چرا ایران باید اول ژست حسن نیت نشان دهد؟ | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 8:53

چرا ایران باید اول ژست حسن نیت نشان دهد؟

شماره: 12530
Aa Aa

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شده است که ضروری است ایران پیش از بازگشت آمریکا به برجام به توافق هسته ای بازگردد.

ظریف در واکنش به موضع رئیس‌جمهور فرانسه؛
چرا ایران باید اول ژست حسن نیت نشان دهد؟

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر به موضع رئیس‌جمهور فرانسه درباره ضرورت بازگشت ایران به برجام پیش از بازگشت آمریکا به آن واکنش نشان داد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در توئیتر نوشته است:

«چرا ایران – کشوری که محکم ایستاد و 4 سال تروریسم اقتصادی وحشیانه آمریکا را که بر خلاف برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده،‌شکست داد - باید اول ژست حسن نیت نشان دهد؟

او ادامه داده است:

این آمریکا بود که بدون دلیل توافق را نقض کرد. این (آمریکا) باید اشتباه خود را جبران کند پس از آن ایران پاسخ خواهد داد.

همچنین، وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفته است:

آنچه که برای ما مهم است افراد نیستند. آقای مالی در مذاکرات هسته ای حضور داشتند. مانند بسیاری دیگر از اعضای تیم آقای بایدن. آنچه که برای ما اهمیت دارد و به آن توجه می کنیم رفتار دولت بایدن و حذف عملی تحریم هایی است که در دوران ترامپ به ایران تحمیل شده است و اگر رفتاری را از دولت جدید آمریکا ببینیم در برابر آن عکس العمل نشان می دهیم.

وی در مورد همکاری های ایران و روسیه در زمینه تولید واکسن کرونا گفت:

امیدواریم بتوانیم در زمینه خرید واکسن اسپوتنیک و همچنین تولید مشترک واکسن بین دو کشور هر چه زودتر به نتیجه برسیم و کار را در این زمینه به پیش ببریم.

او در ارتباط با توافقتنامه امضا شده بین وی و وزیر امور خارجه روسیه در زمینه امنیت سایبری اظهار کرد:

همکاران من و آقای لاوروف در وزارت خارجه های دو کشور چندین ماه و شاید بیش از یک سال در مورد همکاری بین المللی در حوزه امنیت سایبری با یکدیگر گفت وگو و رایزنی کرده بودند. ما در ایران مجموعه ای از همه دستگاه های ذیربط در داخل دولت و خارج از دولت با همکاری وزارت ارتباطات و سایر دستگاه ها در این حوزه فعالیت می کنند. موضوعی که یکی از حوزه های مهم همکاری های بین المللی است. ما امروز توانستیم این سند را امضا کنیم.

ظریف ادامه داد:

سند همکاری های فرهنگی بین ایران و روسیه نیز مراحل نهایی خود را طی کرده است و انشالله همکاران ما در اولین فرصت که یکدیگر را ملاقات کنند می توانند آن را امضا کنند.

ظریف در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو یادآوری کرد:

پارلمان ایران اخیراً قانونی را تصویب کرده است که براساس آن در صورت عدم پیشرفت بین ۲۱ تا ۲۳ فوریه ایران باید از اجرای پروتکل اضافی برای موافقت نامه های پادمان با آژانس بین المللی انرژی هسته ای جلوگیری کند اما اگر تا آن زمان اقدامات مطلوبی برای بازگرداندن همکاری اقتصادی ما به یک روند عادی انجام شود، یعنی آمریکایی ها به تحریم های خود پایان دهند و در همکاری اقتصادی بین ایران و جهان دخالت نکنند، ایران نیز پس از آن به تعهدات خود عمل می کند.

رئیس وزارت امور خارجه ایران گفت:

ایران مطابق پروتکل اضافی نه تنها در پذیرش بازرسان مخالفتی نخواهد داشت بلکه تعهداتی را که کاهش داده نیز (انجام می دهد) و به اجرای کامل آنها باز خواهد گشت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان