کار اصلی‌ حوزه علمیه دخالت در سیاست است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 15:43

کار اصلی‌ حوزه علمیه دخالت در سیاست است

شماره: 22506
Aa Aa

قالب نظام سیاسی ولایت فقیه در همه جای دنیا قابل اجرا است| نهاد‌های دانشگاهی قم نظام سیاسی حاکم بر ایران از دوران ابتدایی تا دانشگاه تدریس کنند.

اراکی، نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد؛
کار اصلی‌ حوزه علمیه دخالت در سیاست است

اراکی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در نشست هم‌اندیشی دبیرخانه این مجلس با رؤسای دانشگاه‌های قم اظهار داشت:

ما در جهان کنونی تعریف جدیدی از نظام سیاسی ارائه کرده ایم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رسا، او ادامه داد:

این نظام اقتباسی و تلفیقی نیست بلکه طرحی است که از نظر محتوا و قالب جدید است و باید این طرح در دنیا تبیین و معرفی شود و یقین داریم که اگر معرفی شود در دنیا با استقبال روبرو می‌شود. بحث ولایت فقیه الزاما دینی و اسلامی نیست. نظام ولایت فقیه یعنی حاکمیت کسی که آشنا به قانون و امانتدار در تبیین و اجرای قانون باشد و این نظام برای جوامع غیر متدین و برای همه جوامع قابل اجرا است. اصل نظام ولایت فقیه عقلانی، محکم و مبتنی بر عدل است. خیلی از نظام‌های مبتنی بر دموکراسی از مسئله عدل عدول می‌کنند و می‌گویند که عدل چون قابل دستیابی از لحاظ نظری و عملی نیست می‌توان از آن عدول کرد و نظام بدون توجه به عدل تشکیل داد.

وی گفت:

در مباحث فقهی نظام سیاسی رویکرد اصلی نظام حاکم بر جهان را توجه به قدرت است. در نظام‌های دنیا به مشروعیت و عادلانه بودن آن توجهی ندارند ولی نظامی که ما ترجیح می‌دهیم قدرت و مشروعیت در آن جمع شده است و قدرت در اختیار عدل قرار می‌گیرد. مبانی نظام حکومت اسلام برخاسته از مبانی شرع و مبانی شیعه است و نظراتی که در زمینه حکومت اسلامی داریم اگر درست تبیین شود در دنیا قابل استماع، فهم و قبول است و ما تاکنون توانستیم که نظام سیاسی خود را به دنیا معرفی کنیم. قالب نظام سیاسی ولایت فقیه در همه جای دنیا قابل اجرا است. خیلی از دانشگاه‌های سیاسی دنیا از نظام سیاسی کشور ما بی اطلاع هستند و معنای ولایت فقیه را نفهمیده اند. ولایت فقیه واژه فقهی خاصی نیست بلکه بحث یک نظام سیاسی است که در دنیا حرف برای گفتن دارد. اگر نظام سیاسی اسلامی برای جهانیان درست تبیین شود همه دنیا حرف ما را قبول می‌کنند، نظام سیاسی‌ای که ما بیان می‌کنیم صد درصد عقلانی است و اگر امام و پیغمبر و حتی العیاذ بالله خدایی نبود، بازهم نظام سیاسی ولایت فقیه، نظام سیاسی عقلانی و عقلایی بود. نظام سیاسی ولایت فقیه را نه تنها در دنیا بلکه در دانشگاه‌های کشور خودمان تبیین نکرده ایم، حرف‌هایی را در دانشگاه‌های کشور درباره ولایت فقیه می‌شنویم که نشان دهنده جهل مطلق گوینده به اصل مسئله سیاست است.

او ادامه داد:

نهاد‌های دانشگاهی قم خوب است طرحی را تدوین و نظام سیاسی حاکم بر ایران را برای دوران ابتدایی تا دانشگاه تدریس کنند و در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه و پیش از آن این نظام تبیین شود تا فهم درستی از نظام ولایت فقیه شکل بگیرد.

وی همچنین گفت:

کسی که ادعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی‌فهمد که حوزه علمیه کار اصلی اش دخالت در سیاست است؟ امیرالمومنین علی علیه السلام اولین سیاسی جهان اسلام است و ما که ادعا می‌کنیم حوزه‌های علمیه علوی است، باید به سیاست توجه شود. حضرت امیرالمومنین صددرصد سیاسی بودند و ائمه ما هم صددرصد سیاسی بودند و اگر کسی بگوید که حوزه از سیاست جدا است می‌داند که دروغ می‌گوید و مع ذلک چیزی را که درست نیست برای مردم بیان می‌کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان