دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 6:08

دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا

شماره: 18406
Aa Aa

کشور عراق را نزدیکترین ملت به ملت ایران می بینیم| تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه امنیت ساز نخواهد بود.

رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با الکاظمی؛
دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق پس از انجام دیدارهای دوجانبه در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، رئیسی در این نشست خبری گفت:

روابط ما با عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه عمیق و ریشه دار است و این اراده برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.

او گفت:

درباره اتصال ریلی شلمچه و بصره گفت و گو شد و همچنین برای تسهیل روابط پولی بین دو کشور قرار شد گام های جدیدی برداشته شود. در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیکترین ملت به ملت ایران می بینیم و بیشترین روابط را در بین کشورهای همسایه با عراق داریم و در بین همسایگان بیشترین روابط را با عراق داریم. در مورد روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مذاکره و قرار شد روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد. اتصال ریلی شلمچه و بصره از جمله مواردی است که در این باره گفت و گو شد و قرار شد هرچه سریعتر این کار در جهت تسهیل مراودات بین دو کشور نقش مهمی داشته باشد.

رئیسی درباره سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات گفت:

ملت عزیز ایران همواره عشق به زیارت عتبات عالیات در دل داشته و به دنبال زیارت بودند. این تسهیل زیارت زائران از ناحیه دولت عراق قابل تقدیر است که از طریق هوایی و زمینی انجام شده تا زائران با لغو روادید به سهولت به عتبات عالیات و حرم امام حسین (ع) بروند. قرار شد برای زیارت زائران تسهیلات بیشتری دولت عراق قائل شود و زائران برای اربعین به سهولت از مرزهای هوایی و زمینی به این کشور سفر کنند و مشکلاتی که در سنوات گذشته بوده دیگر وجود نداشته باشد. برخی از مشکلات زائران در ورود به این کشور مسائل کرونا بود که امروز در ایران و عراق و منطقه متفاوت شده است.

او درباره ارتباط کشورهای منطقه هم گفت:

بر این باور هستیم که گفت و گوی مسئولان منطقه می تواند مسائل منطقه را حل و فصل کند و تاکید کردیم حضور دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا. در این دیدار بر مذاکرات مسئولان منطقه با یکدیگر برای حل مساله تاکید کردیم.

رئیس جمهور ایران گفت:

رفع محاصره یمن و یمنی ها و گفت و گوی یمن با یمنی ها مورد تاکید است که می‌تواند مساله یمن را حل کند و به این رنجی که مردم در این سال ها به آن مبتلا شده اند بتواند خاتمه دهد. بدون تردید ادامه این جنگ را بی حاصل می‌دانیم و معتقدیم جز رنج به مردم حاصل دیگری ندارد و هر چه زودتر باید این جنگ خاتمه یابد و آتش‌بس می تواند گامی در حل مسائل یمن و گفت و گو هایی که بین یمنی‌ها صورت خواهد گرفت باشد.

او گفت:

تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ وجه امنیت ساز برای این رژیم نخواهد بود.معتقدیم صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش آفرینی مسئولان همه منطقه است و حتی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با حضور بیگانگان در منطقه برای منطقه مشکل ساز خواهد بود و مشکلی را از منطقه ما حل نخواهد کرد.

رئیسی گفت:

ما در روزهای سخت عراق در کنار آنها بودیم و همواره در کنار یکدیگر خواهیم بود و این علاقه و ارتباط، ارتباطی است که هرگز رو به سردی نخواهد گرایید و  این ارتباط را روز به روز در حال ارتقاء و گسترش می‌دانیم. سفر نخست وزیر عراق به تهران می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور باشد.
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز در نشست مطبوعاتی گفت:

ما امروز به تهران آمدیم تا روابط دوجانبه بین ایران و عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم و در خلال گفت و گو ها روابط تاریخی و دینی و فرهنگی بین دو کشور را محور گفت و گو قرار دادیم. روابط با ایران بسیار مهم است و در چارچوب و منافع مشترک دو کشور برای تامین منافع ملت‌ها تلاش می کنیم. ما امروز توافق کردیم تا روابط تجاری را تقویت کنیم.

نخست وزیر عراق گفت:

توافق کردیم یک برنامه زمانی برای تسهیل زیارت زائرانی که قصد حضور در ایام اربعین را به حرم امام حسین (ع) دارند تنظیم کنیم. تا پیش از این زوار ایرانی در فرودگاه های عراق می توانستند روادید دریافت کنند اما طی چند هفته اخیر زمینه‌ای را فراهم کردیم تا زائران ایرانی در گذرگاه‌های مرزی بتوانند روادید ورود به عراق را دریافت کنند. ما زیارت اربعین را در پیش داریم و در این ایام با تمام توان در خدمت زائران ایرانی خواهیم بود.

وی افزود:

برای ثبات و آرامش در منطقه تلاش می کنیم و برای مسائل سرنوشت سازی که ملت های منطقه با آن روبه رو هستند گفت و گو کرده و حمایت خود را از آتش‌بس درباره یمن اعلام می کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان