موشک هایپرسونیک سپاه رونمایی شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 9:55

موشک هایپرسونیک سپاه رونمایی شد

شماره: 22422
Aa Aa

 سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ و برد آن ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده است| فرمانده هوافضای سپاه می گوید موشک فتاح که نام آن توسط رهبر انقلاب انتخاب شده با هیچ موشکی قابل انهدام نیست.

با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران؛
موشک هایپرسونیک سپاه رونمایی شد

از موشک هایپرسونیک «فتاح» با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به عنوان جدیدترین موشک ایرانی در نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

به گزارش اسپادانا خبر، برد این موشک 1400 کیلومتر و سر جنگی این موشک دارای موتور کروی سوخت جامد و نازل متحرک است که قابلیت مانور در همه جهات و دورانی را داراست.

سرعت این موشک 13 ماخ است.

نام این موشک توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است.

حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح اظهار کرد:

این موشک در دنیا کم‌نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد. موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و غیره موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک هایی ساخته شده است البته سپر موشکی که موفقیت زیادی داشته باشد وجود ندارد. از سوی دیگر برای زدن یک موشک باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشک هدف است‌.

 

254

 

حاجی زاده اضافه کرد:

موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت کمی هم دارند.

او با بیان اینکه سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است ادامه داد:

موشکی که دارای چنین سرعتی باشد مقابله با آن ناممکن خواهد بود. برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت می‌کند. 

او درخصوص انتخاب برد هزار و 400 کیلومتری برای این موشک هم گفت:

این‌ها همه بر اساس اهداف مورد علاقه است. اینکه موشک فتاح را با این برد ساختیم مفهومش این نیست که موشک با برد دو هزار کیلومتر با این مشخصه را در آینده نخواهیم داشت بلکه فعلاً بردش در همین حد است و در آینده برد آن را اضافه‌تر هم خواهیم کرد.

وی گفت:

فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

حاجی زاده با بیان اینکه فعالیت‌های موشکی از ابتدا تا کنون مورد حمایت و تأیید فرمانده معظم کل قوا بوده و هست گفت:

زمانی که گزارش ساخت این موشک را خدمت ایشان ارائه کردیم ایشان نام فتاح را برای این موشک برگزیدند.

او همچنین گفت:

همکاری‌های سپاه با دولت تاکنون در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی نبوده و از همکاری‌های وزارت دفاع نهایت سپاسگزاری را داریم.

  •  

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» نیروی هوافضای سپاه با قدردانی از تلاشگران عرصه این دستاورد بزرگ که روحیه و اقتدار مضاعفی برای جمهوری اسلامی و ملت ایران به ارمغان آورده است گفت: اولین مولفه قدرت و اقتدار ملت ایران در طول نهضت اسلامی تا به امروز ایمان است که پیشروندگی انقلاب و مردم عزیز را به رغم توطئه‌های دشمنان تضمین کرده است.

وی پاسداشت ایمان، امید و اقتدار ملی را امری مهم توصیف و با اشاره به دستاوردهای بزرگ و افتخار آمیز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سایه اهتمام به این مولفه ها حاصل شده است گفت:

صنایع دفاعی و موشکی در ایران اسلامی بر پایه علم و دانش روز بومی شده و وارداتی نیست که بتوان این صنعت پیشرفته و راهبردی را به حاشیه رانده شد.

او با اشاره به وضعیت دفاعی امروز کشور و مقایسه آن با دوران دفاع مقدس ادامه داد:

صنعت موشکی و دفاعی ما امروز در حالی پیشرفته است که در دوران دفاع مقدس قدرت دفاعی چندانی نداشتیم اما با همت و مجاهدت فرزندان این سرزمین قدرت بازدارندگی امروز برای ایران عزیز افتخار آمیز است.

رئیسی قدرت و توان بازدارندگی ایران را برای منطقه نقطه امنیت و صلح پایدار دانست و افزود:

برخی مسئولان کشورهای منطقه در دیدارهای اخیر عنوان می کردند ایران یار روزهای سخت است و اگر نبود تلاش های حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه و دفاعی که ایران از ما برابر هجوم تکفیری ها و داعشی ها داشت امروز از کشورشان چیزی باقی نمانده بود.

 

254

 

وی با بیان اینکه حوزه بازدارندگی و قدرت نظامی، دفاعی و موشکی ایران نه در سطح تهاجم بلکه در سطح ذهن و فکر دشمن هم امتداد دارد گفت:

این قدرت موشکی معنایش آن است که منطقه از شر اشرار و تعرض بیگانگان در امان بماند و بارها گفته‌ایم که پیام آن برای مردم منطقه پیام امنیت و برای کسانی که فکر تعرض به کشور را دارند، اقتدار برای حمایت از ملت ایران و مظلومان عالم است.

رئیسی با بیان اینکه قدرت ایران در واقع قدرت منطقه و ملت های مظلوم و پیام آن عزت، استقلال و بازدارندگی است افزود:

گاهی بیان شده است که ساخت موشک برای چیست که باید گفت برای بازدارندگی است. ما موشک می سازیم تا مورد تعرض دشمنان قرار نگیریم؛ در حقیقت موشک برای موشک نزدن دشمنان است نه برای موشک زدن ما.

او گفت:

رونمایی امروز پیامی هم به سایر صنایع کشور دارد که چگونه صنایع دفاعی و هسته‌ای به رغم تهدیدها و تحریم‌های دشمنان پیشرفت کرده است اما در سایر بخش ها شاهد چنین پیشرفت و بالندگی نیستیم؟ لذا ضروری است این تلاش و تجربه به سایر صنایع نیز لبریز شود تا شاهد رشد و بالندگی آنها نیز شویم. مطمئناً در صنعت خودروسازی و دیگر صنایع میتوان از دستاوردها و درس‌های حوزه فناوری دفاعی استفاده کرد و با انجام کارهای بزرگ و ماندگار در زندگی مردم گره گشایی انجام داد.

وی ایمان و امید را از پیشران های اصلی پیشرفت قلمداد و با تاکید بر لزوم وحدت، انسجام و همدلی همه ظرفیت‌ها از جمله دولت و نیروهای مسلح بیان داشت:

دشمن از یکپارچگی و هم افزایی موجود که پیشرفت های کشور را رقم زده است عصبانی است و خشم خود را در برخی عرصه ها بروز می دهد.

رئیسی خطاب به دشمنان گفت:

ممکن است شما از قدرت نظامی و دفاعی و رفاه در زندگی مردم ما خشمگین شوید اما آنچه برای ما مهم و حائز اهمیت است کسب رضای خدا و تولید و آفرینش اقتدار برای نظام و کشور عزیزمان است.

  •  

فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در حاشیه مراسم رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح گفت:

به دانش تنوع‌بخشی و تاکتیک‌پذیری سامانه‌ها در حوزه‌های مختلف رسیده‌ایم که از جمله آن‌ها موشک فتاح است.

حسین سلامی اظهار کرد:

واقعیت کشور ما جهش‌ها و پیشرفتهای دفاعی از جمله موشکی و پهپادی است که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و قابلیتهای فنی در ساخت قطعات حساس انجام شده است.

وی گفت که موشک فتاح مانورپذیر و ماورای صوت است و از کمند سامانه‌های ضدموشک عبور می‌کند. این فناوری برای بیشتر کشورهای جهان ناشناخته است اما متخصصان متعهد کشور به آن دست یافته‌اند.

او افزود:

موشک‌های معمولی در دنیا در یک صفحه ثابت حرکت می‌کنند؛ صفحه حرکتی که به شکل قائم است و از خطی که موشک را به هدف متصل می‌کند عبور می‌کند در واقع حرکت موشک‌های معمولی از قاعده عمومی پرتابه‌های آزاد تبعیت می‌کند یعنی در هر لحظه از زمان موقعیت موشک با استفاده از حل معادلات پرواز که بسیار ساده هستند ممکن است بنا بر این سیستم‌های ضدموشکی قادر هستند با استفاده از برون یابی زمان مورد نظر در هر زمان مختصات و موقعیت پرتابه را در فضا تشخیص دهند، بنا بر این خیلی ساده می‌توانند با آن مقابله کنند اما این موشک ترکیبی از دو امتیاز است؛ یکی سرعت بالا در فاز ورود مجدد به جو به‌واسطه دارا بودن از سرعت تقریباً ۱۳ ماخ است.

سلامی با بیان اینکه سرعت عاملی مهم برای عبور از سپر‌های موشکی است افزود:

علاوه بر سرعت پدیده بسیار مهم شگفت‌انگیزی که به لحاظ علمی و فناوری در این موشک بکار رفته این است که موشک فتاح قادر است معادلات پرواز جدیدی بسازد یعنی صفحات حرکت خود را در فضا تغییر دهد لذا وقتی صفحات حرکت موشک تغییر می‌کند و به معادلات جدیدی دست پیدا می‌کند، برون یابی و پیدا کردن نقاط بعدی حرکت موشک عملاً ممکن نخواهد بود و تصوری که می‌رود تا موشک نقطه خاصی را بزند، موشک نقطه دیگری را مورد اصابت قرار می‌دهد که این نوعی فریب تاکتیکی و تکنیکی است.

او با بیان اینکه این پدیده به ندرت در کشور‌های دیگر وجود دارد لذا ما جزو چهار کشوری هستیم که از چنین فناوری برخورداریم اظهار کرد:

البته همه این‌ها به برکت هدف‌گذاری‌ها و هدایت‌های دقیق و انگیزه‌بخشی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده، چون در عصر تحریم اتفاق افتاده است، از این رو پیام رونمایی این موشک این است که تحریم برای ما به عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جز افزایش انگیزه‌ها برای پیشرفت‌های سریع و جهش‌های محکم در علم و فناوری چیز دیگری به دنبال نداشته است البته ما این حرکت را هرگز موفق نمی‌کنیم و به دنبال تنوع در فناوری‌ها و استفاده از همه فناوری‌ها به‌ویژه هوش مصنوعی در انواع سامانه‌های خود مخصوصاً موشک‌ها و پهپاد‌ها و همین‌طور جنگ‌های الکترونیک که دامنه وسیعی از پیشرفت‌ها را در بر می‌گیرد، هستیم. در این رابطه باید گفت که در مراکز تحقیقاتی سپاه طیف وسیعی از فناوری‌های نوین در حال شکوفا شدن و تبدیل شدن به سامانه‌های عملیاتی هستند.

  •  

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه ای با انتشار متنی در حساب کاربری خود در فضای مجازی رونمایی از ابرموشک ایرانی «فتاح» را مورد توجه قرار داد.

متن کامل این توئیت به شرح زیر است:

امیرالمومنین فرمود: «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه».

باید علم پیدا کنید. علم که پیدا کردید، پنجه‌ی قوی پیدا خواهید کرد. اگر علم نداشته باشید، کسانی که دارای پنجه‌ی قوی هستند، دست شما را می‌پیچانند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان