مذاکرات هسته ای بعد از دو نامه باراک اوباما به رهبر انقلاب آغاز شد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 9:45

مذاکرات هسته ای بعد از دو نامه باراک اوباما به رهبر انقلاب آغاز شد

شماره: 7111
Aa Aa

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفته: ممکن است یک جایی دیوانه‌ای سنگی هم بیندازد؛ این دلیل بر غلط بودن استراتژی نیست.

اوباما اعلام کرده بود غنی سازی هسته‌ای ایران را قبول دارد؛
مذاکرات هسته ای بعد از دو نامه باراک اوباما به رهبر انقلاب آغاز شد

به گزارش اسپادانا خبر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در برنامه «من‌طهران» گفته:

توافق هسته‌ای با ایران با درخواست خود رئیس جمهور آمریکا انجام شده است. رئیس جمهور قبلی آمریکا دو نامه به رهبر انقلاب نوشت و اعلام کرد غنی سازی هسته‌ای ایران را قبول دارند، حقوق ملت و دولت ایران را قبول دارند و می‌خواهند با ایران وارد مذاکره شوند. بعد از این دو نامه که توسط رئیس جمهور آمریکا نوشته شد ایران پذیرفت مذاکرات را تحت شرایطی مشخص انجام دهد؛ بعد از یک مذاکرات بسیار طولانی با ۵+۱ توافق حاصل شد. حال آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند. البته آنها به دنبال این بودند که توافق را از بین ببرند ولی کشورهای دیگر این موضوع را قبول نکردند. در این که به حیثیت خودشان و اصل «مذاکره با آمریکا» لطمه زدند، تردیدی نیست اما نکته مهم این است که با وجود آنکه آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را باز گرداند ولی دنیا این موضوع را نپذیرفت. البته ممکن است بعضی از شرکت‌ها از ترس تحریم‌های آمریکا ملاحظاتی داشته باشند ولی شما می‌بینید امروز ما با ترکیه، چین و کشورهای دیگر مبادلات اقتصادی انجام می‌دهیم؛ شما شاهد هستید که در چند روز گذشته آقای روحانی سفری به عراق داشتند و توافقاتی کردند. اینطور نیست که دنیا تسلیم تصمیمات آمریکا بشود.

اینکه آقای ترامپ بدون یک رفتار درست دیپلماتیک کاری را انجام می‌دهد معنی‌اش غلط بودن راه نیست؛ مثل این است که شما در لبنان پایه کار را بر مقاومت می‌گذارید و نتایجی هم دارد و گاهی هم ممکن است اشتباهی در لبنان رخ دهد. این دلیل نمی‌شود که مقاومت غلط است. در مسئله هسته‌ای هم ما یک استراتژی داریم. حالا ممکن است یک جایی دیوانه‌ای سنگی هم بیندازد این دلیل بر غلط بودن استراتژی نیست.

کار آمریکایی‌ها غلط بود ولی آنها دیگر اعتباری ندارند که بخواهند اعمالشان را در دنیا سرایت بدهند؛ البته آمریکا مشکلاتی را برای کشورما به وجود آورده است که با تدبیر قابل حل است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان