شانس شکست مذاکرات بیشتر است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 3:07

شانس شکست مذاکرات بیشتر است

شماره: 17920
Aa Aa

اگر ایران تلاش کند سقف شروط خود را بالا ببرد به توافق نخواهیم رسید؛ در این صورت تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعمال و آن ها را تشدید خواهیم کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران؛
شانس شکست مذاکرات بیشتر است

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران برگزار شد گفت:

سیاست فشار حداکثری ترامپ منجر به محدودیت‌های طولانی و قوی بر برنامه هسته‌ای ایران نشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری ها، وی افزود:

ما تلاش می‌کنیم به توافق بازگردیم زیرا این به نفع ماست اما اگر ایران سقف خواسته‌هایی خود را بالا ببرد آن را رد خواهیم کرد و به توافق نخواهیم رسید. همچنین هر گونه توافق با ایران را برای بازبینی به کنگره ارائه خواهیم کرد.

او گفت:

ما آماده‌ایم در صورت عدم توافق تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع کنیم. ما توافقی با ایران نداریم و چشم انداز دستیابی به آن در بهترین حالت ضعیف است.

وی اظهار داشت:

دولت آمریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته ای با ایران است و همچنان آن را در راستای منافع ایالات متحده آمریکا می‌داند اما اگر ایران تلاش کند سقف شروط خود را بالا ببرد به توافق نخواهیم رسید. واشینگتن آماده است در صورت عدم توافق تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعمال و این تحریم‌ها را تشدید کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت:

بهترین راه درباره برنامه هسته‌ای ایران همان بازگشت به برجام است گفت که فشار حداکثری علیه ایران نتیجه نداده است.

رابرت مالی مدعی شد:
به دلیل مطالبات زیاده‌خواهانه ایران!شانس شکست مذاکرات وین بیشتر از موفقیت‌ آن است. همچنین حمله نظامی پاسخ برنامه هسته‌ای ایران نیست.»
  •  

ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این که آیا تعهدی رسمی و علنی از سوی دولت جو بایدن برای عدم خارج کردن نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» وجود دارد یا نه گفت:

اگر ایران خواسته‌های فرابرجامی‌اش را حفظ کند توافقی در کار نخواهد بود. مذاکرات در وین روی موضوع هسته‌ای متمرکز هستند، روی خود برجام. این چیزی است که ما بیش از یک سال است درباره‌اش به طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کرده‌ایم. دو طرف این قضیه یکی لغو تحریم‌هاست که اگر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام در کار باشد آماده‌ایم انجامش بدهیم. از طرفی هم بحث اقدامات هسته‌ای است که اگر بازگشت دوجانبه‌ای به پایبندی در کار باشد ایران باید انجام دهد. این اقدامات هسته‌ای اقداماتی خواهند بود که اطمینان ایجاد می‌کنند ایران دوباره به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای منع می‌شود.

پرایس درباره ارجاع دادن هرگونه توافقی در مذاکرات وین به کنگره آمریکا جهت تایید نهایی گفت:

ما از نزدیک با قانون‌گذاران رایزنی خواهیم کرد تا مشخص شود این قانون چه شرطی در این باره تعیین می‌کند و طبق این قانون ما قصد داریم اگر بازگشتی دوجانبه به پایبندی برجام در کار باشد آن را برای بازبینی به کنگره ارائه دهیم.

او در ادامه در پاسخ به خبر توقیف محموله نفت خام و متعلق به ایران از یک کشتی با پرچم روسیه در یونان توسط آمریکا گفت که چیزی برای گفتن در این باره ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا اعمال تحریم‌های جدید از سوی واشینگتن بر یک آن‌چه «یک شبکه قاچاق نفت و پول‌شویی وابسته به نیروهای قدس سپاه پاسداران» عنوان شده با وجود پافشاری آمریکا بر بازگشت به برجام موجب فرستادن پیامی متضاد آن به ایران نمی‌شود گفت:

من نمی‌توانم درباره سیگنالی که ایران دریافت می‌کند حرفی بزنم. سیگنالی که ما می‌فرستیم این است که ما قرار نیست فعالیت‌های غیرقانونی نیروهای قدس یا نیروهای نیابتی ایران و گروه‌های تروریستی‌ای را تحمل کنیم که از حمایت ایران برخوردارند. ما تمام این مدت به وضوح گفته‌ایم که واقعا به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام هستیم که در درجه اول دوباره برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند و به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای می‌شود اما ما در عین حال از تمامی اختیارات مناسبی که داریم برای پرداختن به چالش‌های گسترده‌تری که ایران ایجاد می‌کند استفاده خواهیم کرد. این چالش‌ها شامل حمایت آن از نیروهای نیابتی و گروه‌های تروریستی، دیگر فعالیت‌های ثبات‌زدای آن در منطقه و برنامه موشکی آن است. واقعیت این است که پرداختن به هر چالشی از جمله مواردی که نام بردم و موارد دیگر تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران در موقعیتی است که بدون محدودیت‌های برجامی پیش می‌رود، سخت‌تر می‌شود بنابراین ما به این مسیر دوگانه ادامه می‌دهیم تا تلاش کنیم محدودیت‌های سخت‌ را هم‌زمان با فشار آوردن به ایران و پاسخگو دانستن آن به خاطر دیگر فعالیت‌های غیرقانونی‌اش بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کنیم. مادامی که دوباره به طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را محدود کنیم قادر خواهیم بود با متحدان و شرکایمان به طور موثرتری به این چالش‌های دیگر بپردازیم. برنامه هسته‌ای محدودنشده ایران قابل‌توجه‌ترین تهدیدی خواهد بود که می‌توانیم با آن مواجه شویم.

  •  

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از طرفین مذاکرات وین خواست فورا تصمیمات لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را اتخاذ کنند.

در این بیانیه‌ آمده است:

فرانسه نیز مانند شرکای خود نمی‌پذیرد که ایران به ظرفیت هسته‌ای نظامی دست بیابد. ما از تمامی طرفین [مذاکرات] می‌خواهیم رویکردی مسئولانه اتخاذ کرده و فورا تصمیمات لازم برای به نتیجه رسیدن این توافق را بگیرند. اشتباهی جدی و خطرناک خواهد بود که فکر کنیم [احیای برجام] به طور نامحدود روی میز می‌ماند در حالی که پیش‌رفت این برنامه هسته‌ای‌ [ایران] که با سرعت پایداری تداوم دارد خطر محرومیت از مزایای [توافق] در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را در بر دارد.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان