هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 13:23

هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت

شماره: 16200
Aa Aa

مورا، نماینده اتحادیه اروپا می گوید در حال کردن روی راهکاری برای تضمین رفع تحریم‌ها و همزمان بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای ذیل برجام هستیم.

مذاکره برای دست یابی به توافق نهایی در چند هفته؛
هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت

هشتمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین پایان یافت.

به گزارش اسپادانا خبر، در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا برگزار شد روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید و تصریح نمود که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی نمودند.

در این جلسه همچنین اشاره شد که اغلب پیشنهادات ایران در متن جدید گنجانده شده است.

در پایان نشست مقرر شد مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد.

  • انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد که مذاکرات وین در مسیر درستی برای رسیدن به توافق نهایی قرار دارد.

او در گفتگو با خبرنگاران گفت که در این زمینه تاریخی را تعیین نمی‌کند اما مذاکرات جاری برای دست یابی به توافق نهایی بر سر چند هفته است و نه چند ماه. اگر در روز‌ها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم می‌توانیم به نتیجه مثبت برسیم. کار دشوار است و باید تصمیمات سختی گرفته شود اما هدف مذاکرات همین است.

مورا ادامه داد:

«نشانه‌های مثبتی از موفقیت در دور هشتم مذاکرات وجود دارد. همه طرف‌ها آمادگی و تمایل خود برای حل‌وفصل اختلافات ابراز داشتند. همه آنها متعهد به دستیابی به نتیجه مطلوب هستند. ما در حال کردن روی راهکاری برای تضمین رفع تحریم‌ها و همزمان بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای ذیل برجام هستیم.»

وی گفت:

«موفقیت دور کنونی مذاکرات به معنای بازگشت واشینگتن و تهران به اجرای تعهداتشان در توافق هسته‌ای است. هدف مذاکرات کنونی احیای توافق هسته‌ای بوده که به معنای رفع تحریم‌ها و پایبندی هسته‌ای ایران است».

  •  

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز دور تازه مذاکرات را «عملگرایانه» و «نتیجه‌محور» عنوان کرد.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام آغاز دور هشتم مذاکرات وین اعلام شد. شرکت‌کنندگان، گفتگوهای عملگرایانه و نتیجه‌محوری را برگزار کردند به‌ویژه آنها موافقت کردند که فرآیند تدوین پیش‌نویس را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا در اسرع وقت دستیابی به توافق انجام شود.»

  •  

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در جمع خبرنگاران ایرانی در وین گفت:

نشست کمیسیون مشترک در دور هشتم برگزار شد و در این نشست همه نمایندگان کشورها بر اولویت داشتن بررسی موضع لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران تاکید داشتند و قرار شد نشست های کارشناسی و مشترک دو جانبه برگزار شده و مساله لغو تحریم ها در دستور کار طرف ها قرار داشته باشد. دو مساله اساسی که ایران مدنظر دارد نیز در دستور کار بررسی هیئت های دو طرف است و این دو دستور راستی آزمایی لغو تحریم ها و تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از برجام است. ایران اعلام کرده است در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا باید طرفی که ناقض توافق است یعنی آمریکا تحریم ها را بردارد و ایران برداشته شدن آنها را راستی آزمایی کند و سپس اقدامات هسته ای را در چارچوب برجام انجام دهد. اساس و مبنای راستی آزمایی توسط طرف مقابل پذیرفته شده است اما درباره چارچوب ها و شاخص‌های این کار گفتگوها از فردا آغاز می شود.

وی درباره تضمین مدنظر ایران گفت:

اینکه مجدد آمریکا توافق را نقض نکند و تحریم جدیدی را علیه ایران بر خلاف توافق وضع نکند. مطالبه به حق ایران این است که در این رابطه تضمین هایی به طرف ایرانی داده شود. هم چنین موضوع تحریم مالی و بانکی در دو سه روز آینده در دستور کار قرار می گیرد. رمز پیشرفت گفتگوها دستیابی به توافق درباره لغو تحریم ها به طور مؤثر و عملیاتی است و این که طرف های دیگر هم اعلام کردند این موضوع باید در اولویت بررسی ها قرار گیرد نشانه امیدوار کننده‌ای است. اگر در این موضوع پیشرفت کنیم به نظر ما مسیر دستیابی به توافق در آینده تسهیل خواهد شد. اینکه طرف مقابل اراده عملی و آمادگی جدی برای لغو تحریم ها داشته باشد و تضمین های مناسب را برای عدم تکرار خروج از توافق بدهد و چارچوب اطمینان بخشی برای راستی آزمایی لغو تحریم ها در اختیار ایران قرار دهد نشانه مهم و جدی است که طرف مقابل برای دستیابی به توافق آماده است.

وی گفت:

هر چقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم ها و اراده جدی برای پذیرش ساز و کارهای مدنظر ایران برای لغو تحریم ها به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها داشته باشد در مدت کوتاه تری می توانیم به توافق برسیم. هر چه آمادگی و اراده طرف مقابل برای برداشتن تحریم ها عینی‌تر باشد گفتگوها زمان کمتری وقت می‌برد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مراسم گرامی‌داشت یاد شهید حسن ایرلو در محل وزارت امور خارجه گفت:

مذاکرات ما در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده است. ما سرگرم توافق و مذاکره بر روی نقاط اختلافی که در داخل پرانتز در آن متن ذکر شده هستیم و تیم ها به شدت مشغول هستند.با ۱+۴ گفتگو می شود و اتحادیه اروپا و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا فعالانه تلاش می کند که به نقش هماهنگ کننده خودش ادامه دهد. ما فکر می کنیم اگر طرفهای مقابل با حسن نیت این مذاکراتی که در این مرحله شروع شده را ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرفها شدنی است و می توانیم این هدف را محقق کنیم و حتی اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرفهای مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان