابد.

وی اضافه کرد:

بررسی ما در مورد نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و پاسخ خود را به صورت مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که عمان نقش مهمی در مذاکرات بازگشت به پایبندی به برجام ایفا کرده است.

او از نقش عمان در تسهیل مذاکرات و نیز موضوع زندانیان دو تابعیتی قدردانی کرد.

  •  

 همزمان محمدباقر قالیباف، رییس مجلس ‌شورای اسلامی در توییتر نوشته است:

«اگر طرف غربی بخواهد با قلدری به برجام عمل نکند اجازه زیاده‌خواهی به آنها نمی‌دهیم. ‌ما نشان داده‌ایم اگر آنها چارچوب‌ها را رعایت کنند ما هم رعایت می‌کنیم؛ امیدواریم طرف غربی در مذاکرات به خواسته‌های بحق ملت ایران تن دهد.»

  •  

برنا نوشته است:

بر اساس ادعای The Cradle به نقل از منبعی آگاه سکو‌های سانتریفیوژ‌ها از بین نمی‌روند و اتصالات و برق آن‌ها جمع‌آوری می‌شود که قابلیت بازسازی ایران را به زیر یک سال می‌رساند و نوعی تضمین است. ۲۱ تضمین کتبی برای رفع نگرانی‌های ایران در توافق وجود دارد. در صورت موافقت واشنگتن با این توافق نهایی اجرای آن طی مراحلی انجام خواهد شد که اولین مرحله آن امضای توافقنامه توسط همه وزرای امور خارجه درگیر در پایتخت اتریش خواهد بود. در همان روز ایالات متحده سه فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را لغو خواهد کرد. از این مرحله به بعد در توافق فرصتی ۶۰ روزه است که طی آن ایران با فروش نفت به کشور‌های غربی و دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده خود در خارج از کشور، مشروعیت و عملکرد توافق را آزمایش خواهد کرد. ضمانت‌ها شامل بیانیه‌ای از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و نامه‌ای رسمی است که باید توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه تهیه شود. این شرایط شامل اجازه دادن به ایران برای ادامه تحقیق و توسعه برای برنامه انرژی هسته‌ای خود به مدت ده سال و درخواست فروش اورانیوم مازاد این کشور است. تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به قوت خود باقی خواهد ماند اما شامل «شرکت‌های شریک» که با سپاه وارد معامله می‌شوند نخواهد شد. توافق نهایی همچنین در‌ها را برای مذاکرات آتی برای لغو تحریم‌های سپاه پاسداران باز می‌گذارد. علاوه بر این موارد اگر آمریکا مجددا تصمیم به خروج یکجانبه از این توافق بگیرد فرصتی سه سال و یک‌ماهه به شرکت‌های خارجی داده می‌شود که مشمول تحریم‌ها نشوند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان