درخصوص تمامیت ارضی مسامحه نمی‌کنیم | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 7:57

درخصوص تمامیت ارضی مسامحه نمی‌کنیم

شماره: 24289
Aa Aa

ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی اقدام علیه تمامیت ارضی ایران است| ادعاهای انگلیس همانند آمریکا بی‌پایه و اساس و مردود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
درخصوص تمامیت ارضی مسامحه نمی‌کنیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش  و در واکنش به بیانیه روسیه و کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه گفت:

درخصوص تمامیت ارضی با کسی مسامحه نمی‌کنیم؛ بدون واکنش نخواهد بود.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت:

ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در مراکش در رابطه با جزایر سه‌گانه، اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و مفاد و مضمون آن کاملا و از اساس مردود و غیرقابل قبول است. این بیانیه نقض اصول پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل مبنی به احترام بر حاکمیت و تمامیت سرزمینی دولت و کشورها است. ما در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم. در این ارتباط نیز اعتراض خود را با صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات به مقامات عالی فدراسیون روسیه اعلام کردیم.

کنعانی با بیان این که دولت آمریکا بزرگترین متهم تحولات ۲٫۵ ماه اخیر است گفت:

ادعاهای آمریکا کاملا مردود و بی‌ارزش است. دولت آمریکا عملا بخشی از جنایت جنگی و مسئول اول و آخر هم آغاز جنگ غزه و استمرار آن است و از منظر حقوقی، بین‌المللی و اخلاقی در جایگاهی قرار ندارد که به دیگر کشورها اتهمات و ادعاهایی مطرح کند. ادعاهای آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست‌ها در غزه است. دولت آمریکا با رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت عملا رای به ادامه جنگ غزه داد و یک بار دیگر نشان داد که در کنار رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایات جنگی این رژیم و بخشی از جنگ و استمرار حملات صهیونیست‌ها علیه نوار غزه به حساب می‌آید.

او گفت:

رژیم صهیونیستی در شرایطی نیست که برای لبنان شرط و شروط تعیین کند و صهیونیست‌ها چاره‌ای جز پایان جنگ ندارند. رژیم صهیونیستی یا شرایط بغرنج و پیچیده خود را درک نمی‌کند و یا به دنبال اقدامات و تحرکات فرافکنانه برای خرید زمان است. رژیم صهیونیستی هر روزی که به جنگ علیه مردم بی.دفاع غزه ادامه می‌دهد نه تنها میخ‌های جدیدی بر تابوت سربازان خود می‌زند، بلکه بر تابوت رژیم غاصب نیز می‌کوبد. گویا رژیم صهیونیستی متوجه شرایط بحرانی خود نیست یا به‌خاطر پیچیدگی شرایطی که در آن قرار دارد امکان تفکر درست را از خود سلب کرده است. رژیم صهیونیستی در مقابل انتخاب‌های خوب قرار ندارد و در انتخاب راهکار جنگ و حمله علیه غزه مرکتب یک خطای راهبردی شد. رژیم صهیونیستی باید درک کند اقدامات آنها در سال ۲۰۰۶ علیه لبنان نه تنها هیچ دستاوردی نداشت بلکه مقاومت را در لبنان به یک قدرت تعیین کننده تبدیل کرد.

کنعانی در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه انگلیس نیز آن ها را بی‌پایه و اساس، تکراری و نخ‌نما خواند و گفت:

ادعاهای کامرون همانند ادعاهای دولت آمریکا بی‌پایه و اساس، تکراری و نخ‌نما و مردود است و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب صهیونیستی مطرح می‌شود. مقامات سران رژیم کودک‌کش صهیونیستی از کامرون به‌عنوان بهترین دوست این رژیم در غرب یاد کرده‌اند برای همین ادعاهای کامرون چیز عجیبی نیست. انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با دیگر کشورها ازجمله ایران قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که گروه‌های مقاومت مورد حمایت مردم فلسطین هستند گفت:

ما در ارتباط با طرف‌های فلسطینی و مشخصا با گروه‌های مقاومت هستیم و معمولا گروه.های فلسطینی جزئیات را با ما در جریان می‌گذارند. با کشور قطر و مصر درخصوص جنگ غزه و تبادل اسرا گفت‌وگوها و تبادل‌نظر وجود دارد. هر تلاشی که به توقف حملات نظامی به غزه کمک بکند در اولویت است و از آن حمایت می‌کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان