یازده نفر نود هزار میلیارد به سیستم بانکی ایران بدهکار هستند | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403 - 14:39

یازده نفر نود هزار میلیارد به سیستم بانکی ایران بدهکار هستند

شماره: 13034
Aa Aa

همتی گفته در سال های 98 و 99 بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق چاپ پول تامین شده که نتیجه اش تورم است اما غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ایران خبر داد؛
یازده نفر نود هزار میلیارد به سیستم بانکی ایران بدهکار هستند

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با شبکه سه سیما گفت:

شیوع کرونا موجب شد رشد اقتصادی کشور که در آستانه مثبت شدن بود بار دیگر منفی شود اما تاب آوری اقتصاد ایران سبب شد پس از مدتی از رکود عبور کرده و رشد اقتصادی کشور مثبت شود. بیشترین فرصت‌های شغلی در بخش خدمات از دست رفت و حدود یک میلیون نفر که عمدتا مشاغل خدماتی نیمه وقت داشتند به علت از دست دادن فرصت شغلی خود بیکار شدند.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیس کل بانک مرکزی گفت: همه مسئولان تلاش خود را کردند و گرچه در بخش‌هایی ضعف داشتیم اما این موضوع وجه غالب نداشت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت:

11 بدهکار بزرگ بانکی با 90 هزار میلیارد تومان بدهی در کشور وجود دارد که ما در طی مدت کوتاهی توانسته ایم حدود 30 هزار میلیارد تومان این بدهی را از آن‌ها پس بگیریم. متأسفانه منابع مالی بانکی وسوسه انگیز است و می‌تواند رانت ایجاد کند و به طور قطع عده‌ای تلاش می‌کنند تا از این منابع سوء استفاده کنند. ما باید سیستم بانکی و اعتبارسنجی درستی داشته باشیم تا جلوی رانت را بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد:

بانک‌ها باید به فعالیت اصلی شان باز گردند و از بنگاه داری دست بردارند. ما هم به طور گسترده به دنبال آن هستیم تا این اتفاق بیافتد زیرا به نظر بانک مرکزی بنگاه داری بانک‌ها یکی از مسیر‌های فسادآور است که باید جلوی آن گرفته شود.

 همتی ادامه داد: بانک مرکزی به دنبال انضباط مالی است زیرا کشور مدت‌ها بود به درآمد نفتی عادت کرده بود اما حالا باید با بالابردن توان رقابتی کشور، افزایش صادرات، اختصاص کارآمد منابع بانکی برای تولید، اصلاح نظام توزیع و جلوگیری از قاچاق کالا به کشور کمک کرد تا انضباط مالی زودتر اتفاق بیافتد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:

بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال 98 و 99 بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه اش تورم خواهد بود اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: انضباط مالی دولت مهمترین عامل کنترل و مهار تورم است که می‌تواند به مهار کردن نقدینگی و بهبود شرایط اقتصادی کشور بدل شود. شاخص‌های عمومی اقتصاد درحال بهبود است و روند اقتصادی رو به بهبود است مگر اینکه بی احتیاطی کنیم.

وی فشار به بانک مرکزی برای پمپاژ نقدینگی را ازجمله بی احتیاطی‌های ممکن دانست و گفت:

افزایش انضباط مالی دولت و پرهیز از دخالت دادن مسایل سیاسی و انتخاباتی که در آستانه انتخابات قرار داریم، می‌تواند فشار به بانک مرکزی را افزایش دهد. باید در گفتار‌ها و کردار‌ها مراقبت کنیم تا روند آرامش به معیشت مردم بازگردد و اقتصاد ما شرایط با ثباتی پیدا کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان