اگر بایدن حسن نیت دارد ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 9:50

اگر بایدن حسن نیت دارد ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کند

شماره: 15430
Aa Aa

نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکره وین شویم اما فرمت مذاکرات وین را قبول داریم. فرمت اصلی گفتگو با ۱+۴ است و آن را دنبال می کنیم.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران؛
اگر بایدن حسن نیت دارد ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران بعد از نشست تهران درباره افغانستان و در نشست خبری خود گفت:

ما نگرانی های مشترک از رعایت حقوق بشر، وضعیت زنان، گسترش تروریسم و داعش، تشدید فقر و امنیت مرزها و موج آوارگان داریم. همه باید کمک کنیم که دیگر اقوام توسط هیئت حاکمه سهیم شوند تا همه با هم از این مرحله سخت عبور کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی گفت:

ما با همه طرف های افغان در تماس هستیم و در سطح امنیتی با هیئت حاکمه تماس داریم.

امیرعبداللهیان درباره سفر رافائل گروسی و درخواست دیدارش با وی گفت:

ما قصد نداریم رفت و آمدهای ایشان را هیجانی کنیم و به مسائلی که بین ایران و آژانس است گره بزنیم. ما توافقاتی داریم که بین دو طرف شکل می گیرد و تاریخ های سفر مقامات ایران و آزانس در چارچوب خودش نهایی می شود اما اصل سفر قطعی است اما بیان تاریخ آن فکر نمی کنم چندان ضرورت داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه هدف ایران از مذاکرات با طرف اروپایی چیست و نقشه راه ایران چیست؟ اظهار کرد:

بازگشت آنها به برجام آورده مهمی برای ما نیست. اینکه چگونه همه طرف ها به تعهداتشان برمی گردند نشان می دهد که تحریم ها ذیل برجام درباره ایران به طور کامل برداشته می شود. ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکره وین شویم البته فرمت مذاکرات وین را قبول داریم. فرمت اصلی گفتگو با ۱+۴ است و آن را دنبال می کنیم اما موضوعات حاشیه ای که فرمت ۱+۴ داشته است به طرف مقابل برمی گردد که به طور غیرمستقیم بازگشتش به برجام و انجام تعهداتش را دنبال کند. آن بخشی که به آمریکا مربوط است اینکه آقای بایدن باید نشان دهد اراده جدی دارد. ما خیلی مشتاق بازگشت به برجام به صرف بازگشت نیستیم. مهم است که نتیجه این بازگشت در راستای لغو تحریم ها و به نفع ایران است یا به ایجاد محدودیت های جدید منجر نشود. فرض را گذاشتیم که بایدن حسن نیت دارد. حداقل به نشانه کوچکی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کنند آن هم در شرایط کرونا. شخصا معتقدم اگر اراده جدی بایدن دارد باید آن را نشان دهد تا بتوانیم باور کنیم آنها جدی هستند در لغو تحریم ها. هر چند میز مذاکره و هنر دیپلماسی طرف ایرانی و سایر طرف ها تعیین کننده است. ما در ایران جدی هستیم. اگر همه طرف ها به تعهداتشان کامل برگردند ما هم کامل برمی گردیم اما برای ما نتیجه مهمتر از حرف های زیبا زدن است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان