ما جز از مسیر دین به برابری نمی‌رسیم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 2:03

ما جز از مسیر دین به برابری نمی‌رسیم

شماره: 15183
Aa Aa

اگر شما نپذیرید که انسان‌ها برابر هستند آزادی معنا ندارد و ابتدای برده‌داری است| همه ما یک اندازه رأی داریم و کسی از دیگری رأی بیشتر، چرب‌تر یا درشت‌تری ندارد.

سید حسن خمینی در حسینیه جماران عنوان کرد؛
ما جز از مسیر دین به برابری نمی‌رسیم

سید حسن خمینی در مراسم عزاداری امام رضا(ع) و بزرگداشت علامه حکیمی در حسینیه جماران گفت:

ما جز از مسیر دین به برابری نمی‌رسیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از جماران، او ادامه داد:

اگر شما نپذیرید که انسان‌ها برابر هستند آزادی معنا ندارد و ابتدای برده‌داری است. اینکه می‌گویید آزادی خوب است به خاطر این است که برابری اصل است.

سید حسن خمینی گفت:

اینکه می‌گویید ما باید به یک اندازه از منابع برخوردار باشیم فقط مبتنی بر این است که بپذیریم ما برابر هستیم. همه ما یک اندازه رأی داریم. کسی از دیگری رأی بیشتری، چرب‌تری یا درشت‌تری ندارد و حق همگان برابر است.

او گفت:

دنیای امروز شاید از صد سال پیش میان دو ارزش بسیار بزرگ و اینکه اینها چگونه باید در تقابل با هم به سنجه ارزشگذاری وارد شوند در دَوران بوده و البته هر دو اینها یک ارزش دیگری را هم همراه خودشان داشته اند و برای آن استدلال کرده اند؛ یا آزادی و یا عدالت را ترجیح داده اند. مفهوم عدالت آمد و محور بحث های بسیار پررنگی در دنیا شد و از آن سوسیالیسم و سپس کمونیسم پدید آمد و حکومت های بسیار مقتدری که باقیمانده آن را تا امروز هم ممکن است در بعضی از کشورهای جهان سراغ داشته باشیم. نقطه مقابل نگاه های سوسیالیستی، اندیشه لیبرالیسم بود. جهان غرب به راستی یا دروغ، سردمدار آزادی و نظام شرق سردمدار عدالت شد. ارزش سومی که در کنار این دو در دنیا وجود داشت و امروز هم به صورت پررنگ مطرح هست، دموکراسی است. این که ما با نظامی مبتنی بر آراء مردم به عدالت یا آزادی برسیم محل بحث ما نیست اما یک سؤال مهم وجود دارد و آن اصل موضوعی این سه است. تاریخ انسانیت در ادیان و غیر ادیان چیزی به اسم برده داری داشته و پذیرفته شده هم بوده است. حتی عدالت را که افراد بسیاری بحث بنیادین فلسفه اخلاق هم می‌دانند، من و شما برابر هستیم پس حق برابر داریم. دموکراسی هم همین جور است. در کشور کنار ما اصطلاحی آمد و خیلی هم به زبان و گوش مردم شیرین نشست؛ چرا انسان ها یکسان رأی داشته باشند؟ اگر به عنوان پیش فرض برابری انسان ها را نپذیریم، به عدالت، آزادی و دموکراسی نخواهیم رسید. چرا من و شما به یک اندازه حق رأی داشته باشیم؟

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان