کارنامه سیاهی به جای نگذاشته ایم | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 15:25

کارنامه سیاهی به جای نگذاشته ایم

شماره: 14237
Aa Aa

تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود| استان خوزستان از نظر مقدار اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران؛
کارنامه سیاهی به جای نگذاشته ایم

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در نشست خبری مکتوب خود اظهارداشت:

سالهای اخیر را باید سالهای گذار و سالهای حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان‌ یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی ‌در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.‌ بزرگترین  قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود به اقتصاد در حال رشد ایران حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم با تصمیمات اقتضایی در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک بشود و برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.

او ادامه داد:

ما جزو کشورهای پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشورهای روسیه و چین و  هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت ‌برای خرید واکسن اقدام کردیم. بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند.

ربیعی گفت:

شاید برخی از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار این خطای محاسباتی شده باشد که خستگی مردم ایران از فشارهای ناشی از تحریم و کرونا ما را به ملتی گرفتار ضعف در روحیه و عزم در دفاع از مام میهن تبدیل کرده و فرصت خوبی برای آنها به منظور افزودن بر شکافها و اختلافهای و بهره برداری از ناملایمات اقتصادی و اجتمای ما فراهم آورده است. بنابر تجارب تاریخی ملت ما نشان داده که حتی در شرایط بحرانی هم در برابر تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی یکپارچگی و عزم خود را برای مقابله با هر نوع بدخواهی حفظ می کند.

 او در خصوص مذاکرات برجام نیز گفت:

دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت های غیرضروری اعمال شده در قانون مجلس نبود امروز شاهد نتیجه متفاوتی می بودیم.

سخنگوی دولت درباره بحران آب در خوزستان نیز گفت:

این استان با کاهش کسری ۱۰ میلیارد متر مکعب بارش‌ یعنی با حدود  ۳۳ درصد کاهش آب مواجه شده است با این حال موضوع خشکسالی قابل کنترل بود اگر کشت‌های وسیعِ خارج از مقررات اعلام‌شده در استان و مصرف سه میلیارد مکعب آب بخاطر آن صورت نمی‌گرفت. برای رفع مشکل فعلی آب خوزستان تصمیم گرفته شد که ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه آب از سد کرخه خارج بشود. دولت از رنجی که به هم‌وطنان عزیزمان وارد شده،‌ آگاه و متاسف است.اما استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند ‌به ویژه استان خوزستان، همواره ‌در کانون توجه دولت بوده‌اند. در ارتباط با استان خوزستان، ما از ابتدای دولت یازدهم به این مشکلات توجه داشته‌ایم و اقداماتی را سامان دادیم هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد. بین سالهای ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر مقدار اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است.

ائ اظهار کرد:

ما سالهاست که به سیاه نمایی ها عادت کرده ایم اما نه به عنوان سخنگو بلکه به عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه نمایی که به قیمت دولت زدایی و ناکارآمدجلوه دادن دولت صورت گرفت خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی ماند. با این سیاه نمایی ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه فقط یک نقطه را سیاه نمی کند. همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جای طرح ابهامات کلی مورد به مورد در خصوص هر مسئله ، مطالب مدنظرشان را بیان کنند تا علت یابی تبیینی دولت از مسئله بدست آید. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشی از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشی از تحریم گران خارجی و نیز کسانی در داخل است که اساسا نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره اندیشی نداشتند. ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته ایم اما کارنامه سیاه نمایی توسط رسانه های پروژه ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.

 

منبع| پایگاه اطلاع رسانی دولت

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان