زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 9:41

زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود

شماره: 18719
Aa Aa

بیشترین ابتکارات را ایران در میز مذاکره ارائه کرده است. سیاست انداختن توپ به زمین ایران بی اثر و بی فایده بوده و کمکی به ایجاد توافق نخواهد کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود گفت:

در طول تقریبی یکسال گذشته شاهد یکی از بانشاط ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او ادامه داد:

سفرهای متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف به جمهوری اسلامی ایران، تهران را به یک پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است. رویکرد و حرکت دستگاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام، فرامین و منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های بالادستی نظام براساس مولفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویا دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ادامه پیدا خواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات بایدن در مورد ایران گفت:

جای بسی تعجب است که اگر دولتمردان آمریکایی فکر میکنند که با نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب خود را در منطقه توجیه کنند. اشتباه می‌کنند. نگاهی به سیاست خارجی آمریکا نشان میدهد که این اظهارات خلاف سیاست‌های آمریکا است. ماهیت رژیم صهیونیستی ماهیتی جعلی در منطقه است و آمریکا تابع رژیم صهیونیستی است. حضور نظامی آمریکا در منطقه از جمله در عراق و افغانستان و سوریه غیرقانونی بوده و خسارت زیادی برای مردم به ارمغان آورده است. ولت آمریکا نمی‌تواند با یک مقاله فرافکنی کند. دولت آمریکا باید بداند که سیاست خشونت آمیز در منطقه و حمایت از رژیم صهیونیستی باعث ایجاد عکس العمل خواهد شد. دولت آمریکا و رییس جمهور این کشور باید یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه‌ای خود داشته، رفتار خود را تغییر دهند و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند چرا که وجود این رژیم عامل ناامنی در منطقه است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت اسدالله اسدی نیز گفت:

به طور حتم پیگیری آزادی هرچه سریعتر این دیپلمات ایران از ابتدای دستگیری ایشان در دستور کار وزارت خارجه قرار داشته و دارد. آزادی بی قید و شرط ایشان درخواست ایران است و گفت وگوها با دولت بلژیک برقرار است و امیدواریم با تلاش هایی که انجام دادیم به زودی شاهد آزادی این دیپلمات باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات نخست وزیر اسرائیل گفت:

این هم طنز تلخی است که رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه نیست و نقض قوانین بین‌المللی دارد و رژیمی که سابقه تجاوز به حقوق ملت ها دارد در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای ایران اظهار نظر می‌کند. تمامی فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس است. کشورهای عضو ملل متحد و سایر کشورها باید وضعیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند و مسئولیت هرگونه اقدام غیرقانونی در ارتباط با ایران بر عهده کشورهایی است که از این رژیم حمایت می‌کنند.

وی در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه در مورد مذاکرات وین نیز گفت:

موضع ایران در خصوص روند مذاکرات لغو تحریم ها کاملا مشخص است و پیام ایران این است که ما به روند مذاکره برای رفع اختلافات پایبند هستیم. اگر تلاش های ایران نبود پنجره دیپلماسی تا الان باز نمی ماند و قطعا طرف های اروپایی میدانند که باز ماندن پنجره دیپلماسی به دلیل رفتار مسئولانه جمهوری اسلامی ایران است. ایران همواره تعهدات خود را انجام داده است و این آمریکا بوده است که توافق را ترک کرده و اجرای تعهدات خود سرباز زده است بنابراین کسی که در مقام مطالبه گر و سؤال کننده قرار دارد جمهوری اسلامی ایران است. ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات از طریق تبادل پیام چه از طریق امیر عبداللهیان با بورل و چه از طریق آقای باقری با مورا در جریان است و در مورد زمان و مکان مذاکرات به‌زودی تعیین می‌شود. ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و تا زمانی که طرف های مقابل به روند مذاکره پایبند باشند ایران در این مسیر قرار دارد و ایران روابط اقتصادی و تجاری خود را معطل برجام نگه نمی دارد. امیدوارم با رویکرد سازنده و همه طرف های اروپایی امکان جمع‌بندی مذاکرات فراهم شود. اکنون بیشترین ابتکارات را ایران در میز مذاکره ارائه کرده است.

وی در مورد هشدارهای امنیتی وزارت خارجه فرانسه در سفر به ایران گفت:

این رفتار یک رویکرد سیاسی است. آمارها نشان می‌دهد که روند توریسم به ایران افزایش پیدا کرده است و از فرانسه هم توریسم های زیادی به ایران سفر می‌کنند و ما شاهد کمترین رخدادهای امنیتی در کشور هستیم.سیاست آیت الله رییسی بر این قرار گرفته است که زمینه را برای افزایش گردشگران خارجی فراهم کند. به دولت فرانسه توصیه می‌کنیم که به این موضوعات حرفه ای نگاه کند.

کنعانی در مورد اقدامات وزارت خارجه در مورد حمید نوری نیز گفت:

وضعیت این شهروند ایرانی برای ما بسیار حائز اهمیت است و ایران بر مبنای وظیفه خودش، این موضوع را با جدیت در دستور کار قرار داده است و بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضایی ندارد. معتقدیم که باید به وضعیت درمانی و سلامت ایشان توجه جدی شود و به دولت سوئد تاکید جدی کردیم. گفت و گوی تلفنی امیر عبداللهیان با همتای سوئدی اش مطرح شده و تقاضای دسترسی وکیل و پزشک شده است.انتظار داریم دولت سوئد به این موضوع قضایی نگاه کند.

کنعانی در مورد سفر بایدن به منطقه گفت:

سیاست آمریکا در منطقه کاملا روشن و شفاف است. تزریق و گنجاندن رژیم صهیونیستی در منطقه سیاست آمریکا در غرب آسیا است. متأسفانه در بستر تحولات یکی دو ساله اخیر شاهد برقراری روابط برخی کشورهای منطقه با این رژیم بودیم. حضور این رژیم هیچ کمکی به امنیت منطقه نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آمریکایی ها اعلام کرده بودند که ایران باید تصمیم خود را بگیرد گفت:  

سیاست انداختن توپ به زمین ایران بی اثر و بی فایده است و این سیاست کمکی به دولت آمریکا و ایجاد توافق نخواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان