پنجشنبه، 1 مهر 1400 - 10:26

محمد هاشمی: انقلاب از بعد فرهنگی و اخلاقی دچار انحراف شده

شماره: 7773
Aa Aa

عضو سابق مجمع تشخیص گفته: آنطور که باید و شاید به همه ارزش‌های اسلامی عمل نکرده‌ایم| نظارت استصوابی بر خلاف جمهوریت و نظر امام است.

فاصله طبقاتی مردم را از انقلاب جدا می کند؛
محمد هاشمی: انقلاب از بعد فرهنگی و اخلاقی دچار انحراف شده

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: دسته‌بندی‌هایی که باعث ایجاد اختلاف میان مردم می‌شود در راستای اهداف امام خمینی نیست و کار دشمن است.

به گزارش اسپادانا خبر، گفت‌وگوی خبرآنلاین با محمد هاشمی رفسنجانی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام را در ادامه می‌خوانید:

- ما از بعضی اهداف انقلاب دور شده‌ایم و یا اهداف انقلاب با موانعی روبرو شده است، اما من اسم این را انحراف نمی‌گذارم. برداشت من از انقلاب این است که امام خمینی نه یک ایدئولوگ بلکه احیاگر بودند، ایشان ارزش‌های اسلامی و منطق تشیع را در جامعه احیا کردند. انقلاب ما یک انقلاب اعتقادی و اخلاق محور و عمل‌گرا در حوزه دین و ارزش‌های معنوی بود که امام (ره) این مسائل را احیا کرد، اما حالا ما به دلایلی و با موانعی که پیش آمده از بعد فرهنگی و اخلاقی دچار انحراف شدیم و آنطور که باید بعد اخلاقی و عمل به ارزش‌های دینی محقق نشده است. این وضعیت مطابق آرمان‌ها و خواسته‌های امام و مذهب ما نیست.

در رفع تبعیض هم موفق چندانی نداشته‌ایم و هنوز شاهد اختلاف طبقاتی در جامعه هستیم و در حوزه سیاسی نیز بحث‌های مختلفی وجود دارد که کدام ارزش های سیاسی محقق شده و نشده که بحث مفصلی را می‌طلبد.

- کسانی که جمهوریت نظام را زیر سئوال می‌برند، اسلامی هم که می‌خواهند آن چیزی نیست که امام می‌خواستند. امام در قانون اساسی جمهوریت و اسلامیت را دو رکن تفکیک ناپذیر انقلاب دانستند. ما انتخابات‌ زیادی را برگزار کرده‌ایم. برخی سعی می‌کنند انتخابات را زیر سئوال ببرند و بگویند که آنطور که باید عمل نشده است و مردم باید حق انتخاب داشته باشند. البته فیلتری که شورای نگهبان برای کاندیداها گذاشته و تعبیری که این شورا از قانون اساسی دارد نظارت را به نظارت استصوابی تفسیر می‌کند و هر کسی را که بخواهد رد می‌کند که این خلاف جمهوریت و نظر امام است. وقتی شخصیتی مانند آقای هاشمی رفسنجانی که عمرش در انقلاب بوده را بگویند صلاحیت ندارد اما فردی مانند احمدی‌نژاد دو بار مورد تایید قرار می‌گیرد، این دیگر نمی‌تواند جمهوریت مورد نظر امام باشد.

در مورد اسلامیت هم شاید آنطور که باید و شاید به همه ارزش‌های اسلامی عمل نکرده‌ایم. البته عده‌ای به این انتقاد هم پاسخ داده‌اند و گویند که در زمان ائمه معصومین هم نشده است که تمام ارزش‌های اسلامی پیاده شود و آن مدینه فاضله موعود محقق نشده و به فرج امام زمان موکول شده است. عدم تحقق آرمان‌ها در بعد اسلامی و ارزش‌های اسلامی دلیلش این است که در طول بستر تاریخ هم هیچ وقت نشده است که جوامع اینگونه عمل کنند و خب این هم توجیه و توضیحی از جانب برخی است.

- موضوعی که همیشه موجب نگرانی من می‌شود، این است که در زمان انتخابات یا مواقع خاص چهره‌ای که از امام از سوی رادیو و تلویزیون و بعضی مطبوعات با تقطیع سخنان و جملات ایشان به تصویر کشیده می‌شود یک چهره خشن و غیرمنطقی است که رفتار خودشان را در امور سیاسی توجیه کنند.

- موردی که من احساس نگرانی می‌کنم فاصله طبقاتی است که در جامعه ایجاد شده و این خواست امام نبوده است. ایشان تاکیدشان بر مردم بود و به تعبیر خودشان کوخ‌نشینان را بر کاخ‌نشینان ترجیح می‌دادند. ما در این بعد و در آن حدی که باید اعتماد مردم را جلب کنیم، موفق نبودیم و این خطر وجود داشته و دارد که مردم از انقلاب جدا شوند. آنچه می‌تواند برای جمهوری اسلامی خطر داشته باشد جدایی مردم از نظام است. در زمان حیات امام و بعد از زندگی‌شان نقطه قوت نظام اسلامی حضور مردم و وابستگی به مردم بوده است.

-هر تفکیکی بین مردم که باعث دسته‌بندی مردم شود، بسترسازی برای دشمن می‌کند که از این بستر برای ایجاد تفرقه میان مردم استفاده کند. نه تنها واژه‌سازی بلکه دیگر واژه‌سازی‌ها که موجب اختلاف می‌شود، در راستای اهداف امام نیست. این دسته‌بندی‌ها زیاد انجام می‌شود و تجربه نشان داده است که برخی از دسته‌بندی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، نهایتا نظام آسیب دیده است. دشمن براساس سیاست کهنه استراتژی‌اش این است که تفرقه بیندازد و حکومت کند. این نگاه‌ها بستری را برای دشمن فراهم می‌کند که از این فضا سوء استفاده کند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان