شروط سه گانه مسکو برای پایان دادن به جنگ در اوکراین اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:13

شروط سه گانه مسکو برای پایان دادن به جنگ در اوکراین اعلام شد

شماره: 17041
Aa Aa

اصلاح قانون اساسی اوکراین، به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر کریمه، دونتسک و لوهانسک و توقف فعالیت های نظامی شروط اعلام شده روسیه است.

سخنگوی کرملین بیانیه مطبوعاتی صادر کرد؛
شروط سه گانه مسکو برای پایان دادن به جنگ در اوکراین اعلام شد

 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه به اوکراین اطلاع داده است که اگر کی‌یف شرایط مسکو را بپذیرد «هر لحظه» ممکن است به عملیات نظامی خود پایان دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او گفت که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کرده و حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

دیمیتری پسکوف افزود:

«آنها باید اصلاحاتی را در قانون اساسی خود ایجاد کنند که بر اساس آن اوکراین از هرگونه آرزوی عضویت در هر ائتلافی چشم پوشی می‌کند».

پسکوف افزود:

مسکو همچنین به نمایندگان اوکراین گفته است که «آنها باید به رسمیت بشناسند که کریمه سرزمین روسیه است و همچنین باید (جمهوری‌های) دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسند».

  •  

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه تاکید کرد که جنگ به دروازه‌های اروپا رسیده است.

او در جریان سفر به رومانی و بازدید از یک پایگاه نظامی در رومانی با بیان اینکه جنگ به دروازه های اروپا رسیده  خواستار جلوگیری از ورود آن به سرزمین‌های اروپایی شد.

وی افزود:

«ما از طریق تلاش‌های دفاعی مشترک وحدت تزلزل ناپذیر خود را به روسیه نشان می‌دهیم. جنگ به دروازه های اروپا رسیده است و ما نباید اجازه دهیم که وارد سرزمین ما شود».

  •  

دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که از زمان آغاز تهاجم روسیه توانسته است کشته شدن ۴۰۶ غیرنظامی در اوکراین را تایید کند.

طبق این گزارش تا نیمه شب یکشنبه ۸۰۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.
 
این سازمان می‌گوید که ارقام واقعی به‌طور قابل توجهی بالاتر است. 
 
  •  

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ولادیمیر پوتین را به ریاکاری متهم کرد.

او در گفت‌وگو با شبکه ال‌سی‌ای فرانسه اظهار کرد:

باید غیرنظامیان را با آتش‌بس کامل از منطقه درگیری خارج کرد. این مسئله از طریق کریدورهایی که در معرض تهدید هستند برطرف نخواهد شد. گفتن اینکه ما با آوردن مردم به روسیه از آن‌ها محافظت می‌کنیم ریاکارانه است.
 
  •  

دور سوم مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین به پایان رسید.

مذاکرات هیئت روسیه و بلاروس که در منطقه برست بلاروس  پس از گذشت سه ساعت به اتمام رسید.
ولادیمیر مدینسکی، دستیار رئیس جمهور روسیه، آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه، الکساندر فومین معاون وزیر دفاع، بوریس گریزلوف سفیر روسیه در بلاروس و لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین‌الملل دوما در قالب هیئت روسی و میخائیل پودولیاک مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، دیوید آراخامیا رئیس فراکسیون "خدمتگزار مردم" در پارلمان اوکراین و وزیر دفاع الکسی رزنیکوف در قالب هیئت اوکراینی حضور داشتند.

هیئت اوکراینی پس از پایان مذاکرات گفت:

در مذاکرات با روسیه در مورد راهکار‌های مسائل موجود از جمله برقراری آتش‌بس رایزنی‌های فشرده صورت گرفته و در مورد ایجاد کریدورهای کمک‌های بشردوستانه پیشرفت‌های مهمی حاصل شد.

هیئت روسیه نیز اظهار کرد:

مذاکرات میان مسکو و کی‌یف ادامه خواهد داشت. امیدواریم کریدورهای ارسال کمک‌های بشردوستانه هشتم مارس آغاز به کار کنند.

  •  

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که وظیفه انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین فقط شامل پرسنل نظامی حرفه‌ای می‌شود.

پوتین تاکید کرد که سربازان وظیفه ارتش روسیه در عملیات نظامی در اوکراین شرکت نخواهند کرد.

پوتین خطاب به بستگان سربازانی که اکنون در عملیات ویژه نظامی شرکت می‌کنند گفت:

می‌خواهم خطاب به مادران، همسران، خواهران، عروس‌ها و دوستان سربازان و افسران ما که اکنون در حال دفاع از روسیه در جریان عملیات ویژه نظامی هستند صحبت کنم. من درک می‌کنم که چگونه نگران عزیزان خود هستید. شما می‌توانید به اندازه کل کشور به آنها افتخار کنید و نگران آنها باشید. من می‌خواهم تأکید کنم که سربازان خدمت وظیفه در جنگ شرکت نمی‌کنند و هرگز هم نخواهند کرد. هیچ فراخوانی برای اعزام نیروهای ذخیره وجود نخواهد داشت.

  •  

ارتش اوکراین در گزارشی درباره آخرین تحولات مرتبط با حمله روسیه اعلام کرد:

عملیات تهاجمی دشمن ادامه دارد اما سرعت پیشروی نیروهایشان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

  •  

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی از دفتر کار خویش گفت:

«اکنون می‌خواهم چیزی بگویم. من اینجا هستم. من در کی‌یف مانده‌ام. در خیابان بانکووا. من پنهان نشده‌ام و از هیچکس هم نمی‌ترسم. حال این جنگ میهن‌پرستانه ما هر چقدر می‌خواهد طول بکشد. من اینجا هستم، اینجا مال من است و آن را رها نمی‌کنم. در حالی که تهاجم هدفمند روسیه ادامه دارد اوکراین سر خم نکرده و با وجود کمبود تسلیحاتی به مبارزه متقابل ادامه می‌دهد. پیروزی در نهایت به دست می‌آید. اوکراینی‌ها به ویژه در منطقه جنوبی کشورمان سنگر را حفظ کرده‌ و کابوسی برای نیروهای روسی شده‌اند. آنها فراموش کرده بودند که ما از گشتی‌های پلیس و باتوم‌ها نمی‌ترسیم. ما از تانک‌ها و مسلسل‌ها نمی‌ترسیم. آن هم وقتی اصلی‌ترین چیز که حقیقت است، طرف ماست. مذاکرات تاکنون ناموفق بوده است اما ما روی مذاکرات تا زمانی که بشود به مردممان بگویم که اینطور بود که ما به صلح رسیدیم، دقیقا به صلح ادامه می‌دهیم.»

او در این پیام ویدیویی که در تلگرام منتشر شده زلنسکی گفت:

«ما دلمان می‌خواهد بگوییم که دور سوم مذاکرات دور پایانی است اما واقع‌بین هستیم. بنابراین ما به مذاکرات و تاکید بر مذاکرات ادامه می‌دهیم.»

  •  

روسیه تحریم‌شده‌ترین کشور جهان

براساس پایگاه داده جهانی نظارت بر تحریم‌ها از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد مسکو در کمتر از دو هفته تحت ۲۷۷۸ تحریم جدید قرار گرفته و مجموع تحریم‌ها علیه روسیه را به رقم ۵۵۳۲ رسانده است.

کشوری که بیشترین تحریم‌ را علیه روسیه وضع کرده، سوئیس با ۵۶۸ مورد تحریم است.

اتحادیه اروپا با ۵۱۸ تحریم، فرانسه با ۵۱۲، کانادا با ۴۵۴ و استرالیا با ۴۱۳ تحریم در رده‌ بعدی کشورهایی قرار دارند که روسیه را تحریم کرده‌اند. آمریکا تاکنون ۲۴۳ مورد تحریم علیه روسیه اعمال کرده است.

تحریم‌ها علیه روسیه شامل ۲۴۲۷ فرد، ۳۴۳ سازمان، شش کشتی و دو هواپیما می‌شود. 

ایران با ۳۶۱۶ تحریم مواجه است و سوریه با ۲۶۰۸ و کره شمالی با ۲۰۷۷ مورد تحریم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان