رفتار واقع بینانه آمریکا شرط رسیدن به توافق است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 16:12

رفتار واقع بینانه آمریکا شرط رسیدن به توافق است

شماره: 18439
Aa Aa

رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک مسلمانان می‌دانیم و اطمینان داریم ترکیه از حمایت فلسطین، آزادسازی قدس و مسجدالاقصی فاصله نگرفته است.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ترک؛
رفتار واقع بینانه آمریکا شرط رسیدن به توافق است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در آنکارا و در نشست خبری مشترک با همتای خود گفت:

در چارچوب سیاست همسایگی و همسایه محور جمهوری اسلامی ایران، توسعه و تعمیق و تحکیم روابط ایران و ترکیه در دستورکار جدی دولت آقای رئیسی قرار دارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، او بیان کرد:
توافق کردیم کمیسیون مشترک اقتصادی را در آینده نزدیک برگزار کنیم. همچنین شورای عالی روابط جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که در سطح روسای جمهور دو کشور برگزار خواهد شد. وزیر خارجه ترکیه به درستی اشاره کرد که مسائل زیست محیطی و گرد و غبار در منطقه ما موضوعی است که پیامدهای منطقه‌ای برای همه ساکنان منطقه دارد و تهدید جدی برای همه اتباعی است که در کشورهای مختلف منطقه زندگی می‌کنند. در بعضی از کشورها دامنه آن گسترده است و متأسفانه در بخش‌هایی از استان‌های کشور من هم به دلیل تغییر شرایط اقلیمی ما با این چالش مواجهیم. طی دو هفته آینده اجلاسی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار و مسائل و پیامدهای سوء زیست محیطی در تهران برگزار خواهیم کرد. با آقای چاووش اوغلو توافق داریم که کمیته مشترکی که برای این کار تشکیل دادیم. مذاکرات کارشناسی و فنی خودشان را ادامه دهند تا هیچ گونه نگرانی در دو طرف وجود نداشته باشد و به ویژه ساکنان مناطق مرزی ایران در نزدیکی مرزهای ترکیه که تحت تاثیر برخی از مسائل زیست محیطی قرار دارند بتوانند نگرانی‌هایشان را در این موضوع برطرف کنند.

وی با اشاره به اوضاع یمن بر رفع محاصره انسانی تأکید کرد و افزود:

در مورد سوریه آخرین تحولات روند آستانه را مورد بررسی قرار دادیم.

او گفت:

رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک مسلمانان و جهان اسلام می‌دانیم. اطمینان داریم ترکیه هیچگاه از حمایت فلسطین و آزادسازی قدس و مسجدالاقصی فاصله نگرفته و این موضع جدی ترکیه مورد توجه جدی ماست ولی ما نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی و این‌که صهیونیست‌ها در هر جا که پا گذاشته‌اند عامل بحران و ناامنی بوده‌اند حساسیت و ملاحظات خودمان را با صراحت بیان کردیم.

 

222

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران افزود:

آقای چاووش اوغلو را در جریان سفر آقای بورل به تهران و توافق برای ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها قرار دادم و امیدوارم در دور جدید گفت‌وگوهای ایران با طرف‌های مقابل به شرط رفتار واقع بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم. از رایزنی‌ها و مشورت‌های برادرم چاووش اوغلو در این موضوع و سایر موضوعات بهره‌مند شدم.

وی گفت:

جمهوری اسلامی ایران، امنیت ترکیه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌داند و ما جز خیر برای منطقه و برای کشور دوست و برادر ترکیه نمی‌خواهیم.

  •  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد.

این دیدار در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا و بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت.

در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز حضور داشت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان