روحانی: دستگاه قضائی ایران سران آمریکا را تحت پیگرد قرار دهد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 13:11

روحانی: دستگاه قضائی ایران سران آمریکا را تحت پیگرد قرار دهد

شماره: 7114
Aa Aa

کسی که جلوی دارو و مواد غذایی را می‌گیرد جانی است و سران آمریکا و طراحان تحریم باید به خاطر جنایت علیه بشریت تحت پیگرد قرار گیرند.

باید آمریکا و صهیونیست‌ها را لعنت کنیم؛
روحانی: دستگاه قضائی ایران سران آمریکا را تحت پیگرد قرار دهد

رییس‌جمهوری اسلامی ایران از دستگاه قضایی خواست سران آمریکا و طراحان تحریم در داخل و خارج را به خاطر اعمال «جنایت علیه بشریت» تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در شورای اداری استان بوشهر با تاکید بر اینکه باید با مقاومت به آمریکا بفهمانیم مسیرش اشتباه است اظهار کرد: کسی که جلوی دارو و مواد غذایی را می‌گیرد جانی است و دستگاه قضائی، سران آمریکا و طراحان تحریم را به خاطر جنایت علیه بشریت، در داخل و خارج تحت پیگرد قرار دهد.

روحانی تأکید کرد: برغم وجود مشکلات و فشار دشمنان، ملت ایران به موفقیت‌های خود ادامه می‌دهد و از نعمت‌های الهی که در اختیار مردم است برای توسعه و پیشرفت استفاده می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح یک پروژه بسیار مهم در عسلویه و آغاز به کار ۴ فاز دیگر از پارس جنوبی، خاطر نشان کرد: این خیلی مهم است که در یک روز مردم ایران شاهد افزایش یکصد میلیون متر مکعب در نقل و انتقال گاز کشور باشند.

روحانی افزود: خیلی مهم است که در ماه‌های گذشته به رغم وجود تحریم‌ها و فشارها، ۱۵ فاز پارس جنوبی را افتتاح کرده‌ایم و در طول ۵ سال گذشته همه تلاشگران و زحمتکشان این عرصه تمام تلاش خود را برای خودکفایی در عرصه گاز انجام دادند که این باعث افتخار است.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی در یک جمع خارجی اعلام کردم که ظرفیت تولید گاز ما در روز یک میلیارد متر مکعب است همه تعجب کردند و باور نمی‌کردند اما امروز در گاز خودکفا شدیم و این کار بسیار ارزشمندی در کشور است.

روحانی با بیان اینکه امروز مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند اما باید قدر این نعمت‌های الهی را بدانیم گفت: بالاترین نعمت کشور مردم خوب و فداکار آن است. امروز ترکیب فرهنگ غنی اسلام با فرهنگ ایران و پیوند این دو فرهنگ درخت تنومندی در منطقه ایجاد کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر جا مشکلی می‌بینیم باید دشمنان این ملت از جمله آمریکا و صهیونیست‌ها را لعنت کنیم گفت: تعجب می‌کنم که چطور دشمنان توانستند در برخی ذهن‌ها رخنه کنند.

روحانی با بیان اینکه آن کسی که در میدان مبارزه است، سختی کار را درک می‌کند و کسی که در میدان نیست، نمی‌تواند مشکلات را به درستی درک کند گفت: راهی را که انتخاب کرده‌ایم درست و صحیح بوده و آن را ادامه خواهیم داد. از ابتدای فعالیت این دولت اعلام کردیم قصد ما این است که با همه دنیا همکاری کنیم و هر که به ما احترام گذاشت با او با احترام برخورد کنیم و در مقابل هر کسی هم که به ما ظلم کند، می‌ایستیم.

رئیس جمهور با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای قدرتمند گفت: در یک توافق بسیار مهم یک خدمت بی‌نظیر و تاریخی به ملت انجام دادیم. ما در این توافق کشور را از فصل ۷ منشور ملل متحد نجات دادیم که هیچ چیزی با این اقدام قابل مقایسه نیست.

روحانی ادامه داد: کشور عراق، ۱۶ سال قبل توسط آمریکایی‌ها اشغال شد. قبل از آن حمله و اشغال عراق، این کشور را ذیل منشور ۷ بردند و هنوز هم بعد از ۱۶ سال، دولت و ملت عراق، گرفتار فصل ۷ هستند. پس ما باید این نعمت بزرگ را که برای کشور به دست آوردیم، قدر بدانیم. یک کار بزرگ تاریخی انجام شد. باید قدر زحمتکشان و دیپلمات‌های خود را بدانیم. حالا برخی هم هستند که به این موضوع مهم توجه ندارند.

رئیس جمهور در ادامه به خروج یکطرفه آمریکا از برجام و توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: البته همه دنیا بجز ۲، ۳ کشور این کار آمریکایی‌ها را تقبیح و در مقابل، بخاطر همکاری ایران با شورای امنیت و سازمان ملل ما را تشویق کردند.

روحانی با اشاره به حضور وزیر نفت در جلسه شورای اداری یادآور شد: همین آقای زنگنه بگوید که اگر برجام و توافق هسته‌ای نبود، آیا این امکان وجود داشت که با این سرعت ۱۵ فاز پارس جنوبی افتتاح و راه‌اندازی شود؟

رئیس جمهور افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند که در توافق هسته‌ای سرشان کلاه رفته. البته این حرف غلطی است و هر کدام از طرفین توافق از برجام نفع بردند و سر کسی کلاه نرفته است.

روحانی ادامه داد: حرف آمریکایی‌ها یک کلمه است. آنها می‌گویند دولت قبلی آمریکا اشتباه کرده است زیرا اگر توافق انجام نمی‌شد و تحریم‌های بین‌المللی چند سال دیگر ادامه می‌یافت ما می‌توانستیم حکومت ایران را سرنگون کنیم که البته این نیز ادعای غلطی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: امروز ابرقدرتی به نام آمریکا و صهیونیسم و مرتجعین منطقه علیه ملت ایران دست به دست هم داده و هر روز سنگ‌اندازی و تیراندازی و ایجاد مشکل می‌کنند. خانه ایران دَر و پنجره و محوطه دارد پرتاب مداوم سنگ، شیشه را می‌شکند و به در آسیب می‌زند. ما نمی‌توانیم شیشه‌ای درست کنیم که پرتاب سنگ به آن آسیب نزند.

روحانی اظهار داشت: عقل، سواد و علم ما این را درک نمی‌کند که شما می‌گوئید در جنگ شرکت می‌کنیم اما زخمی هم نمی‌دهیم و آسیب نمی‌بینیم. ما این را بلد نیستیم.

رئیس جمهور افزود: به عنوان کسی که در جنگ حضور داشته و مسئولیت داشتم می‌گویم ندیدیم عملیاتی انجام شود که آسیب نبینیم، بمباران نشویم، یا کشته و زخمی ندهیم. خداوند هم می‌گوید شما در جنگ زحمت می‌بینید و کشته و زخمی می‌دهید دشمن شما هم همین‌طور ولی شما که توکل به خدا دارید، پیروز می‌شوید. آنچه تاریخ و دین ما به ما می‌گوید این است. جنگ بدون زخمی و کشته و آسیب دیدن نداریم. یا اینکه شما قبول ندارید که اصلاً در شرایط جنگی هستید که اگر اینگونه است، بگویید.

روحانی گفت: ما باید در این شرایط ایستادگی و مقاومت کنیم تا آمریکایی‌ها بفهمند که راهشان غلط بوده و اشتباه کردند. امروز زمانی است که باید با مقاومت، آنها بفهمند که می‌بایست به ملت بزرگ ایران احترام بگذارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز کشور شرایط سختی داشته و مردم در فشار زندگی می‌کنند اظهار داشت: ما می‌دانیم که برای رسیدن کالا به دست مردم چه مشکلاتی وجود داشته و چه تلاش‌هایی انجام می‌شود. می‌دانیم مسئولان وزارتخانه‌های ما اعم از وزارت خارجه، نفت، جهاد کشاورزی و وزارت صمت و همچنین بانک مرکزی تلاش‌های فراوانی را انجام می‌دهند اما در یک شرایط عادی نیستیم.

روحانی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی همه باید متحد باشیم و در کنار هم بایستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در عملیات‌های گوناگون دوران دفاع مقدس از جمله عملیات خیبر کربلای ۴ و والفجر ۸ درست است که در ابتدا موفق نبودیم اما پس از عدم موفقیت توانستیم در عملیات‌های دیگر به پیش رفته و موفق باشیم گفت: ما امروز در یک میدان مبارزه هستیم و آمریکا علیه بشریت جنایت می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دستگاه قضائی سران آمریکا و طراحان تحریم را به خاطر جنایت علیه بشریت، در داخل و خارج تحت پیگرد قرار دهد اظهار داشت: ما باید ابتدا در دستگاه قضائی خودمان این شکایت را مطرح کنیم که آمریکا با تحریم‌های خود و کسانی که او را یاری می‌دهند، علیه بشریت جنایت می‌کنند و باید محاکمه شوند و سپس آن را از دادگاهی بین‌المللی بخواهیم.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا حکم دادگاه بین‌المللی لاهه مبنی بر اینکه آمریکا حق تحریم را ندارد نقض کرده و به آن گوش نکردند اظهار داشت: آمریکایی‌ها حتی قطعنامه شورای امنیت را نیز نقض کردند و در روابط تجاری خود با چین و اروپا هم بسیاری از معاهدات را زیر پا گذاشتند؛ امروز حکومتی در آمریکا روی کار است که همه معاهدات را زیرپا می‌گذارد و تنها در رابطه با برجام نقض عهد نکرده و اینها را جنایتکار علیه بشریت می‌دانیم.

رئیس جمهور افزود: آن کسانی که از رسیدن غذا و دارو و نهاده‌های کشاورزی به دست مردم جلوگیری می‌کنند، به مردم ایران و دیگر کشورهای همسایه و تجار دیگر ظلم می‌کنند و ما این اقدامات را جنایت علیه سلامت ملت و محیط زیست مردم می‌دانیم.

روحانی با تأکید بر اینکه باید در برابر این توطئه بایستیم گفت: البته در این شرایط سخت و دشوار موفقیت‌هایی هم داشته‌ایم که نمونه‌های آن گازرسانی روزانه به ۱۰ روستا، خودکفایی در بنزین، اتصال ۴ استان به راه‌آهن سراسری و توسعه روابط مناسبات با کشورهای همسایه است که همه اینها اقدامات بزرگی است که علیرغم فشار دشمنان ادامه دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: پایان این مسیر، قطعاً با ایستادگی و اتحاد و مقاومت ملت، منجر به پیروزی خواهد شد.

روحانی با تجلیل از ابراز محبت و لطف مردم نسبت به خادمان خود در زمان‌های گوناگون گفت: در سفر به عراق، هنگامی که در زیارت عتبات مقدسه در جمع مردم حاضر می‌شدیم آنها نسبت به خادمان‌شان لطف و محبت داشتند و این پیامی برای مسئولان عراقی بود که رابطه بین دولت و ملت حتی در شرایط سخت و فشار هم مستحکم است.

رئیس جمهور همچنین میهمان‌نوازی و محبت مردم نقاط مختلف کشور در سفرهای استانی نسبت به خادمان خود را نشان عظمت ملت ایران دانست و گفت: ما نه در دوران دفاع مقدس و نه امروز آغازگر جنگ و تجاوز نبوده‌ایم اما همواره در برابر تجاوز ایستادگی می‌کنیم و خداوند ما را یاری خواهد کرد.

روحانی تأکید کرد: عظمت ملت ایران در جهان نمونه است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان بوشهر استعدادهای وسیعی در بخش‌های مختلف گردشگری، منابع زیرزمینی، سواحل وسیع در خلیج فارس، دارد، گفت: باید از خلیج فارس و نعمت‌هایی که در دریا وجود دارد، بیش از پیش استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه خوشبختانه امروز همدلی و انسجام بسیار خوبی میان مسئولان استان و اقوام و مذاهب گوناگون وجود دارد افزود: هنگامی که متحد و در کنار هم باشیم، موفق خواهیم بود و این در حالی است که قانون، رهبری، مجلس، دولت، قوه قضائیه و ملتی واحد، نعمت‌های بزرگ خداوند برای ما است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیروهای مسلح کشور همواره با فداکاری و ایثار در مرزهای آبی، هوایی و زمینی امنیت ایجاد کرده‌اند گفت: همانطور که در دوران دفاع مقدس برای انتقال نفت، نیروهای مسلح جانفشانی کردند، امروز هم همه باید در کنار هم باشیم و این استان را آباد کنیم.

روحانی اظهار داشت: از مردم شهر بوشهر که نتوانستیم در این سفر خدمت آنها برسیم، عذرخواهی می‌کنم، قرار بود این سفر دو روزه باشد اما به لحاظ وقت کوتاه و شرایط آخر سال دولت، نتوانستیم در خدمت مردم عزیز بوشهر باشیم.

رئیس جمهور افزود: امیدواریم خداوند سال جدید را برای ملت ایران مبارک قرار دهد و بتوانیم با انسجام و مقاومت پیروزی را برای کشور و ملت ایران به ارمغان بیاوریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان