نظام پارلمانی می تواند جایگزین نظام ریاستی در ایران شود | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 8:36

نظام پارلمانی می تواند جایگزین نظام ریاستی در ایران شود

شماره: 7116
Aa Aa

صفار هرندی گفته: مشکل این است که حتی اگر محبوبیت رئیس جمهور به زیر ده درصد هم رسیده باشد غالباً هشت سال باید او را تحمل کنیم. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داد؛
نظام پارلمانی می تواند جایگزین نظام ریاستی در ایران شود

به گزارش اسپادانا خبر، محمد صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در  شبکه ۴ صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته:

نام رئیس جمهور مهم نیست. به کسی نیاز داریم که برانگیخته باشد از جانب دستگاهی مثل مجلس. هر روز ازش حساب بکشند و پاسخگو باشد و اگر یک روزی هم تشخیص دادند مناسب نیست، بگذارندش کنار و یکی دیگر را بیاورند.

مشکل ما الان این است که وقتی یک رئیس را انتخاب می‌کنیم فکر می‌کنیم چهار سال حداقل و غالباً هشت سال باید او را تحمل کنیم. حتی اگر به این نتیجه برسیم که کارکردش ناچیز شده و حتی اگر محبوبیتش به زیر ده درصد رسیده باشد.

ما یک روزی در قانون اساسی نخست‌وزیر و رئیس جمهور داشتیم، با یک شکل خاصی؛ بعد تجربه به ما نشان داد که این درست نیست. در آینده هم این‌ها قابل تغییر است.

امروز نظام ما نظام ریاستی است. یعنی مردم با رأی مستقیمِ خودشان رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند. تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربه‌ شده‌ای بوده ‌است. اگر یک روزی در آینده‌های دور یا نزدیک احساس شود به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است هیچ اشکالی ندارد. نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند. تفاوتی نمی‌کند.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان