فاصله گرفتن تهران از تعهدات هسته ای نگران کننده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 6:13

فاصله گرفتن تهران از تعهدات هسته ای نگران کننده است

شماره: 13017
Aa Aa

بورل گفته در گفت‌وگو با بلینکن از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران حمایت کامل به عمل آمده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد؛
فاصله گرفتن تهران از تعهدات هسته ای نگران کننده است

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا و «جوسب بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که برجام با وجود برخی مشکلات موجود همچنان یکی از دستاوردهای اصلی دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر، در این بیانیه آمده است:

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا برای تعامل در زمینه دیپلماسی معنادار به منظور بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، آمادگی دارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام استقبال کرد.

دو طرف همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک و «تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با طرف‌های مرتبط برای اطمینان از اجرای کامل این توافق و رفع تحریم‌ها حمایت کردند.

آمریکا نیز برای تعامل در زمینه مذاکرات نتیجه‌محور اعلام آمادگی کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل گفت به عنوان هماهنگ کننده برجام تائید می کنم که واشنگتن آماده بازگشت به برجام است.

جوسپ بورل توافق هسته‌ای ایران را شاهکار دیپلماسی توصیف کرد و افزود: 

در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران حمایت کامل به عمل آمد. 

وی ادامه داد که از اعلام مجدد وزیر امور خارجه برای تعامل در چارچوب بازگشت آمریکا به برجام استقبال می‌کند و «در این رابطه با هم کار خواهیم کرد.»

جوزپ بورل همچنین نسبت به فاصله گرفتن تهران از تعهدات خود ابراز نگرانی کرده است.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به این اظهارات گفت:

«آمریکا خود ناقض برجام است و دولت بایدن همچنان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را اجرا می‌کند.»

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان