از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 14:38

از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم

شماره: 18219
Aa Aa

وزیر امور خارجه ایران گفته ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکرده؛ ما معتقدیم که مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایان حصول توافق است.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی؛
از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی خود در تهران گفت:

ما از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم.

 به گزارش اسپادانا خبر، او  با بیان این که روابط دو کشور بزرگ ایران و پاکستان عمیق و ریشه‌دار است اظهار کرد:

ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و بر راه حل سیاسی تأکید داریم و به عنوان جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم که هر چه سریع‌تر بحران اوکراین در مسیر سیاسی و مذاکره پیش برود. همچنین ما به صراحت به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان گفته‌ایم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام، راه حل بحران افغانستان است و امیدواریم که افغانستان هر چه زودتر در مسیر صلح و ثبات قرار بگیرد.

وزیر خارجه با اشاره به موضوع یمن افزود:

ایران از ادامه برقراری آتش‌بس در یمن حمایت می‌کند و در این مسیر بر لغو کامل محاصره انسانی در یمن تأکید دارد. ما در جمهوری اسلامی ایران بر تشکیل دولت واحد فلسطینی در سرتاسر سرزمین فلسطین با پایتختی قدس شریف تأکید داریم و بر این موضوع تأکید داریم که باید در برابر اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام وحدت رویه قوی‌تری از سوی جهان اسلام وجود داشته باشد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت چگونگی برخورد ایران با قطعنامه صادره از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روند ادامه و یا توقف مذاکرات بود گفت:

ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکرده است و ما معتقدیم که مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایان حصول توافق است. در طی ماه‌های گذشته در جریان مذاکراتی که همکارم آقای دکتر باقری با دیگر طرف‌ها در مذاکرات وین داشتند و تبادل پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا انجام شد گام‌های مهمی از سوی ایران برداشته شد و ما اثبات کردیم که اهل گفت‌وگو و منطق برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار هستیم. در روزهای اخیر یعنی پنج‌شنبه گذشته علیرغم تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا و پیشرفت گفت‌وگوها به یک باره طرف آمریکایی برای اعمال فشار علیه ایران و اخذ امتیازات بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه کرد و علیرغم اینکه طرف آمریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست ولی نفس ارائه این قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار برحذر داریم و یک ابتکار جدید و پکیج سیاسی جدید ارائه کردیم. این پکیج را آمریکایی‌ها پذیرفتند ولی بر تصویب قطعنامه نیز تأکید داشتند و این کار را انجام دادند. ایران نیز در ادامه اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود کرد و به صورت رسمی قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس اقدامات خود را اطلاع داد. ما اکنون در کنار قطعنامه و اقدامات بیشتر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باز هم اعلام می‌کنیم که از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم و از طریق آقای مورا و بورل پیام‌ها و ارتباطات در حال تبادل و انجام است و ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نمی‌گیرد.

  •  

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز در دیدار «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان با اشاره به روابط عمیق دو ملت که ریشه در قرنها ارتباط قلبی و اعتقادی دارد ملت ایران و پاکستان را نه فقط همسایه بلکه خویشاوند یکدیگر خواند و افزود:

بیشترین زائران خارجی حرم امام رضا(ع) پاکستانی ها هستند و عشق آنها به اهل بیت(ع) زبانزد است و همین یکی از زمینه های نزدیکی دو ملت به یکدیگر است.

 

22

او با بیان اینکه امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم ‌اظهار داشت:

برخی روابط حسنه دو کشور مسلمان، همسایه، ‌دوست و برادر را نمی پسندند ولی تقویت روابط منجر به رونق اقتصادی و امنیت بیشتر برای ملت های منطقه می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با اسلام آباد وجود ندارد و آماده ارتقای همکاری های همه‌جانبه با پاکستان هستیم. جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های لازم برای تامین نیازهای پاکستان در زمینه های مختلف از جمله نفت، ‌ گاز و برق برخوردار است.

رئیسی حوزه های انرژی، همکاری های ترانزیتی و همکاری و هماهنگی در مسائل و بحران های منطقه ای را از ابعاد مهم روابط دو کشور خواند و تاکید کرد:

گفت وگوها در خصوص این مسائل باید تبدیل به تصمیم و سندهای همکاری شود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان